2019-ben is folytatódnak az útfejlesztések Székesfehérváron

A közlekedési problémák mnegoldása a következő másfél évtized egyik legnagyobb kihívása nem csak Székesfehérváron, hanem az összes hasonló méretű városban – mondta Cser-Palkovics András Fehérvár polgármestere. Idén, a Mártírok-Seregélyesi és a Széchenyi-Horvát István kereszteződésekhez hasonlóan tovább folytatódnak az áteresztő képességet növelő fejlesztések és 2019-ben is több milliárd forintot költ majd az önkormányzat utak felújítására és a kerékpáros közlekedés fejlesztésére.
2019.01.11. 12:34 |
2019-ben is folytatódnak az útfejlesztések Székesfehérváron

A 2018-as út és parkolóépítések térképét itt találja!

Kiemelkedően fontos adat, hogy az elmúlt öt esztendőben 10.731-el nőtt a regisztrált gépjárművek száma Fehérváron, ami mintegy harminc százalékos növekedést jelent. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy 32 ezren ingáznak naponta a városba - jórészt autóval - akkor érthetővé válik, hogy miért is olyan fontos kérdés a közlekedési kihívásokra megoldást találni.

Növelni kell a kereszteződések áteresztő képességét

Cser-Palkovics András, Fehérvár polgármestere kiemelte, hogy "2018-ban is próbáltunk kapacitásnövelési fejlesztéseket megvalósítani több kereszteződésben, ami az áteresztőképesség növelését jelentette. Tavaly a Mártírok – Seregélyesi út kereszteződésében történt plusz sáv építés és ehhez hasonló pozitívummal járt a Széchenyi - Horváth István kereszteződésben is a plusz forgalmi sáv kialakítása. Jól jelzi ezeknek a beruházásoknak a fontosságát, hogy csúcsidőben is jelentősen csökkent a torlódás. A szakemberek januárban és februárban forgalomszámlálást végeznek a kibővített kereszteződésben és tavasszal a lámpák finomhangolásával valószínűleg tovább lehet javítani az áteresztőképességét a Széchenyi - Horvát István csomópontnak."

2019-ben is több kereszteződés hasonló kapacitásnövelésére áll majd rendelkezésre önkormányzati forrás Székesfehérváron. Ilyen lehet a Zichy liget - Dózsa György út és Móri út - Szent Vendel utca kereszteződése is.

A város polgármestere hangsúlyozta, hogy két állami feladatot jelentő csomópontbővítést is meg kell valósítani: az Auchan körforgalom esetében már elkezdődhetett a tervezési munka, ami kétsávossá bővíti és turbósítja a körforgalmat. A tervek elkészülte után itt indulhat a kivitelezés közbeszerzése és az építkezés. Az Új Csóri úti körforgalomban is áteresztő képességet kell növelni – hangsúlyozta Cser-Palkovics András. „Ez is állami útszakasz azonban bízom abban, hogy az állammal közösen ennek a bővítését is el lehet kezdeni.” A problémát hosszútávon egyébként nem a szintbeli, hanem az emelt szintű kereszteződés oldhatja meg. Fehérvár polgármestere arról is beszélt, hogy fontos lenne egy negyedik autópálya fel- és lehajtó építése is Székesfehérvárnak.

Tehermentesíteni a tág értelemben vett belvárost

Két nagy gyűjtőút vonatkozásában zajlik előkészítő munka. A déli összekötő esetében jogerős építési engedéllyel rendelkezik a város és a nyomvonal mintegy 90 százaléka már önkormányzati tulajdonban van és halad a többi terület megvásárlása is. Várhatóan még idén kiírható lesz majd a közbeszerzési eljárás a déli összekötő megépítésére.

A Bakony utca és a nyugati elkerülő összekötésére pedig 2019-ben elkészülnek a tervek és remélem, hogy még idén erre is jogerős építési engedéllyel rendelkezik majd Székesfehérvár. Ennek a fejlesztésnek a mértéke azonban meghaladja a város erejét, ezért az államhoz fordulunk majd forrásokért - mondta a város polgármestere.

Folytatódik a Saára Gyula Program

A Saára Gyula Útépítési Program is folytatódik 2019-ben. Szakmai egyeztetések és egyéni képviselői egyeztetések zajlanak jelenleg, de az biztos, hogy több milliárd forintot fog fordítani idén is útépítésre az önkormányzat, továbbá a parkolóépítések tekintetében is előrelépések várhatók. A parkolóházak esetében két helyen zajlik a tervezés: a Palotai úton önkormányzati beruházásban, a Panoráma Offices mögött pedig várhatóan magánberuházásban épül parkolóház.

Változatlan jegyárakkal fejleszteni a közösségi közlekedést

Fontos, hogy miközben a gépjárművek száma várhatóan tovább növekszik 2019-ben is, fejleszteni kell a kerékpáros közlekedést és a közösségi közlekedést is. A közösségi közlekedés esetében nem emelkednek a jegyárak és az eszközpark frissítése is elengedhetetlen – mondta a város polgármestere. Összesen 65 busz szolgálja ki jelenleg a fehérvári tömegközlekedést és elektromos illetve gázüzemű buszok jöhetnek szóba az új buszok beszerzésénél. Többek között ezért is köött december közepén az Ikarusszal együttműködési megállapodást a város. Ez azonban akkor lehet csak működőképes, ha a villamos energia olcsó és kellő mennyiség rendelkezésre áll.

Közlekedési központ a vasútállomás mellett

Az intermodális közösségi központ esetében fontos döntést hozott még decemberben a kormány, ugyanis Székesfehérvár vonatkozásában a közlekedési központ tervezése hamarosan véget is érhet. A beruházást az állam a NIF Zrt-n keresztül tervezteti és valósítja is meg.

Kerékpáros közlekedés

A következő 2-3 évben Fehérváron 20-30 km kerékpárút épül majd a Balaton-Budapest kerékpárút fehérvári szakaszával együtt. Ezeknek a fejlesztéseknek a célja, hogy a fenntartható közlekedés feltételeit megteremtő és erősítő közlekedésfejlesztések megvalósulásával a város útvonalain biztonságosabban lehessen közlekedni. Cser-Palkovics András kiemelte, hogy a Magyar Kerékpáros Klub szakmai javaslatai is rendkívül fontosak, amik közül több megvalósítása elkezdődött. Ilyen például az ezer kerékpártámasz építése Fehérváron. Ebből az első 250 építése pedig zajlik már a városban.