Segítő gondolatok, ötletek az otthontanuláshoz Németh Ádám tréner-pedagógustól

Összeállításunkban Németh Ádám trénerrel, pedagógussal annak jártunk utána, milyen technikákkal, praktikákkal segíthetik a szülők a gyermekeket a tanulásban.

2020.03.20. 12:59 |

Tanteremmé alakult gyerekszobák, technika és rajz órák a konyhában, digitális tornaóra a nagyszobában, verses-dalos kézmosás az egészség védelmében: egy hete iskola működik a lakásban.

Lassan véget ér az első olyan hét, amelyet a család közösen töltött otthon. A koronavírus-járvány továbbterjedésének lassítása érdekében, aki megteheti, otthonról dolgozik. A nagyobb gyermekek munkája is folyamatos, hiszen a hét közepétől általános iskolásoknak és középiskolásoknak egyaránt elindult a digitális oktatás.

A tantermen kívüli digitális tanrend mégis hatalmas váltás abban, hogy a gyermek tanulás-támogatása jóval nagyobb arányban került át szülői feladatkörbe. A tanulási folyamat kísérése, a rászánt idő beosztása, olykor a módszerei, a motiváció, a kudarckezelés hirtelen szülői kompetenciákká lettek, sőt – új ismeretek és készséges elsajátításakor – az információk elsődleges forrásává is a szülő vált.

Összeállításunkban Németh Ádám trénerrel, pedagógussal annak jártunk utána, milyen technikákkal, praktikákkal segíthetik a szülők a gyermekeket a tanulásban, és önmagukat abban az otthonban, amelyben iskola és munkahely egyidőben működik.

Tanteremmé alakult gyerekszobák, technika és rajz órák a konyhában, digitális tornaóra a nagyszobában, verses-dalos kézmosás az egészség védelmében: egy hete iskola működik a lakásban. A napi rutin változásához bizony alkalmazkodni kell. A SZÉNA Egyesület a Családokért szakértője, Németh Ádám szerint az, hogy otthon a gyermekeket támogatjuk a tanulásban, nem idegen szituáció: szülőként számtalanszor tettük már ezt. Jár némi ismerős érzéssel: mindez hétvégéken már működött.

Most azonban egy új helyzet állt elő. Milyen szempontok alapján alakítsuk át az otthoni életet?

Új helyzet, veszélyhelyzet van, amelyben kell, hogy tudjuk a dolgunkat. A feladat: a gyermekünk számára leghasznosabb módon támogatni őt a fejlődésében, olyan módon, hogy egyéb feladataink (mint például egy "home office”-ban végzendő munka) is teljesíthető legyen.

Sok helyről érkezik az információ, amelyet kisebb és nagyobb gyermek egyaránt lát-hall. Hogyan segíthetünk ennek a feldolgozásában?

Első lépésként ismertessük, higgadtan meséljük el a jelenlegi járványhelyzetet. Ne eresszük bő lére, és ne használjunk sokkoló kifejezéseket, de ne rejtsük véka alá, hogy ez mindenki számára rendhagyó szituáció. Ami a legfontosabb, hogy adjunk teret azoknak a kérdéseknek, és fejezzük ki, hogy a jelenlegi helyzetben szükség van az ő helytállásukra is.

A szülők feladatköre bővült. Hogyan tudunk jól teljesíteni a szülő-tanító-dolgozó szerepkörben?

Biztassuk a gyerekeket arra, hogy azokat a házimunkákat és ház körüli teendőket, amelyeket esetenként eddig is végeztek – a jelenlegi helyzetre való tekintettel – most is vállalják el. Mondjuk el, hogy erre azért van szükség, hogy egymást támogatva minél kevesebb feszültséggel át tudjuk vészelni a veszélyhelyzetet, és hiszünk abban, hogy ehhez már ők is nagyon ügyesen hozzá tudnak tenni. A tanulás terén mi is tegyünk vállalásokat: „Én tudlak segíteni abban, hogy elmagyarázom, amivel hozzám fordulsz." vagy „Új tananyag esetén színes magyarázattal támogatlak!" Legyinthet az olvasó: hát ezek mindig megvoltak... Jelenleg az a cél, hogy a vállalásainkkal azt is aláhúzzuk: a fejlődésedért alapvetően Te vagy a felelős. Én támogatlak, de a feladatodat természetesen nem tudom és nem akarom átvenni. Nagyon fontos és finom határhúzások ezek, melyben a gyermek érzi a felelősségét, a szülői megbecsülést, és azt, hogy ebben a rendhagyó helyzetben most mindez igazán fontos. Ha jól csináljuk, kihúzza magát és beleáll a helyzetbe. Pont, ami szülőként a legjobb reményünk.

