-
50 éves a Bugát
Fontos jubileumi esemény helyszíne volt a Székesfehérvári Szakképzési Centrum Bugát Pál Technikum, szerdán délután ünnepelték az iskola fennállásának 50. évfordulóját. Az intézmény életében mérföldkőnek számító rendezvényen Székesfehérvár Önkormányzata és közössége nevében Mészáros Attila alpolgármester gratulált és köszöntötte az iskolát.
2025.12.17. -
Évezredes üzenet
Városunk büszkén viszi tovább a Szent István-i örökséget, ami nemcsak szellemiségében van jelen, hanem – a modern tudományos eszközöknek köszönhetően – immár kézzelfogható bizonyítékokkal rendelkezünk Székesfehérvár ezeréves erődítéséből. Az évzáró intézményvezetői találkozón igazi kincseket, az államalapítás korából származó fa- és földmintát adott át dr. Cser-Palkovics András polgármesternek a Szent István Király Múzeum főigazgatója.
2025.12.16. -
Tovább zöldül Fehérvár
Új korszak kezdődik Székesfehérvár távhőellátásában. Villanykazánok és egy hatalmas hőtároló segíti majd, hogy a város fűtése biztonságosabb és környezetkímélőbb legyen. A beruházást az E.ON valósítja meg, a fejlesztés több ezer fehérvári háztartást támogat majd.
2025.12.17. -
Adomány a kórháznak
Újabb támogatás érkezett a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórházhoz. A Jeruzsálemi Szent János Szuverén Rend, Kórházas Lovagok Magyarországi Parancsnoksága és a Kórházas Lovagok Alapítvány rendezett jótékonysági koncertet, amelynek bevételét felajánlotta a Szent György Kórház Alapítványnak.
2025.12.17.
Waldorf óvoda és iskola indul Székesfehérváron
A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermeket harmonikus egységben fejleszti. A Waldorf óvodák és iskolák közös jellemzője szerte a világon, hogy szülők kezdeményezésre jön létre. Székesfehérváron a tervek szerint a következő tanévben indul Waldorf iskola és óvoda valószínűleg a volt Batthányi úti óvoda épülete ad helyet az intézménynek. Az óvoda és iskola a jövőben autonóm intézményként fog működni, a Vízöntő Alapítvány finanszírozásban.
A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermeket harmonikus egységben fejleszti. A Waldorf óvodák és iskolák közös jellemzője szerte a világon, hogy szülők kezdeményezésre jön létre. Székesfehérváron a tervek szerint a következő tanévben indul Waldorf iskola és óvoda valószínűleg a volt Batthányi úti óvoda épülete ad helyet az intézménynek. Az óvoda és iskola a jövőben autonóm intézményként fog működni, a Vízöntő Alapítvány finanszírozásban.
Munkánkkal - az alakuló óvodában és iskolában egyaránt - arra törekszünk, hogy felkeltsük a gyerekek érdeklődését a környezetük, a világ iránt, és segítsünk abban, hogy biztonságban érezzék magukat benne -mondja Fülöpné Óvári Edit. Az óvodából és iskolából kikerülő gyerekek a természeti és emberi környezetükhöz otthonosan viszonyulnak, megtalálják helyüket a világban és felismerik a jövő kihívásait, feladatait. Tehetik ezt mindazért, mert a módszer segítségével felnőtt korukra öntudatos, szabad emberré válnak, akik saját szemükkel nézik a világot.
A Waldorf -pedagógiát - figyelembe véve egyre növekvő óvodák és iskolák számát - eredményesen lehet alkalmazni az oktatásban, hiszen a pedagógia szinte életre kel. A gyerekek kíváncsiságára és kreativitására épít - sikerrel.
A Waldorf iskolát a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermeket harmonikus egységben fejleszti.
A szív iskolája, mert a művészeteknek nagy szerepet tulajdonit. A kéz iskolája is, mert a kézügyesség fejlesztése keresztül erősíti a gyerek akaratát már óvodás korban is. A fej iskolázása a hagyományos értelemben vett tananyag elsajátíttatása, ötvözve a megfigyelés, a gondolkodás és az önálló következtetés képességének a fejlesztésével.
