-
A gyógyítás közös ügy
A héten véget ér a Fehérvár Televízió és a Szent György Kórház közös kampánya, mely az intézmény alapítványára, valamint a gyógyító közösségre irányítja a figyelmet. Az adventi műsorfolyam negyedik, befejező részében a szervezet támogatói mesélnek arról, miért álltak a kezdeményezés mellé, bízva abban, hogy az adakozásban másoknak is példát mutatnak.
2025.12.18. -
50 éves a Bugát
Fontos jubileumi esemény helyszíne volt a Székesfehérvári Szakképzési Centrum Bugát Pál Technikum, szerdán délután ünnepelték az iskola fennállásának 50. évfordulóját. Az intézmény életében mérföldkőnek számító rendezvényen Székesfehérvár Önkormányzata és közössége nevében Mészáros Attila alpolgármester gratulált és köszöntötte az iskolát.
2025.12.17. -
Tovább zöldül Fehérvár
Új korszak kezdődik Székesfehérvár távhőellátásában. Villanykazánok és egy hatalmas hőtároló segíti majd, hogy a város fűtése biztonságosabb és környezetkímélőbb legyen. A beruházást az E.ON valósítja meg, a fejlesztés több ezer fehérvári háztartást támogat majd.
2025.12.17. -
Adomány a kórháznak
Újabb támogatás érkezett a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórházhoz. A Jeruzsálemi Szent János Szuverén Rend, Kórházas Lovagok Magyarországi Parancsnoksága és a Kórházas Lovagok Alapítvány rendezett jótékonysági koncertet, amelynek bevételét felajánlotta a Szent György Kórház Alapítványnak.
2025.12.17.
Új autóbusz-menetrend nyártól Székesfehérváron - írja meg Ön is a véleményét!
Szinte mindenhonnan átszállás nélkül elérhető lesz a kórház, a vasútállomás, a városi piac
A közösségi közlekedés hálózati térképét a városi honlapon mindenki elérheti, itt egy utazástervező program is segíti az új menetrend megismerését. Fontos előrelépés, hogy jelentősen csökken az átszállások száma, könnyebben elérhető lesz a kórház, a Vasútállomás, a városi piac; a fontosabb járatokon bővül az üzemidő reggel és este is; jobb járatsűrűséggel és jobb elérésekkel számolhatnak majd az autóbusszal utazók.
Székesfehérvár autóbusz-hálózata a hetvenes évek közepén alakult ki, és azóta alapvető módosítás ebben nem is történt – miközben a város élete és a városrészek szerkezete is alapvetően megváltozott az elmúlt évtizedekben. A járványhelyzet előtt a város több pontján történt utasszámlálás és más utazási szokásjellemzők megfigyelése, mely alapján az elmúlt hónapokban dolgoztak a tervezők. Az új menetrendi tervezet 31 vonalon, munkanapokon 1081 járatindulással és 565,3 járatban töltött órával számol. (Régi hálózat - 44 vonal, iskolai napokon 1268 járatindulás, 506 járatban töltött óra.) A tényleges lakossági igényeknek való megfelelés, valamint a jobb elérésekkel, a jobban tervezhető utazásokkal egy komfortosabb és így talán még többek által igénybe vett közösségi közlekedés volt az újítás legfontosabb célja.
„Egy jobb, korszerűbb és hatékonyabb közösségi közlekedés volt a célunk. És lehetőség szerint annak az elérése, hogy minden városrészből közvetlenül vagy legfeljebb egy átszállással megközelíthetőek legyenek a legfontosabb közlekedési helyszínek.” – fogalmazott dr. Cser-Palkovics András polgármester. Hangsúlyozta, hogy a közösségi közlekedés kiemelt fejlesztés közlekedési és környezetvédelmi szempontból is. Jelentős előrelépés történt és történik a járműpark tekintetében, hiszen a tavalyi évben beszerzett 23 új csuklós autóbusz mellett most van folyamatban egy pályázat – a város mint megrendelő a Volánbusszal (mint szolgáltatóval) közösen – 12 új elektromos szólóbuszra, ezenkívül 7 új csuklós busz érkezik hamarosan. A korszerű hálózat igazodik a város gazdasági és infrastrukturális fejlődéséhez, és a szolgáltatás fontos feltétele a további fejlődésnek. Amint a jogszabályok lehetővé teszik, a város bevezeti az időalapú jegy- és bérletrendszert, még rugalmasabbá téve a közösségi közlekedés igénybevételét. Évek óta nem volt áremelés, és a jövőben kedvezményes árakon biztosítják a digitálisan megvett jegyeket, bérleteket.
A tudatos, utasszámlásással és számos egyéb adattal dolgozó fejlesztés első fázisa lezárult, az elkészített verziót bemutatják és társadalmi vitára bocsátják. A polgármester elmondta: „Az utóbbi évtizedekben a város jelentősen átalakult, ezeken a tényeken kívül a lakossági fórumokon felmerült igények, elvárások alapján alakították a tervezést.
