Milyen lesz a székesfehérvári intermodális közlekedési központ?

Az intermodális közlekedési központ a különböző közlekedési ágak közötti választás lehetőségét nyújtja az egy helyen a közlekedők számára. Fehérváron a helyi, helyközi autóbuszok és a vasút találkozik egy központban, ami kiegészül kerékpáros és egyéni autós lehetőséggel.
2020.11.18. 08:24 |
Milyen lesz a székesfehérvári intermodális közlekedési központ?
A látványterv illusztráció!
A beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. végzi Székesfehérváron az előkészítéstől a használatba vételig, majd átadja az üzemeltetőknek. Jelenleg az építési engedélyek birtokában a tervezők a kiviteli terv szintű tenderterveket készítik, ezek egyeztetései zajlanak.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt honlapján ITT olvashat a fehérvári intermodális központról.

A Vasútállomás épületében is lesznek belső átalakítások, mivel a Volánbusz számára helyet kell kialakítani a fejépületben, illetve az autóbusszal utazókat is ebben az épületben fogják kiszolgálni. Ezen kívül a Vasvári Pál Gimnázium mögött egy parkolóház és felszíni parkolók, valamint a Széchenyi út irányába egy busztároló és a gépjárművezetőket kiszolgáló szociális épület létesül.

A Béke téren kap helyet egy 12 állásos buszpályaudvar, valamint a vasútállomás főbejárata és a keleti szárny által határolt területen egy közösségi tér létesül. Jelzőlámpás forgalomirányítás lesz a Deák Ferenc utca - Béke téri és a Prohászka út – Kaszap István utca csomópontokban.

A helyközi buszok jelentős része azonban nem ezeken a kereszteződéseken keresztül jár majd, hanem a Széchenyi úton, az alujáró közelében kialakítandó jelzőlámpás csomópontról nyílik majd egy a vasúttal párhuzamos kiszolgáló út a parkolókhoz és a buszpályaudvarhoz. A helyi autóbuszok a Mártírok útja – Prohászka út vonalon átmenő járatként közlekednek majd, a tervek szerint közös peronos, összehangolt átszállást biztosítva az egyes vonalak között.

A részletes helyszínrajz a képre kattintva .pdf-ben letölthető!

A gyors és pontos autóbuszközlekedéshez a városi úthálózat kapacitásait is növelni kell, ezért az Új Váralja sor fejlesztése és összekötése a Martírok útjával egy vasút feletti híddal elengedhetetlen a beruházáshoz. Fontos, hogy a vasút déli oldalán ez az úthálózat-fejlesztés biztosítja a gyalogos felüljáró és annak déli oldalán egy 130 férőhelyes P+R parkoló kiszolgálását. Ez a P+R parkoló már úgy lesz kialakítva, hogy helyi autóbusz-járatokat is tud fogadni, így a déli városrészeknek gyorsabb elérést tudunk adni a vasúthoz. A gyalogos felüljáró peronkapcsolatai megadják annak lehetőségét, hogy a bérlettel rendelkezők vagy a mobiltelefonon jegyet, bérletet vásárlóknak a vasútállomás épületébe be sem kell menniük.

A kiviteli terv szintű tenderterveket a tervezőknek jövő év I. negyedévében kell szállítaniuk, a terveket át kell néznie alaposan a beruházónak, az érintett MÁV Zrt-nek, illetve a város önkormányzatának és minden közműszolgáltatónak is. Amikor mindenki részéről rendben vannak a tervek, elkészül az a tervezői költségbecslés, ami alapján a Kormány dönthet a beruházás forrásbiztosításáról és indításáról. Ezt követi egy közbeszerzés, majd a szerződéskötés. Ez legjobb esetben is még egy év.

Városfejlesztés

  1. Újabb erdőtelepítés

    3,5 hektáros területtel bővül a Székesfehérvárt délnyugat felől körbeölelő erdőtömb láncolat, amelynek „Fehérvár Tüdejeként” nemcsak a levegő és a talaj szennyezettségének kiszűrésében, hanem a klíma alakításában is kiemelt szerepe van. Az Alsóvárosi Pihenőpark melletti területen a hétvégén fejezik be a Vadex Mezőföldi Zrt. szakemberei a 21 ezer facsemete ültetését.

    2025.12.05.
  2. Jövő hét elejére elkészülnek

    Gyakorlatilag elkészült, és már csak néhány útburkolati jel felfestése van hátra a Horvát István utca és a Hosszúsétatér kereszteződésének kapacitásbővítő átépítéséből. Már csak néhány felfestés hiányzik, amelyekkel – az időjárás függvényében - várhatóan e hét végére, vagy a jövő hét elejére végez a kivitelező.

    2025.12.04.
  3. Elkészült a járdafelújítás

    Már a megújult járdaburkolaton közlekedhetnek a gyalogosok a Józsa Attila utca páros oldalán is. A város egyik legszélesebb sétányának felújítása szeptember közepén kezdődött és be is fejeződött. A beruházást teljes egészében önkormányzati forrásból finanszírozták – hangzott el a sajtónyilvános helyszíni bejáráson.

    2025.11.12.
  4. Elkészült a felújítás

    Spányi Antal megyés püspök áldotta meg pénteken délelőtt a Szent Imre Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda csodálatosan megújult és kibővült Megyeház utcai épületegyüttesét. Az ünnepi alkalmon megemlékeztek az intézmény fennállásának 30. születésnapjáról is.

    2025.11.07.