Kompetencia és esélyegyenlőség - 3 éves az Alba Innovár Digitális Élményközpont

Konferencián számolt be eddigi eredményeiről és jövőképéről a 3 éves Alba Innovár Digitális Élményközpont. A témák között szó volt a felnőttképzésről, a pedagógusok digitális közösségéről, az okostantermekről és bemutatkozott a Titkok Háza Tudományos Élményközpont is.
2019.11.26. 11:46 |
Kompetencia és esélyegyenlőség - 3 éves az Alba Innovár Digitális Élményközpont

Az országban elsőként világszínvonalú, csúcstechnológiájú digitális eszközöket és rendszereket ismerhetnek meg a diákok az Alba Innovárban.

A legfontosabb cél, hogy a fiatalok sikeresek lehessenek a jövő munkaerőpiacán: ezért indították el az önkormányzat, a cégek és civil szervezetek együttműködésével három éve az Alba Innovár Digitális Élményközpontot. A világ digitális átalakulása új kihívások elé állítja a munkaerőpiac és az oktatás szereplőit, új módszerek elsajátítását követeli. Így a digitalizáció jövőbeni kihívásait, az erre való felkészülés lehetőségeit, irányvonalait már most fontos kijelölni, tanítani. A székesfehérvári Alba Innovár Digitális Élményközpont célja, hogy az érdeklődők testközelből, robotokkal, informatikai és okoseszközökkel ismerhessék meg a digitalizáció világát.

A konferencia nyitó előadását Székesfehérvár polgármestere tartotta, aki hangsúlyozta, az Alba Innovár Digitális Élményközpont létrehozásának alapgondolata az volt, hogy olyan készségeket szerezzenek a fiatalok, amivel elboldogulnak a jövő munkaerőpiacán.

Cser-Palkovics András felidézte, hogy a legjobbkor érkezett az önkormányzathoz az IVSZ (Informatikai Vállalkozások Szövetségének) megkeresése Laufer Tamás elnökön keresztül, hogy van nekik egy digitális élményközpontról szóló javaslatuk kidolgozott szakmai tartalommal, ami elindulhatna "pilot" programként Székesfehérváron. Kiemelte, hogy az önkormányzat "kényelmes" helyzetbe került, hiszen a helyi gazdaság teljesítményének köszönhetően ki tudta fizetni ezt a programot, a teljes szakmai tartalmat kidolgozva kapta meg, a szakembereket kiképezték, az összes működtetéssel járó gondot felvállalták, eszközbeszerzéseket is kitalálták, megvalósították. Az önkormányzat dolga a finanszírozás, illetve a partnerekkel, intézményekkel, cégekkel együtt támogató környezetet biztosítson.

"Az országban így elsőként jött létre digitális élmény és oktatóközpont Székesfehérváron és mind a mai napig az egyetlen, amit önkormányzat tart fennt. A központ szerepe a fiatalok oktatása, ráadásul alanyi jogon, ingyenesen jár minden fiatalnak Fehérváron, beleértve a környékbeli gyerekeket is, így valódi esélyegyenlőség valósult meg. Ezt azért hangsúlyoznám, mert ez az a terület, ahol ha nem tudjuk az esélyegyenlőséget megteremteni, akkor a következő évtizedekre fognak leszakadni az ebből kimaradók és nincs esély a felzárkóztatásukra. Másik fontos területek a tehetséggondozás: szakkörök, táborok, iskolai programok keretében és a felnőttképzés, amiért köszönet illeti azokat a cégeket, akik részt vesznek a programban."

Laufer Tamás szerint az Alba Innovár fontos szerepe, hogy esélyegyenlőséget teremt a városban.

Laufer Tamás, az Alba Innovár vezetője előadásában a munka fogalmának átalakulásáról is szólt, kiemelve, hogy ma már a "kemény fizikai munkát" a legtöbben hobbiként, a munkaidő után végzik sport, kertészkedés, vagy egyéb szabadidős tevékenyéség formájában és az átalakulás folyamatos: "A munka tartalma megváltozott és amikor azon aggódunk, hogy 20 vagy 30 év múlva lesz e munkahelyünk, jó arra gondolni, hogy akár pár évtizede is mást jelentett a munka. Ma már a fejlett világban az emberek 4%-a dolgozik a mezőgazdaságban. Már 10 év múlva is sok szakma megszűnik, de lesznek helyette újak és lehet, hogy elérünk egy olyan pozíciót, hogy nem kell megrettenni attól, hogy három, vagy négy munkanap lesz majd egy héten, vagy 4 órát kell dolgozni egy nap. Lehetséges az is, hogy bizonyos szolgáltatások alanyi jogon járnak, vagy akár mindenki kaphat alapjövedelmet és a munka kiváltság lesz."

"A lényeg viszont, hogy óriási változások közepén vagyunk és ez inspirált minket az élményközpont létrehozásában, aminek szerepe, hogy esélyegyenlőséget teremtsen a városunkban. Országos szinten szerettem volna, de ez nagyon lassan halad. Hol történik ma kompetencia alapú oktatás az általános iskolák felső tagozatában? Hol tanítanak olyan képességeket a gyerekeknek, amivel az egyéni kreativitásukat, döntési képességeiket erősíteni tudják? Ezzel szemben inkább a gyerekek mobilját veszik el.. Az elmúlt 100 évben ugyanolyan módszerekkel zajlott az oktatás, ezen most változtatni kell, mert nincs idő." - fogalmazott Laufer Tamás.

A rendezvényen bemutatkozott az idén megnyílt Titkok Háza Tudományos Élményközpont is, ahol a fiatalokat megszólító korszerű, kísérletközpontú programok, valamint a természettudományos és műszaki pályák népszerűsítése a cél.

Az élményközpont havonta átlagosan ötszáz diákkal ismerteti meg a természettudományokat 21. századi környezetben.