-
Júniusra költözik a FEZEN
A FEZEN 2026-ban a nyári fesztiválszezon egyik első nagy rendezvénye lesz. A júniusi időpont mellett megérkeztek az első fellépők is. A műfaji sokszínűségből jövőre sem enged a fesztivál, így Azahriahtól a finn Sonata Arctic metálzenekarig számtalan kedvencet felsorakoztató kínálattal készül a fehérvári fesztivál. És ez még csak az első “fellépőcsomag” a lista folyamatosan bővül - ígérik a szervezők.
2025.12.14. -
Élmény ajándékba
Varázslatos jégrevünek lehetett részese a Fehérvár VIP Klub két adományozójának jóvoltából szombat este a MET Arénában közel kétszáz nehéz sorsú, vagy fogyatékossággal élő fiatal és nevelőszüleik, valamint az őket segítő gondozók és gyermekeik. A Jégvarázs műsora előtt Székesfehérvár polgármestere is köszöntötte a jégshowra érkezőket.
2025.12.13. -
Bakelitbörze a Köfémben
December 14-én vasárnap hanglemez börzét tartanak a Kőfém Művelődési házban 10 és 14 óra között azok számára, akik kincsekre, karácsonyi ajándékra vadásznak. "
2025.12.13. -
Akik értünk dolgoznak Szenteste
Kedves karácsonyi műsorral köszönte meg az ünnepek alatt is szolgálatot teljesítők áldozatos munkáját az Arany János iskola Honvédelmi Szakköre. A Királykút Emlékházban pénteken rendezett, szeretetteljes ünnepségen a rendőrség, a honvédség, a katasztrófavédelem és a MÁV képviselői vettek részt, akik a Hétpettyes Óvoda és az Emerson által készített, névre szóló ajándékokat adtak át a diákoknak.
2025.12.12.
Római hajót kezdtek építeni Gorsiumban - jövő januárra készül el
Délutánra már látható volt a tölgyfa gerincre ráépített építő-szerelő borda, ami szépen megadja a hajó geometriáját, erre helyezik majd később a palánkokat. A munkálatok idején a Múzeum előre meghirdetett időpontokban a nagyközönségnek is megmutatja majd az építési folyamat alakulását.
Nem mindennapi építkezés kezdődött el a Gorsium Régészeti Parkban: a Szabad-Tér Egyesület önkéntesei elkezdték annak a római korabeli hajónak az építését, amely a Szent István Király Múzeum jövő évi kiállításához kapcsolódó olyan látványosság lesz, amire fel is lehet majd mászni, kipróbálni az evezőket, vagy fotózkodni. Az építési munkálatok a bejárathoz közel folynak egy sátor alatt: a helyszín nem véletlen, hiszen néhány méterre található Gorsium 2-3. századi kikötője, aminek a mesterséges öblét a rómaiak hozták létre.
Kovács Loránd Olivér, a park vezetője elmondta, hogy a hajóreplika a római kornak megfelelő technológiával készül, és vízre is lehet tenni, ami ennek a projektnek majd egy későbbi eleme lehet, az egykori római kikötő megnyitásával. A Sárvíz jelenleg pataknyi szélességű, viszont az ókorban egy a Dunához hasonlítható folyam volt, hajók közlekedtek rajta, nagyon aktív vízi élet zajlott – ezért működött Gorsiumban kikötő, sőt, volt például Szabadbattyánban is.
Az épülő 9,1 méter hosszú, 1,75 méter széles, körülbelül másfél tonnás hajó egy folyami őrnaszád, aminek az eredetije a németországbeli Mainz mellől származik, a Rajnának egy azóta lefűződött oldalágából.
Az ottani római kikötőben egy viharban süllyedtek el a hajók, amelyek az azóta szárazföldi területen egy építkezés során kerültek elő, később pedig a helyi ókori hajómúzeumban találtak végső helyet. A szerencsére jól azonosítható szerkezet alapján, folyamatos egyeztetések mellett készült a gorsiumbeli római hajó tervrajza.
Legelőször a horgony lett kész a kovácsműhelyben – tulajdonképpen csak ezt kell körbeépíteni a hajóval, fogalmazott Major Tamás ötletgazda. A lelkes kezdeményezés egy vízitúrázó csapat egyik örömevezésén merült fel először 2016-ban, amikor Gorsiumban kikötve jött a gondolat: római hajót kell építeni!
Az első építési nap délutánján már látható a hajó tölgyfából készült gerince. Erre épül rá az építő-szerelő borda, ami megadja a hajó geometriáját, erre a nem végleges szerkezeti elemre helyezik majd a palánkokat, a hajó bordája pedig utólag kerül majd bele. Az orr- és a fardísz kialakítása fontos fordulópont lesz az építésben, hiszen ezzel már teljesen látható lesz a hajó szerkezete, ami a palánkolással záródik majd. Várhatóan ősszel ér el ide a projekt, amin összesen 15-en dolgoznak: a helyszínen folyó munkák önkéntesei mellett a háttérben kovácsmester, ötvös, gépész szakember is közreműködik. Ezidáig a Leier, a Szervizcentrum Fehérvár, a Mogavill és a Qilaq Solutions segítettek az építkezés elindításában, az egyesület örömmel fogadja további támogatók jelentkezését.
Az építést 2021. január 15-ig fejezik be a tervek szerint, közben időről időre a látogatók is bemehetnek majd a sátorba megnézni a munka folyamatát, előrehaladását, előre meghirdetett időpontokban.