Hogyan szervezzük a napokat úgy, hogy a legjobb legyen mindenki számára?

Együtt és önreflexíven. A munkabeosztásunkhoz alkalmazkodó és a számunkra előnyösnek tartott időpontok közötti választás lehetősége motiváló a gyermek számára. A saját döntés növeli az elköteleződést az adott ügyben, így a tanulásban is. A kisebbek mellett a jelenlétünk kvázi folyamatos, de a nagyobbak mellett is, ha lehetőségünk van a nap elején a komplex, új ismeret elsajátítását célzó anyagrészek esetén színes magyarázatokkal, segítő kérdésekkel, fókuszok beállításával katalizáljuk a tanulási folyamatot. Kérdezzük meg arról is, hogy mit próbál meg egyedül megugrani. Persze segítő kérdésekkel fordulhat hozzánk, és az sem baj, ha nem sikerül maradéktalanul az egyedül tanulás, de a fejlődés lehetőségét rejti.

A nap megszervezése egy fontos kérdés.

Szögezzük le: nem 20, 25, 30, vagy netán ennél is több gyermekem van egy légtérben, rendelkezésemre áll egynél több helyiség, nincs adminisztrációs feladatom, és még családlátogatnom sem kell. Viszont mellette – akár ugyanabban a napszakban – jelen van a főzés és akár a saját munkám elvégzése is. Az első fontos dolog, ami ebből következik: hiába vagyunk éppen mindannyian otthon, a házimunkát ebben a napszakban felejtsük el – teljesen. A második: NE játszunk otthon iskolásat. Sokkal inkább segíti a gyermek fejlődését, és nem mellesleg a kapcsolatunk fejlődését is, ha kísérő, segítő, olykor oktató vagy mentor vagyok (a nyilvánvaló szülői szerepem mellett), mint dirigens vagy számonkérő.

Ami a szabadidőt illeti: a szűkebb környezetemben lévő családok elmondása szerint újra felfedezték az udvarukat, együtt elvégezve a metszést, vetést, de még ping-pongoztak is. Akik társasházban élnek, és lemennek a ház elé, együtt menjenek, nehogy csatlakozzanak a gyerekek az esetleg lent lévő barátaikhoz. A frizbi, tollas, stb. azért remek eszköz, mert a sajátunk, rajtunk kívül más nem érhet hozzá, s gyorsan fertőtleníthetők. Többektől hallom, hogy már elrakott társasjátékok aktualizálódtak, vagy olyan klasszikusok kerültek előtérbe, mint a malom, a sakk és a kártyajátékok. A neten remek kézműves ajánlatok is találhatók.

Ez egy rendkívüli időszak az életünkben. A szakember szemével nézve, milyen lehetőségeket rejthet, milyen pozitív hozadéka lehet majd ennek?

Ha sikerül a mókuskeréken kívül helyezkedni, akkor hamar belátható, hogy sosem jutott ennyi személyes figyelem a gyermekem fejlődésére, mint most. Végezetül még egy gondolat: sok gyerek szeret sütni, főzni, vagy egyéb valós alkotótevékenységbe besegíteni. A dolog rendkívül motiváló, hiszen alkotó folyamat, mely örömet ad, másrészt ezekben mind megélik a figyelmet és ezáltal a velünk való kapcsolódás élményét. Nem mellesleg ezekben is rengeteg tanulási lehetőség rejlik. 

Összefoglalva: egymásra támaszkodva átvészelni egy komoly nehézséget erősíti a kapcsolatot és a kölcsönös megbecsülést. Ezt kívánom mindannyiunknak!

