Buszközlekedésről, parkolásról és az M200-asról is kérdeztek a fehérváriak

Az online közmeghallgatáson a polgármesternek mintegy 300 kérdésre kellett válaszolnia, a legtöbb kérdés ezúttal is a közlekedéssel kapcsolatban érkezett. Többen kérdezték, hogy az Úrhidai útnak lesz-e majd csatlakozása az elkerülő úthoz? Ez a csatlakozás az M200-as út megépítésének - az-az a 81-es négysávosításának - része lesz az új, negyedik fehérvári autópálya csomópont kialakításával együtt.  A fórumon szóba került a Bányató és környékének méltatlan állapota is.

2025.10.29. 20:13 |
Buszközlekedésről, parkolásról és az M200-asról is kérdeztek a fehérváriak

Az idei online közmeghallgatáson sokan érdeklődtek a vasúti közlekedés és a városi buszközlekedés összehangolásáról, a parkolási stratégiáról és az infrastrukturális beruházásokról is.

Többen kérdezték azt is, hogy Úrhidai útnak lesz-e majd csatlakozása az elkerülő úthoz? "Mikorra várható és tervezik-e az elkerülő gyűrű összekötését a Harmatosvölgy és az Úrhida/Sarszentmihaly közötti útszakaszon? Ez hatalmas segítség lenne a falvakból Fehervarra tartóknak, és a Harmatosvölgy lakosainak is, így tehermentesíteni lehetne a városi kis bejáró utat.." - írta Juhász Ádám. Válaszában a polgármester kiemelte, hogy az M200-as, vagyis a jelenlegi 81-es út négysávosításával összefüggő projekt tartalmazza ezt a megoldást. A tervezés már előrehaladott állapotban van, és az engedélyezésre is sor kerülhet hamarosan. A projektet az MKIF viszi, mint autópálya koncesszor, és benne van a szerződésében, hogy meg kell építenie az M200-ast. Az Úrhidai úti lehajtó mellett ebben a projektben benne van a 4. sztrádalehajtó is. A polgármester reményét fejezte ki, hogy mielőbb megvalósul a beruházás.

A kérdések között szerepelt, hogy miért nem P+R parkolókban gondolkodik a város, ahelyett, hogy lakóövezetekre is kiterjesztik a fizetős parkolást? Válaszában a polgármester arról tájékoztatott, hogy létesültek ilyenek az elmúlt években és adnak át ilyet 2026-ban is. A parkolási helyzeten és az autós közlekedés perspektíváin azonban sokat javíthatnak majd az előttünk álló nagy fejlesztések, így a Bakony utcai átkötő megépítése, a körforgalmak bővítése, az M200-as út, az intermodális közösségi közlekedési központ, valamint a közösségi közlekedés bővítése is.

Az iránt többen is érdeklődtek, hogy mikor lesz a Bakony utca bekötve a város melletti elkerülő útba? A válaszban elhangzott, hogy a város TOP+ programjának része az út megépítése, illetve felújítása, és a támogatói döntés is rendben van a minisztérium részéről. A Bakony utca vonatkozásában a tervek elkészültek, engedélyeztetés a végéhez közeledik, még a közművekkel kapcsolatban vannak nyitott kérdések. A polgármester reményét fejezte ki, hogy jövőre kiírhatják a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást is. Megjegyezte, hogy kiemelkedően fontos fejlesztésről van szó a város közlekedése, valamint a Balatoni út felüljárójának felújítása tekintetében is.

Tervezik-e a városi közlekedést a MÁV-val érdemben összehangolni? - tették fel többen a kérdést annak kapcsán, hogy a vasútállomástól nem lehet eljutni az autóbusz-pályaudvarra, hogy csatlakozáshoz jussanak, pedig számos településről csak busszal lehet elérni a várost. A válaszban elhangzott, hogy a probléma ismert a városvezetés előtt, és a buszközlekedésben már történtek jó lépések a helyi-helyközi összehangolására, de a vasúttal ez nehezebb. Tárgyalnak a MÁV-val, de a megoldást inkább a regionálisan, agglomerációsan szervezett közlekedés hozhatná el, ehhez pedig az állam döntése szükséges. dr. Cser-Palkovics András megjegyezte, hogy itt is voltak elmozdulások ebbe az irányba, egyre nagyobb teret kapott az agglomerációs logika. Székesfehérvár polgármestere ezt képviseli minden kormányzati egyezetésen, és azt látja, hogy egyre jobb a fogadókészség erre.

A vasútállomással kapcsolatban számos jelzés érkezett a polgármesterhez arról, hogy a felújított állomáson hónapok óta nem működnek a liftek és ez egy rendszeresen visszatérő probléma, ami nagyon sok idős embernek és babakocsival utazó kismamáknak a közlekedését nehezíti meg. A polgármester válaszában arról tájékoztatott, hogy jelzik a kivitelezőnek a garanciális problémát, és bíznak benne, hogy mielőbb megtörténik a javítás.

