-
Újabb erdőtelepítés
3,5 hektáros területtel bővül a Székesfehérvárt délnyugat felől körbeölelő erdőtömb láncolat, amelynek „Fehérvár Tüdejeként” nemcsak a levegő és a talaj szennyezettségének kiszűrésében, hanem a klíma alakításában is kiemelt szerepe van. Az Alsóvárosi Pihenőpark melletti területen a hétvégén fejezik be a Vadex Mezőföldi Zrt. szakemberei a 21 ezer facsemete ültetését.
2025.12.05. -
Jövő hét elejére elkészülnek
Gyakorlatilag elkészült, és már csak néhány útburkolati jel felfestése van hátra a Horvát István utca és a Hosszúsétatér kereszteződésének kapacitásbővítő átépítéséből. Már csak néhány felfestés hiányzik, amelyekkel – az időjárás függvényében - várhatóan e hét végére, vagy a jövő hét elejére végez a kivitelező.
2025.12.04. -
Elkészült a járdafelújítás
Már a megújult járdaburkolaton közlekedhetnek a gyalogosok a Józsa Attila utca páros oldalán is. A város egyik legszélesebb sétányának felújítása szeptember közepén kezdődött és be is fejeződött. A beruházást teljes egészében önkormányzati forrásból finanszírozták – hangzott el a sajtónyilvános helyszíni bejáráson.
2025.11.12. -
Elkészült a felújítás
Spányi Antal megyés püspök áldotta meg pénteken délelőtt a Szent Imre Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda csodálatosan megújult és kibővült Megyeház utcai épületegyüttesét. Az ünnepi alkalmon megemlékeztek az intézmény fennállásának 30. születésnapjáról is.
2025.11.07.
XXI. századi vasúti csomópont épül Székesfehérváron
Hosszú előkészítést követően a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában elindulhat a székesfehérvári vasútállomás komplex felújítása. A beruházás célja a vasúti csomópont elavult vasúti pályának, a villamos felsővezetéknek, a műtárgyaknak, és a régi biztosítóberendezések lebontása, új műtárgyak építése, illetve a meglévők felújítása. A székesfehérvári vasúti csomópont legutóbbi korszerűsítése 1954-ben volt.
2014.03.11. 15:45 |
Hosszú előkészítést követően a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában elindulhat a székesfehérvári vasútállomás komplex felújítása. A székesfehérvári vasúti csomópont legutóbbi korszerűsítése 1954-ben volt. Az eltelt 60 évben a vágányhálózat és a biztosítóberendezés is teljesen elöregedett. A beruházás célja a vasúti csomópont elavult vasúti pályának, a villamos felsővezetéknek, a műtárgyaknak, és a régi biztosítóberendezések lebontása, új műtárgyak építése, illetve a meglévők felújítása.

A korszerűsítés során két kilométer vonalhosszon 19 kilométernyi vágányt átépítenek, perontetőt és közvilágítást létesítenek, illetve 3 peronliftet és 2 csarnokliftet telepítenek.
Székesfehérvár vasúti csomópont a Magyarországon áthaladó V. számú korridor (Velence–Trieszt–Fiume–Ljubljana–Maribor–Budapest–Ungvár-Lvov–Kijev) egyik legjelentősebb vasúti csomópontja. Az átépítés befejezésével lezárul a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár vonalkorszerűsítése, egységesen a teljes vonalszakaszon magasperonok lesznek liftekkel, biztosítva az akadálymentes közlekedést, új elektronikus biztosítóberendezés fog üzemelni, megteremtve a 160 km/h pályasebesség feltételeit.

A kivitelezés részleteiről dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere, Vargha Tamás, országgyűlési képviselő és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője számoltak be.
A korszerűsítés során 19 km hosszan vágányátépítés történik, 3 peronliftet és 2 csarnokliftet telepítünk, magasperonok, perontető és közvilágítás lesz. A fejlesztés első szakaszában átépül 4 tehervonati vágány és ideiglenes peronokat is kialakítunk. Várhatóan 2014 év végén a személyforgalom átterelődik a tehervonati vágányokra, illetve az ideiglenes peronokra és megkezdődik a személypályaudvari vágányrész bontása, valamint az új vágányok építése. Az átépítés ideje alatt az utasok az építési területen keresztül biztonságosan közlekedhetnek a kiépített terelőútvonalakon.