Fontos, hogy nem a végleges hálózatot és a kapcsolódó menetrendet mutatjuk be, hanem a társadalmi vitáját nyitjuk meg a tervezett hálózatnak:
a mai naptól kezdve a hónap végéig várjuk a kérdéseket, észrevételeket, problémafelvetéseket és javaslatokat annak érdekében, hogy ezeket értékelve a tervezők véglegesíteni tudják a hálózatot, amit nyáron szeretnénk bevezetni, egy kedvezményesen igénybe vehető indulási időszakkal.” A polgármester hozzátette: fontos, hogy együtt alakítsuk a közösségi közlekedési hálózatot, amit a könnyen használható platform segítségével bárki véleményezhet.
Pap Zsigmond közlekedésmérnök, az Önkormányzat által megbízott szakértő a menetrendi, hálózati fejlesztések eredményeit a következő szempontok szerint foglalta össze:
- Átszállásmentes eljutást biztosítunk a városon keresztül több irányban a meglévő útvonalak, viszonylatok összekapcsolásával, valamint összehangolt, közös peronos csatlakozásokat a Vasútállomáson, az Autóbusz-állomáson és az Áron Nagy Lajos téren. Az új, várost átszelő gerincjáratok, járatpárok csúcsidőben 15 percenkénti eljutást nyújtanak.
- A meglévő útvonalak nagy részben megmaradnak, így nem borulnak fel a kialakult utazási szokások.
- Ütemes, könnyebben megjegyezhető indulási időpontokat alkalmazunk, és a Vasútállomást érintő járatokat egymáshoz és a vasúti menetrendhez hangoljuk.
- A legfőbb tengelyeken (Berényi út, Piac tér – Vasútállomás, Budai út) a járatok egymáshoz hangolásával sűrűbb, 5-10-15 perces követési időket biztosítunk. Érdemben javítjuk az Öreghegy kapcsolatait a Vasútállomással, és a zsúfolt 24-es és 25-ös járatokat is sűrítjük.
- Napszaki forgalomhoz igazodó menetidőket alkalmazunk a pontosabb közlekedésért.
- Új kapcsolatokat nyújtunk eddig autóbusszal ki nem szolgált területeken, pl. a Fecskeparti lakótelep felől a Piac tér és a Videoton irányába, a Nagyszombati úttól a Budai útra és a Vasútállomáshoz, a Bajmóci utcától a Halesz park felé.
- Az átszállások csökkentése és a sűrűn lakott környékeken a terhelés csökkentése érdekében egyes végállomásokat, decentrumokat megszüntetünk: megszűnik a járművek tárolása a Szedreskerti lakónegyed és a Vasútállomás decentrumokban, csökken a Csapó utcai és a Jancsár utcai decentrumokban.
- Az ipari parkok elérése javul, átszállásmentes eljutást kínáló járatok indulnak távoli városrészekből.
- A forgalmasabb járatokon bővül az üzemidő, az utolsó járatok éjfél előtt pár perccel indulnak a Vasútállomástól Alsóvárosba, Feketehegyre, Fecskepartra, Kisfaludra, a Köfém lakótelepre, és az Áron Nagy Lajos téren bevárásos csatlakozással az Öreghegy felé. Maroshegyre az utolsó járat – a vasúti menetrendhez igazodva – 23 óra előtt pár perccel indul.
Székesfehérvár Önkormányzata hosszú évek óta elkötelezett a helyi közösségi közlekedés fejlesztése mellett.
A tavalyi év adatai alapján évi 3.209.150 km-t (!) futnak az autóbuszok, amihez a jegyárbevételen felül éves szinten mintegy egymilliárd forintos önkormányzati támogatás szükséges. Az új hálózatban a tervek szerint 3.247.652 km lesz az éves futásteljesítmény, amely többlet jelentős részéből az Alba Ipari Zóna új területei is elérhetőek lesznek. A nyári fejlesztések döntő része a mai hálózat átszervezéséből fedezhető.
A beérkezett javaslatok feldolgozása és véleményezése után kerül sor az új menetrend véglegesítésére.
A bevezetést a kevésbé forgalmas – nem tanítási időszakra eső – nyári hónapokban tervezi a város. Az átállás megkönnyítésére kéthetes „tesztidőszakot” tartanak, ez idő alatt mindenki ingyenesen veheti majd igénybe a helyi közösségi közlekedést.
Az új menetrend tervezete a városi honlapon már elérhető, hiszen a bevezetést megelőzően az Önkormányzat az utasok, a fehérvári lakosok véleményét is szeretné kikérni. A változásokat részletesen bemutató tájékoztató is ugyanitt, a szekesfehervar.hu/ujmenetrend cím alatt összegyűjtve olvasható. Elérhető itt egy interaktív térkép és egy utazástervező is, amely segíti a fehérváriakat, a megszokott útvonalak új hálózatban való megtervezését.
A tervezettel kapcsolatos kérdéseket, javaslatokat 2021. április 30-ig várják elektronikusan az utazástervezőn keresztül, a buszmenetrend@szekesfehervar.hu címen, valamint levélben a Székesfehérvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Közlekedési Iroda címére: 8000 Székesfehérvár, Városház tér 2.
Kérjük, segítsék észrevételeikkel a fejlesztő munkát, számít és számítunk az Önök véleményére.