Érdeklődtek az online közmeghallgatáson a Kossuth utca felújításáról is. "A Kossuth utca, a Táncsics utca és a Szent István tér felújítása szerepel a város TOP+ programjában, lesz tehát rá forrás a következő években" - válaszolta a polgármester, hozzátéve, hogy a tervező kiválasztása már meg is kezdődött. A polgármester ugyanakkor alapvető kérdésnek nevezte, hogy mi legyen a Kossuth utca funkciója? Át kell gondolni az autós közlekedést, közterületi parkolást is, a Belváros ugyanis ebbe az irányba lenne bővíthető.

A parkolással kapcsolatban a fehérváriak érdeklődtek a parkoló automaták korszerűbbre cseréléséről is, a válaszban elhangzott, hogy az első 55 db parkoló automata beszerzésére vonatkozó közbeszerzés lezárult, még idén elkezdődik a telepítésük, és 2026 első felében be is fejeződik.

A buszos közlekedéssel kapcsolatban is több tucat kérdés, észrevétel érkezett. Összefoglalásul a polgármester kiemelte, hogy a város nagyon sokat fejlődött és változott az elmúlt évtizedekben, új városrészek alakultak ki, sajnos azonban ezt a buszhálózat nem követte: városrészek maradtak ki a közösségi közlekedésből, ezért változtatni kellett a meglévő adottságokon belül. Ezt a korábbi kéréseknek megfelelően több ütemben valósítja meg a város, és minden fejlesztési ütemnél megkérdezték az emberek véleményét. Az elmúlt időszakban 13 %-kal emelkedett az utasok száma, és a közösségi közlekedés jelentősége tovább fog nőni. A polgármester megjegyezte azt is, hogy a közösségi közlekedés költségei egyre magasabbak, ennek ellenére a város hosszú évek óta nem emel árakat. Jövőre sem tervezik ezt, viszont a fejlesztések tovább folytatódnak új buszokkal, menetrend bővítéssel, és az utastájékoztatási rendszer fejlesztésével.

Többen felvetették azt is, hogy hosszú évek óta méltatlan állapotban van a Bányató és környéke, ami Fehérvár egyik kedvenc kiránduló helye lehetne. A kérdezők arra voltak kíváncsiak, hogy lesz-e előrelépés ebben az ügyben?

Válaszában a polgármester kifejtette, hogy a Bánya-tavat valóban sokak szeretik a városban és sokakat aggaszt a partfal állapota. Hozzátette, hogy a tó és partfal magántulajdonban van, és az állapota rossz, sőt, egyre romló, ez pedig a partfalat, a tavat, sőt, a mellette lévő utat és a házakat is veszélyeztetheti. Az önkormányzat az elmúlt években többször is felajánlotta a tulajdonosnak, hogy ha a tavat és vele a partfalat a városnak ajándékozza, akkor önkormányzatunk az összes szükséges beavatkozást saját költségén elvégzi. "A tulajdonos ezt zsarolásnak titulálta és elutasította, kétszer. Ehhez persze joga van, azonban minden felelősség is az övé. Mára sajnos olyan nagyságrendű lett a partfal stabilizálásának költsége, hogy ezt a város már nem tudja vállalni, a problémát tehát a tulajdonosnak kell megoldani, és el KELL hárítania a baleset- és életveszélyes állapotot." - írta Székesfehérvár polgármestere.

Többen érdeklődtek a Malom utca, Sörház tér, Fürdő utca, Fürdő sor által körülhatárolt terület sorsával, fejlesztésével kapcsolatban is. A kommentelők jelezték, hogy a Depónia üresen hagyott irodaépületének bejáratához beköltöztek a hajléktalanok, ahogyan a volt Kodolányi kollégiumi épület bejáratához is. Az épületek többsége használaton kívül van a Kormányhivatal épületét kivéve. A polgármester válaszában annyit közölt az érdeklődőkkel, hogy a területen egy ideiglenes gyűjtőparkolót alakítanak ki, amit várhatóan 2026-ban adunk majd át. Ezt szeretnék ingyenes parkolóként üzemeltetni, hiszen várhatóan a környék utcái valamikor 2026-tól - lakossági kérésre -bekerülnek a fizetős zónába.

Arról is kérdeztek a fórum résztvevői, hogy az Iszkai uti kiskerteknél kialakított buszmegállót mikortól lehet majd használni? Válaszában dr. Cser-Palkovics András polgármester elmondta, hogy a forgalomba helyezés már zajlik, valamint jelezték a szerződésmódosításra vonatkozó igényt is a szakminisztériumnak, hogy a helyközi buszok megállóhelyei közé felvegyék az Iszkai útit.

Az ideiglenesen önkormányzati tulajdonban lévő Videoton FC Fehérvár jövője is foglalkoztatta a közmeghallgatás résztvevőit. dr. Cser-Palkovics András polgármester arról tájékoztatott, hogy a végéhez közeledik a pályáztatási folyamat előkészítése. Várhatóan a jövő hét elején meg fogják hírdetni a nyílt pályázati eljárás első fordulóját. Sok az érdeklődő a klub iránt itthonról és külföldről egyaránt. A pályázati felhívás nyilvános lesz, így mindenki megismerheti majd a részleteket. Az önkormányzat bízik benne, hogy sikerül megtalálni a komoly szakmai tervekkel rendelkező és megfelelő finanszírozási hátteret biztosítani képes új tulajdonost.