Új Mercedes Conecto buszokkal kezdődhet ősszel a fehérvári buszok cseréje

15 új autóbusszal indítjuk Székesfehérvár közösségi közlekedési stratégiájának végrehajtását! - olvasható Székesfehérvár polgármesterének Facebook oldalán. Cser-Palkovics András arról is ír bejegyzésében, hogy várhatóan ősszel érkezik 15 darab Mercedes-Benz Conecto G Next Generation csuklós autóbusz Székesfehérvárra.
2020.04.22. 08:04 |
Új Mercedes Conecto buszokkal kezdődhet ősszel a fehérvári buszok cseréje

A következő évek egyik legfontosabb feladata, hogy Székesfehérváron versenyképes, környezetbarát és hatékony közlekedési hálózatot alakítsunk ki. A városunkban közlekedő gépkocsik számának emelkedése, és környezetvédelmi törekvéseink is indokolják, hogy mind szemléletünkben, mind az eszközparkot és infrastruktúrát illetően újítsunk városunk közlekedésén.

Ennek egyik eleme a buszközlekedés fejlesztése. Nem várhatjuk el, hogy az autóval szemben népszerű alternatíva legyen a közösségi közlekedés, ha a járműpark nem komfortos, a bérletrendszer nem 21. századi és a menetrend nem alkalmazkodik az utazóközönség elvárásaihoz.

Mindhárom területre rendelkezünk megoldásokkal:

1. A buszok cseréje rendkívül költséges, 60-70 új járműre lenne szükség. A sok vonalon indokolatlan és elavult csuklósbuszok arányát csökkenteni kell az alacsonypadlós, kicsi vagy zéró-emissziójú járművek javára. A csuklósbuszok beszerzésében a józan lehetőséget a tiszta üzemű, euro 6-os dízelbuszok jelentik, ilyenek lesznek a várhatóan ősszel érkező 15 darabos Mercedes-Benz Conecto G Next Generation flotta tagjai. Ezeknek a beszerzési költségét nem a városnak kell állnia, az üzemeltetésük anyagi vonzatait azonban igen, ez évente 88 millió forint többletkiadást jelent. A szólóbuszok cseréjénél reális, hogy akár elektromos buszokat szerezzünk be, esetükben a technológia is kiforrottabb, bár így is jóval drágábbak dízel társaiknál. A teljes flottacsere biztosan csak évek alatt, fokozatosan lehetséges, szükség lesz állami, pályázati és önkormányzati forrásokra is. Csatlakoztunk az állam “Zöld Busz Projekt” kezdeményezéséhez, megítélésem szerint jó esélyekkel indulunk a forrásokért.

2. A bérlet és jegyrendszer alapos átgondolása elkezdődött, a cél, hogy mindenki számára elérhető, jobb ár-érték arányú megoldásokat kínáljon a fehérvári buszközlekedés. Nem csak a jegyek és bérletek időtartami és árazási kereteit kell megújítani, hanem árusításukat is. Minél több digitális lehetőséget szeretnénk meghonosítani, az ehhez szükséges infrastruktúra és eszközvonzatok felmérése elkezdődött.

3. A menetrend tekintetében az alapvetés, hogy átfogó menetrendi átalakításra felesleges sort keríteni, amíg nem készül el a tömegközlekedésünk új központja, az intermodális csomópont a vasútállomásnál. A csomópont teljesen átrendezi majd városunk közlekedési hálóját, kivitelezéséig mindenkitől türelmet szeretnék kérni, az állam a projekt gazdája, jelenleg a tervek véglegesítése zajlik. Részletesen itt olvashatnak a csomópontról!

Az új menetrendnek alkalmazkodnia kell a változó térségi és helyi igényekhez, bevezetése előtt széleskörűen ki fogjuk kérni a fehérváriak véleményét.

Ami az időzítést illeti: a koronavírus sok területen átírta a számításainkat, de nem szabad engednünk, hogy a kulcskérdésekben a járványhelyzet kitépje a kezünkből a kezdeményezést. Természetesen sokkal bizonytalanabbak a kilátásaink, garantálni most én sem tudom Önöknek, hogy minden terv ütemezetten és az elvárások szerint fog megvalósulni, azt viszont igen, hogy Székesfehérváron a veszélyhelyzet napi menedzsmentje mellett sem fogunk elfeledkezni a távlati célokról, melyek elérésére csapatommal megkaptuk a fehérváriak felhatalmazását. Minden lehetőséggel élni fogunk, ahogyan most is, a 15 új busz beszerzése kapcsán tettük. A járvány után is lesz élet, a mostani, legfeszítőbb problémák mellett pedig meg fogjuk oldani a jelenleg talán távolabbinak látszó, de igenis fontos kérdéseket - írja Fehérvár polgármestere.

Városfejlesztés

  1. Nívódíjat kapott a MET Aréna

    Ünnepélyes kertek között, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének évzáró közgyűlésén adták át a 2025. évi Építőipari Nívódíjakat. A szakmai bizottság döntése nyomán a székesfehérvári MET Aréna Középület/sport és szabadidős építmény kategóriában lett Építőipari Nívódíjas. 

    2025.12.10.
  2. Új seprőgép a város tisztaságáért

    Az új, többsávos utak tisztítására is alkalmas járművel együtt már négy seprőgép dolgozik azon, hogy Székesfehérvár közútjai, terei, járdái tiszták és biztonságosak legyenek. A flottát hat gépkezelő üzemelteti többműszakos rendben, akik több mint 300 kilométernyi utat tisztítanak folyamatosan a városban. Az eszközt hétfőn adták át a Városgondnokságon.

    2025.12.08.
  3. Újabb erdőtelepítés

    3,5 hektáros területtel bővül a Székesfehérvárt délnyugat felől körbeölelő erdőtömb láncolat, amelynek „Fehérvár Tüdejeként” nemcsak a levegő és a talaj szennyezettségének kiszűrésében, hanem a klíma alakításában is kiemelt szerepe van. Az Alsóvárosi Pihenőpark melletti területen a hétvégén fejezik be a Vadex Mezőföldi Zrt. szakemberei a 21 ezer facsemete ültetését.

    2025.12.05.
  4. Jövő hét elejére elkészülnek

    Gyakorlatilag elkészült, és már csak néhány útburkolati jel felfestése van hátra a Horvát István utca és a Hosszúsétatér kereszteződésének kapacitásbővítő átépítéséből. Már csak néhány felfestés hiányzik, amelyekkel – az időjárás függvényében - várhatóan e hét végére, vagy a jövő hét elejére végez a kivitelező.

    2025.12.04.