A Waldorf óvodák és iskolák közös jellemzője szerte a világban, hogy szülői kezdeményezésre jönnek létre. A Vízöntő Alapítvány létrehozásának gondolata szülők elhatározásból fakadt. Ez a biztosíték, ez a jövő záloga.
Az óvoda és iskola a jövőben autonóm intézményként fog működni, alapítványi finanszírozásban. Mint az alapítványok által fenntartott iskolák általában, a Waldorf -iskolák is csak a szülőkkel való szoros együttműködésben tudnak fennmaradni és fejlődni. A továbbélést az állami normatív támogatás, a szülők, vállalkozók felajánlásai, valamint a pályázatokon elnyert támogatások fedezik.
Az induló iskoláról és óvodáról bővebb tájékoztatás kérhető a 30/901-3102-es telefonszámon vagy a vizonto@studimax.hu e-mail címen kaphatnak.
A Waldorf pedagógiáról
Az első Waldorf iskola Stuttgartban nyílt meg 1919 szeptemberében. Az iskola megalapítója Rudolf Steiner volt.
Az első iskola alapítása után a Waldorf iskolák száma fokozatosan növekedett. Napjainkban több mint 700 Waldorf iskola, több mint 1400 Waldorf óvoda, több száz gyógypedagógiai otthon/iskola, számos Waldorf- pedagógusképző intézmény működik, valamennyi kontinens több mint 70 államában. Sok országban állami szinten is támogatják a Waldorf intézményeket.
A Waldorf pedagógia a gyermek fejlődésének fázisaira épülő nevelési elveket alkalmaz, az egyéni gondoskodás, az érzelem és az akarat erőinek harmonikus fejlesztését állítva a nevelés középpontjába. Ezzel magyarázhatóak a módszerbeli és ütemezési különbségek a hagyományos oktatási intézményekhez képest.
Különös figyelmet kap a napi, a heti, a havi ritmus, a képességek fejlesztésének és a gyermekben meglévő belső erők kibontakoztatásának segítése.
A hat-hét éves korban iskolába kerülő gyermekek életében kiemelten fontos szerepet kapnak a művészetek, a zenei és kézműves képességek fejlesztése.
A Waldorf nevelés szempontjai
· A gyermek testi, lelki és szellemi erőinek sokoldalú fejlesztése, természetes fejlődési tempójának figyelembevételével, valamint a benne szunnyadó képességek kibontakoztatása.
· Az intellektuális fejlesztéssel egyenrangúnak tartja a művészi és kézműves tevékenységeket (festés, rajzolás, zene; fafaragás, szövés, fazekasság).
· Környezetünk és a természet iránti felelős magatartásra nevel.
· Rendszerszemléletű, a világot a maga szerves összefüggéseiben vizsgálja.
· A keresztény kultúrkör alapjaira épül.
· A magyar oktatási rendszer követelményeihez igazodik.
· A magyar kultúra hagyományait közvetíti a Waldorf pedagógia módszereivel.
· A tanár személye által kiváltott tekintélytisztelet fontos része a gyerekek biztonságérzetének.
· 12+1 osztályos, államilag elismert iskolatípus.
· Az oktatás ún. szakaszos" (epochális) rendszerben zajlik, a közismereti tárgyakat 3-4 hetes időtartamokban oktatja, a rendszerességet igénylő szakórákat (nyelv, zene, matematika) egész évben folyamatosan tanulják.
· Nincs osztályozás, az iskola egyénre szabott, követelményeket támaszt, folyamatosan ad szöveges értékelést, a szülő havonta kap tájékoztatást a gyerek teljesítményéről szülői esteken.
· 8 éven át ugyanaz az osztálytanító kíséri a gyerekeket, ő jelenti az érzelmi biztonságot, szaktanárok segítik munkáját.
· Tankönyveiket a gyerekek maguk készítik, rajzokkal illusztrálják, így a tanárnak van döntő szerepe az ismeretek átadásában.
· A szülők bevonása az iskola életébe, a közösség kialakítása, a gyerekek fejlődésének alaposabb megismerése egyaránt fontos ahhoz, hogy a gyermekek egészségesen fejlődjenek.