A vasútállomás épületét a hozzá csatlakozó gyalogos aluljáróval együtt átalakítják. Ezen kívül egy új gyalogos felüljáró épül, amely további kapcsolatot biztosít a város és a vasútállomási peronok között.
Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere elmondta: „A vasútállomás Székesfehérvár egyik fontos épülete, hiszen ezt látják először, akik vonattal érkeznek hozzánk. Éppen ezért vártuk nagyon, hogy a vasútfejlesztési program keretében elérkezzünk a mostani ütemhez, amely az épület, valamint a hozzá kapcsolódó peronok, vágányok felújítását jelenti. Rengetegen járnak dolgozni, vagy tanulni Fehérvárról nap, mint nap a fővárosba. Számukra már az is óriási áttörés volt, hogy az elővárosi közlekedésbe bekapcsolták ezt az állomást, ami jelentősen lerövidíti a menetidőt. Sőt, Pestről érkezve a teljes szakaszon modern sínpályákon, megszépült állomások mellett vezet az út, szintén ennek az uniós projektnek köszönhetően. Várakozással tekintünk tehát a most induló felújításra, amikor patináját megtartva, de a modern elvárásoknak is megfelelő épület és vágányrendszer kerül kialakításra. Köszönöm a beruházást koordináló NIF Zrt-nek, hogy figyelembe vették a helyi igényeket, mert így a fehérváriak számára fontos elemek kerültek beépítésre. Ez azt jelenti, hogy sor kerül a Széchenyi úti közúti és a Hosszúsétatéri gyalogos aluljáró korszerűsítésére, valamint egy új gyalogos felüljáró is épül a peronok, illetve az állomásépület keleti végén, ami további kapcsolatot biztosít a város és a vasútállomás peronjai között.”

A régi irányítótornyot ugyan elbontják, hiszen egy gyalogos, kerékpáros felüljáró lesz a helyén mellyel régen várt kapcsolat lesz a város déli részével. Az országosan is egyedülálló torony helyén egy kisebb emlékmű lesz majd.
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte: „Az állomási utascsarnokot a hozzá csatlakozó gyalogos aluljáróval átalakítjuk. Az utascsarnokban két lift épül, melyek az akadálymentes közlekedést biztosítják a csarnok és az aluljáró között, illetve egy lift a galéria szinten építendő kormányablakot is ki fogja szolgálni. A királylépcső megmarad, a bal oldali levezető lépcsőket 8 méterre kiszélesítjük. A beruházás befejeztével várhatóan 2016 év végén, szemben a jelenlegi 40-20-10 km/óra megengedett sebességgel az átmenő fővágányokon 100 km/h, megelőző vágányokon 80 km/óra, a mellékvágányokon 40 km/óra lesz a vonatok megengedett sebessége.”

A beruházás részét képezi a Széchenyi úti közúti aluljáró és a Hosszúsétatéri gyalogos aluljáró korszerűsítése is. A vasútállomás épületét a hozzá csatlakozó gyalogos aluljáróval együtt átalakítják.
Vargha Tamás, a város országgyűlési képviselője örömmel üdvözölte a város újabb fejlesztésére irányuló beruházást: „Az elmúlt négy évben Székesfehérvár Önkormányzata nemcsak stabilizálta, hanem fejlődő pályára állította intézményeit, és a városunk életét meghatározó ipari és kereskedelmi partnereivel együttműködve, sikerrel indította el Fehérvár gazdasági életét átfogó, a város jövőképét meghatározó beruházásokat és fejlesztéseket. A robbanásszerű fejlődés még inkább összekapcsolta a várost az európai piaci forgalommal. Ennek a fejlődésnek a következő jelentős állomása a fehérvári vasútállomás megújítása, hiszen az északot déllel, keletet nyugattal összekötő fő közlekedési útvonalak metszéspontjában Székesfehérvár áll. Székesfehérvár fejlődésének kulcsa tehát immár közlekedési hálózatának fejlesztése, ezért is szükségszerű a vasúti csomópont korszerűsítése, amelynek végeztével, 8 perccel is csökkenhet a menetidő Budapest és Székesfehérvár között. Bízunk benne, hogy ez a fejlesztés munkahelyteremtő beruházásokat vonz majd városunkba."

A fejlesztést követően az átmenő fővágányokon 100, a megelőző vágányokon 80, a mellékvágányokon pedig óránként 40 kilométer lesz a vonatok megengedett sebessége, szemben a jelenlegi 40-20-10 kilométeres óránkénti megengedett sebességgel.
A beruházás az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program keretében valósul meg uniós források felhasználásával. A vasúti pálya felújítását a közbeszerzésen nyertes, legalacsonyabb ajánlatot adó SDD Konzorcium (Subterra a.s. (Bezová), Dömper Kft., Pannon-Doprastav Kft.) végzi, nettó 24.899.345.489 forint értékben. Az új biztosítóberendezés kiépítését a Thales Austria GmbH és a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. valósítja meg, nettó 8.503.259.100 forint értékben.

A beruházás révén 8 perccel csökkenhet a menetidő a Budapest-Székesfehérvár vonalon.
