Tíz helyen építettek ki új okoszebrákat Székesfehérváron

Tovább bővült a biztonságos gyalogátkelőhelyek száma Székesfehérváron. Az elmúlt év végén tíz helyszínen építették ki a SafeXOne rendszert. A fehérvári fejlesztésű és kivitelezésű technológiának köszönhetően jelentősen nő a gyalogosok közlekedésbiztonsága.
2024.01.06. 14:03 |
Tíz helyen építettek ki új okoszebrákat Székesfehérváron

Az elmúlt két évben, kétféle műszaki megoldással, három helyszínen tesztelték a biztonságos gyalogátkelőhely-rendszereket Székesfehérváron.

A tapasztalatokat összegezve döntött úgy a város, hogy a fehérvári fejlesztésű SafeXOne rendszer telepítését folytatja, amely minden visszajelzés alapján beváltotta a hozzá fűzött reményeket mind a gyalogosok, mind az autósok biztonsága vonatkozásában.

Dr. Cser-Palkovics András polgármester az egyik új helyszínen, a József Attila utcai átkelőnél adott tájékoztatást a múlt évben megvalósult fejlesztésről. Mint mondta, az Önkormányzat saját beruházás keretében 2023-ban újabb tíz helyszínen, átlagosan 4 millió forintos költséggel alakítottak ki intelligens gyalogátkelőket. A polgármester felhívta a figyelmet, ezek az eszközök a közlekedési szabályok betartása mellett segítik a közlekedők biztonságát.

A korszerű napelemes rendszer közel három éve szolgálja a gyalogosok biztonságos közlekedését a Szent György Kórház bejáratánál, valamint a Horvát István utca Gyümölcs utca találkozásánál. A Visible Crossing Kft. ügyvezetője, a fehérvári Nagy László informatikus által fejlesztett technológia célja, hogy a kijelölt átkelőhelyeken megelőzzék a balesteket. Mint mondta, ezek a rendszerek a gyalogosok átkelésére szeretnék felhívni a járművezetők figyelmét. Amikor az érzékelő oszlopok közé lép a gyalogos, akkor kapcsol be a rendszer, és villogó sárga fénnyel jelezi a gépjárművezetőknek, hogy fokozott figyelemmel közeledjenek az átkelőhöz. Szürkületben és sötétben a kiegészítő lézerfény is láthatóvá teszi a gyalogosokat, azaz a cipőjüket megvilágítva jelzi az áthaladó személyek mozgását.

A biztonság mellett ez a rendszer számos fontos forgalomszervezési információt ad a gyalogos és gépjármű-közlekedésről, például összegyűjti az áthaladó gyalogosok, valamint az átkelőhelynél közlekedő gépjárművek számát – beleértve azt is, hogy hányan állnak meg vagy lassítanak, illetve hányan hajtanak át itt, nem figyelve a gyalogosokra, tudtuk meg Nagy Zsolttól a Közlekedési Iroda vezetőjétől. Hozzátette, két helyszínen, a József utcai szervizúton, illetve a Sziget utcában, a Teleki iskolánál nincs kijelölt gyalogos-átkelőhely, de a kiépített rendszer itt is felhívja a gépjárművezetők figyelmét a gyalogosok jelenlétére a sárga villogó fényjelzéssel. A rendszer nem elsőbbségi viszonyokat szabályoz, de javítja a gyalogosok észlelhetőségét.

Balesetmegelőzési szempontból ez egy jelentős beavatkozás, hiszen elsősorban a gépkocsivezetők részére jelzi, hogy a gyalogos-átkelőhely közelében gyalogos van. Különösen az esti szürkületben, illetve éjszaka a fényjelzéseknek köszönhetően észrevehetőbbé válnak a járdáról lelépők, összegezte közlekedésbiztonsági szempontból az intelligens berendezéseket Májer László őrnagy. Ezek az eszközök, amelyek egyre több helyen megtalálhatóak a városban, elősegítik a balesetmegelőzést, a gyalogosok biztonságát, azt, hogy a járművezetők időben észleljék őket, de mindamellett a KRESZ-szabályok maximális betartását nem pótolja! – hívta fel a figyelmet Székesfehérvári Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának kiemelt közlekedési főelőadója.

Székesfehérvár Önkormányzata folytatja a fejlesztéseket olyan kereszteződésekben, ahol sűrű a gyalogosforgalom a technológia telepítésével biztonságosabbá tehető az étkelés. A közeljövőben megvalósuló további fejlesztésekről dr. Cser-Palkovics András polgármester közösségi oldalán kaphatnak információkat.

Városfejlesztés

  1. Elkészültek a tervek a felújításra

    Elkészült a városi uszoda energetikai felújításának, illetve a szaunarészleg bővítésének a terve, amit a Városfejlesztési Kft. szakemberei terveztek meg az üzemeltető Városgondnokság megrendelésére. Az uszoda 1989-es átadása óta jelentős felújításon még nem esett át. A város üzemeltetési szempontból legdrágább létesítménye évente 850 millió forintból működik, ami jelentősen csökkenne egy átfogó felújítás után.

    2024.04.25.
  2. 64 új kórterem a kórházban

    Székesfehérváron zajlik az ország egyik legjelentősebb egészségügyi beruházása. A 112 ágyas, 64 kórtermes új kórházi épület a belgyógyászaton kívül a tüdőgyógyászati osztálynak ad majd otthont, de itt kezelik majd a rákos és fertőzéses megbetegedéssel küzdő betegeket is. Az új kórházi épület, a teljes berendezéssel együtt nyáron állhat a fehérvári egészségügy szolgálatába.

    2024.04.23.
  3. Fejlesztések Csalán

    A Depónia Nonprofit Kft. csalai központjában két fontos beruházás is elkészült: egy megújult, 21. századi lakossági fogadóteret alakítottak ki, valamint a hulladékkezelő központ belső útját is felújították. A fejlesztésekrő tartott tájékoztatón elhangzott, hogy már nem csak érkezik, hanem távozik is a hulladék Csaláról, ami más helyeken kerül újrahasznosításra.

    2024.04.22.
  4. Turbósítás, kétsávosítás

    A város saját költségén indította el az Új Csóri úti körforgalom nagyobb áteresztő képességének érdekében egy engedélyes terv elkészítését. A körforgalom kapacitásbővítésével kapcsolatos engedélyezési tervdokumentáció a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel egyeztetve készült a sok közlekedési problémát okozó csomópont fejlesztéséről, melynek döntéselőkészítő anyagának kivonatát az alábbiakban olvashatják.

    2024.04.21.