Waldorf óvodai élet
· A gyerekek a legkülönbözőbb természetes formákkal, színekkel, anyagokkal vannak körülvéve (fa, gyapjú, méhviasz, kő, termések).
· A nevelés alapvetően az utánzásra épít, mind a tevékenységek megtanulásában (pl. kenyérdagasztás, fűrészelés, gyomlálás, varrás), mind magatartásformák kialakításában (az óvónők a gyerekek jelenlétében csak olyant tesznek és gondolnak, ami utánzásra érdemes lehet).
· A művészi tevékenységek (pl. vizes festés, viaszgyúrás, gyapjúkép-készítés) szabad teret engednek a gyerekek alkotó fantáziájának.
· A biztonság kialakításának fontos feltétele az óvoda napi- heti-éves ritmusa, amely támaszt nyújt a gyerekeknek. · Az óvodai étkezés a korszerű táplálkozási elveknek megfelelő.
· Az óvodában nincs életkor szerinti csoportbontás. A közösséget 4-7 éves korú gyerekek alkotják.
Minden hét ugyanazon napján ugyanazt a tevékenységet végezzük, így ritmikusan ismétlődően van lehetőségük a gyermekeknek arra, hogy játékidőben szabadon részt vehessenek a különböző képességfejlesztő tevékenységekben, igényük és tetszésük szerint -mondja Fülöpné Óvári Edit. Nagyon fontosnak tartjuk az őket körülvevő környezetet, ezért a természetes anyagokat részesítjük előnyben. A játékszereket az óvónők a szülőkkel együtt fából, textilből, gyapjúból készítik, illetve javítják, ha kell. Ez a fajta közös tevékenység a felnőtteknek is gyakori lehetőséget biztosít az együttlétre, és jó alkalmat ad a pedagógiai célú beszélgetésekre, a gyermek testi, lelki, szellemi fejlődésének nyomon követésére, valamint a közös feladatok megvitatására. A magunk készítette játékokhoz a gyermekek is jobban kötődnek érzelmileg, mint a boltban vásárolt, személytelen, tucatjátékokhoz.
Az óvónő tudatosan minden egyes gyermek személyiségét, állapotát, fejlődési stádiumát figyelembe véve, nagy szeretettel minden lehetőséget megad a gyermek testi, lelki és szellemi fejlődéséhez. Az óvoda fő feladata, hogy segítse a gyermeket abban, hogy megismerkedhessen az őt körülvevő világgal; hogy egészségesen, szeretetteljes, biztonságos légkörben, az erőszakos intellektuális késztetésektől védve fejlődhessen.
Előadások Székesfehérváron a Vízöntő Alapítvány szervezésében:
Február hónaptól megkezdődött az előadások szervezése érdeklődő szülők és pedagógusok számára, melyek segítségével eloszlanak az esetleges kételyek vagy megerősödnek az elhatározások a szabad óvoda- és iskolaválasztást illetően. Dr. Vekerdy Tamás - az ismert gyermekpszichológus - előadását követően bizonyára minden kérdőjel eltűnik.
2004. március 8. 18.00 - Városi könyvtár (Székesfehérvár, Széna tér 16.)
Egy Waldorf Iskola hétköznapjai
előadó: Kulcsár Gábor osztálytanító, iskolaképviselő (Pesthidegkúti Waldorf Iskola)
2004. április 22. 18.00 - Városi könyvtár (Székesfehérvár, Széna tér 16.)
Mit, mikor és miért tanítunk a Waldorf iskolában?
előadó: Kökéndy Ákos osztálytanító (Pesthidegkúti Waldorf Iskola)
2004. május 4. 16.00 - Városi könyvtár (Székesfehérvár, Széna tér 16.)
Miért van szükség alternatív iskolákra?
előadó: dr. Vekerdy Tamás pszichológus
Az előadásoktól függetlenül az érdeklődő szülők számára folyamatos találkozási alkalmakat szervezünk!
Érdeklődni lehet: a 30/901-3102-es telefonszámon, vagy a vizonto@studimax.hu e-mail címen Fülöpné Óvári Editnél.