Fehérvári színes

  1. Húsvéti vásár - rendkívüli piaci nap lesz szerdán délután a Jancsárkertben

    Szerdán 13 és 17 óra között rendkívüli piaci napot tartanak a Jancsárkert biopiacon, ahol húsvéti vásár lesz friss háztáji termékekből. Többek között sonka, tojás, bor, sajt, retek, újhagyma, csíra, spárga, zöldség, savanyúság, méz, pékáru, száraztészta, gyümölcskristály, gyógygomba, rétes, sertés és csirke tőkehús, kolbász, szalonna, tökmagolaj, dió, almalé és zöldséglé is megtalálható lesz a standokon.

    2020.04.06.
  2. Honvédelmi témájú, online gyermekrajzpályázatot hirdetett a KEMPP

    A pályázat fő célja, hogy népszerűsítsék nemzetünk hadtörténelmét, lehetőséget teremtsenek az egyéni pályamunkák elkészítésére, s az ahhoz kapcsolódó történelmi kalandozásokra, felfedezésekre és az otthoni alkotás sikereire.

    2020.04.06.
  3. Kihirdették a #maradjotthonFehérvár kihívás második fordulójának győzteseit

    A #maradjotthonFehérvár eheti kihívása a digitális oktatásról szólt, és a zsűrinek most sem volt könnyű dolga, hiszen több tucat pályamunkából kellett kiválasztania a legkreatívabbakat. Az első helyezett a Tóparti Gimnázium 9. A osztályfőnöki órája lett, Szűcs Krisztina tanárnő vezetésével!

    2020.04.05.
  4. Csak a lábnyomodat hagyd az erdőben! - megnövekedett a Sóstóra látogatók száma

    A koronavírus okozta járványhelyzet idején és a tavasz beköszöntével egyre többen keresik fel a nyugalmasabb, természetközeli helyeket, vagy akár a természetvédelmi területeket. Megnövekedett a Sóstó Természetvédelmi Területre és tanösvényre látogatók létszáma is. Ezzel egyidőben azonban sajnálatos módon megnőtt a szemetelők és rongálások száma is. 

    2020.04.03.
  1. Tavaszi vitaminsaláta, medvehagyma pesto és online túra a Herbarius programok között

    Tavaszi vitaminsaláta és medvehagyma pesto készült a Herbarius programok közösségi oldalán: Lencsés Rita gyógynövényszakértő a virtuális túrák után a természet kincseinek praktikus és ízletes felhasználásáról is megoszt fotókat, képeket, hasznos információkat

    2020.04.03.
  2. Hasznos elfoglaltságot kínál online műhelyében a Fehérvári Kézművesek Egyesülete

     Online műhelyt indított a Fehérvári Kézművesek Egyesülete, hogy tartalmas elfoglaltságot kínáljon a járvány miatt otthonukban tartózkodók számára. A szervezet a honlapján és Facebook-oldalán mutat be egyszerűen alkalmazható technikákat, melyekkel ötletes, mutatós ajándék- és dísztárgyakat készíthetünk. Hamarosan videós bemutatók is lesznek – ígérik a kézművesek.

    2020.04.02.
  3. Játékra hívja a fehérváriakat a város új applikációja

    Az új Székesfehérvár applikáció is csatlakozott a Maradj Otthon Fehérvár! kihíváshoz, melynek keretében minden héten egy megadott témában várják az otthon készült fotókat videókat. Az város applikációjának Hibabejelentés funkciójával bejelenthetőek az otthoni "karantén-problémák". A legötletesebb képek beküldői a veszélyhelyzet elmúltával értékes ajándékokat nyernek majd! 

    2020.04.02.
  4. Szabályt követő árusok és vásárlók a Városi Piacon

    A megváltozott vásárlási rendhez hamar alkalmazkodtak, és betartják az új szabályokat a Városi Piac vásárlói és árusai. Szájmaszk és kesztyű használata, bankkártyás fizetés – erre törekszik mindenki. Az egyéni felelősség mellett a város a helyi gazdaság védelme érdekében olyan intézkedéseket hozott, amelyek segítséget nyújtanak az árusoknak, őstermelőknek a veszélyhelyzetben.

    2020.04.02.

Lakossági tájékoztatás

Eseménynaptár

2020. Április
h
K
Sze
Cs
P
Szo
V
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19

Webkamera


360 Fehérvár

Fehérvár Magazin