Mind a 12 elektromos autóbusz forgalomba állt Székesfehérváron

A Volánbusz a HUMDA Zöld Busz Program támogatásának köszönhetően 2022. április 1-jén 60 darab elektromos autóbusz vásárlásáról írt alá szerződést, melyek közül 12 darab Ikarus 120e típusú zöldbusz Székesfehérvár helyi közlekedésében javítja a személyszállítás szolgáltatási színvonalát, hozzájárulva a fenntartható közösségi közlekedés megteremtéséhez. 
2022.10.27. 16:18 |
Mind a 12 elektromos autóbusz forgalomba állt Székesfehérváron

A közlekedési vállalat az utolsó járművet október 13-án vette át a gyártó Ikarus cégcsoporttól, így már valamennyi e-busz a megyeszékhely utasainak rendelkezésére áll.

A MÁV–Volán-csoport a fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésével. A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be sikeres pályázatokat 2021-ben a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld-mobilitás Fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Programba. Az első negyven jármű idén tavasszal állt forgalomba a fővárosi agglomerációban, míg hat megyeszékhelyre további hatvan e-busz érkezik, és kiépül a kapcsolódó töltő infrastruktúra is.

A projekt keretében Székesfehérváron 12 darab Ikarus 120e típusú elektromos meghajtású autóbusszal gyarapodott a helyi flotta. A szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes járművek 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak és egy feltöltéssel – az időjárási körülményektől, útviszonyoktól függően – akár közel 300 kilométert is képesek megtenni. A légkondicionált buszok kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint USB-töltővel biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását.

Az ünnepélyes projektzáró eseményen Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium energetikáért felelős államtitkára elmondta: „A közlekedés a legtöbb országhoz hasonlóan hazánkban is jelentős hányadát adja az üvegházhatású gázkibocsátásnak. A Zöld Busz Programot éppen azért indította el a kormány, hogy a jelenlegi buszparkot zéró emissziós elektromos buszok válthassák fel, elősegítve a klíma- és természet védelmét. A projekt nemcsak zöldebb, gazdaságosabb működést és magasabb színvonalú szolgáltatást eredményez, de lendületet adhat a hazai buszipar fejlődésének is. Eddig 79 e-buszt adtunk már át országosan, amit terveink szerint továbbiakkal folytatunk majd a közeli jövőben.”

„Nagy öröm számunkra, hogy immár mind a 12 Ikarus elektromos autóbusz forgalomba állt Székesfehérváron. A hozzám érkezett visszajelzések alapján szeretik is őket az utasok! Fontos mérföldkő ez, egyrészt azért, mert a korszerű, környezetbarát technológia jelentős térnyeréséről van szó, másrészt pedig az új, jól felszerelt autóbuszok is segíthetik a közösségi közlekedés népszerűsítését. Ebben Önkormányzatunk további lépéseket is tett már, például az idei évre bevezetett 280 forintos diák havibérlettel, aminek köszönhetően – a járványidőszak előtti számokhoz viszonyítva – több mint két és félszeresére nőtt az eladott diákbérletek száma. Az előttünk álló időszak fontos kérdése a fenntarthatóság, annak nemcsak környezetvédelmi, hanem anyagi oldalát tekintve is. Bízom abban, hogy az elektromos autóbuszok beszerzéséhez nyújtott támogatáshoz hasonlóan ebben is számíthatunk majd központi forrásokra.” – hangsúlyozta dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár Megyei Jogú Város polgármestere. Hozzátette, a város készen áll a további együttműködésre, akár új buszok beszerzések vonatkozásában, akár újabb és újabb technikai és technológiai újdonságok bevezetése tekintetében, példaként említve az energiatárolást. Ezek egymásra épülésével – a szinergiákat kihasználva – lesz fenntarthatóbb a közösségi közlekedés.

Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a HUMDA által koordinált Zöld Busz Program nagy mértékben hozzájárul a hazai tömegközlekedés korszerűsítéséhez. „A járműállomány megfelelő ütemű fiatalítása elengedhetetlen az ország kibocsátás-csökkentési céljainak eléréséhez. 2050-re szeretnénk elérni a nettó klímasemlegességet, bár távolinak tűnik ez az időpont, de már most komoly erőfeszítéséket kell tennünk a megvalósítás érdekében. Hosszú út vár ránk, amelynek egyik fontos mérföldköve az, hogy a székesfehérvári flotta immár teljeskörűen szolgálja a helyi lakosságot. Bízunk benne, hogy a zöldebb, kényelmesebb és csendesebb közösségi közlekedést minél többen használják majd a hétköznapokban, akár a személyautó helyett.”

Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója elmondta: „A 12 zöldautóbusz összértéke 1,76 milliárd forint, aminek 75 százalékét a Zöld Busz Programból finanszíroztuk. A fejlesztés a megyeszékhely csaknem százezer lakója számára biztosít magasabb színvonalú személyszállítási szolgáltatást, tisztább levegőt és élhetőbb környezetet, mintegy 734 tonnával, több mint 400 autó kibocsátásának megfelelő mennyiséggel csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást évente. Társaságunk mindent elkövet annak érdekében, hogy az elektromos autóbuszok üzemeltetése hosszútávon költséghatékony legyen. Ennek érdekében átfogó fejlesztési program előkészítését kezdtük meg, amelynek keretében a töltéshez szükséges energia jelentős részét előállító napelem-rendszerek telepítésének lehetőségeit vizsgáljuk.”

Tankó Zoltán, az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy székesfehérvári vállalatként külön büszkeség, hogy a városban 12 db Ikarus 120e járul ezentúl hozzá a városi közlekedés színvonalának emeléséhez. Az Ikarus mérnökeinek a munkájával kapcsolatban pedig legfontosabb visszajelzés, hogy mind a járművezetők, mind pedig az utasok egyaránt kedvelik az Ikarus legújabb fejlesztésű elektromos buszát.

Székesfehérvár életében a közösségi közlekedés fontos szerepet játszik, amit jól mutat, hogy a Volánbusz még a pandémia idejében, 2021-ben is 11,8 millió utast szállított 35 autóbuszvonalon. Az elektromos autóbuszok mostantól Székesfehérvár valamennyi városrészében megfordulnak, hozzájárulva a kényelmes, színvonalas utazáshoz. A zöldbuszokat az utasok örömmel fogadták, és a Volánbusz üzemeltetési tapasztalatai is rendkívül kedvezőek.

Városfejlesztés

  1. Új zebra a Kassain

    Elkészült az új gyalogos átkelőhely a Kassai út és a Vágújhelyi utca sarkán, a buszmegállók mellett. A környéken élők kérésére készült el a fejlesztés, ami nem pusztán a burkolati jelek felfestését jelentette, hiszen egy biztonságos gyalogos átkelőhely létesítéséhez a megfelelő közvilágítást és a járdakapcsolatokat is ki kellett építeni a szegélyek szintbe süllyesztésével együtt - mondta Östör Annamária a terület önkormányzati képviselője.

    2022.12.06.
  2. Szinte kész a déli összekötő

    Végéhez közeledik a Seregélyesi és Sárkeresztúri utak közötti déli összekötő kivitelezése. Elérték a 95%-os készültséget, a tervek szerint a lakosság a műszaki átadás után, kora tavasszal veheti használatba a modern közvilágítással és kerékpárúttal szegélyezett, közel 5 kilométeres szakaszt.

    2022.12.02.
  3. Pályaválasztási nap a Rákócziban

    Robotikai bemutatóval, tájékoztató előadásokkal, interaktív foglalkozásokkal várta a KÉPES programban részt vevő nyolc nagyvállalat a II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola felső tagozatosait a hétfői pályaorientációs napon. Az iskolában tartott rendezvényen a diákok megismerkedtek azokkal a képességekkel, készségekkel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a jövőben sikeres munkavállalók lehessenek Székesfehérváron.

    2022.11.21.
  4. Épül már az új kishíd

    Jövő év tavaszára készül el a Malom-csatorna feletti új kishíd a Fürdő utcánál. A héten a kivitelezők beemelték helyére az átvezetést biztosító vasbeton szerkezeti elemeket.

    2022.11.17.