Intelligens zebra épül a kórháznál és a Horvát István úton

Speciális időszakban speciális fényjelzéssel, a látható biztonságért! Fehérvári fejlesztésű intelligens zebra épül május végén, június elején a kórház előtt a Seregélyesi úti gyalogos-átkelőhelynél, illetve a Horvát István út Hosszúsétatéri csomópontjában. A SafeXOne rendszer érzékeli az átkelési szándékot, sárga villogó fénnyel jelez a járművezetőknek, illetve lézerfénnyel teszi láthatóvá a gyalogos mozgását.
2021.05.11. 08:42 |

A rendszer feltalálóját, Nagy László informatikust, a Visible Crossing Kft. ügyvezetőjét a közlekedési kultúra napján kérdeztük a fejlesztésről.

Mikor kezdett el közlekedésbiztonsággal foglalkozni?

Valójában egy baleset váltotta ki belőlem azt az impulzust, hogy közlekedésbiztonsággal foglalkozzam. Szemtanúja voltam a kórháznál, hogy egy anyuka ment a kislányával a járdán, amikor pedig visszafelé tartottam, már a mentők látták el, az út szélén pedig a kislányt vigasztalták... Hajnali esős idő volt, még sötét, és ott kezdtem el azon gondolkodni, mi okozhatta a balesetet, és vajon én láttam volna-e a zebránál a gyalogost. Ezután kezdődött a megoldás keresése, fejlesztése.

Mi a fejlesztés lényege?

Egyetlen ötlet köré alakult: akkoriban informatikusként vonalkódtechnikával foglalkoztam többek között, és egyszer véletlenül rávilágítottam egy vonalkódolvasóval a lábamra. Rájöttem, hogy ha oldalról megvilágítanánk a gyalogosoknak a lábát megfelelő teljesítményű vonallézerrel, az felkeltheti a járművezetők figyelmét. Ez volt a kiindulópont, ami után demó eszközökkel elkezdtem megvalósítani az ötletet, majd pedig bemutatni, többek között a fehérvári önkormányzatnak. Egyre többen fejezték ki tetszésüket, csatlakoztak a víziómhoz, és szépen lassan rendszerré vált az ötlet: azzal a céllal, hogy minél innovatívabb módon szolgáljuk a gyalogosok biztonságát.

Hogyan működik a SafeXOne intelligens gyalogosátkelőhely?

A zebra négy sarkán van egy oszlopunk, ezekből vetítünk szembe egy-egy vonallézert, ezáltal a zebra felett egy láthatatlan fénysáv alakul ki – ahogy egy gyalogos belelép ebbe a sávba, a lábán fény jelenik meg. A lépéseivel, a mozgásával így villogó hatást lehet elérni, amit még külön villogtatással is lehet fokozni. A rendszer az éjszakai órákban működik, amikor gyalogost érzékel. Eleve van egy figyelemfelhívó sárga villogó a rendszerünkön, a plusz lézer fényhatás segítségével pedig azt is láthatjuk, hol tart éppen a gyalogos a zebrán: az esős, szürkületi, éjszakai időszakban, amikor a fények szanaszét szóródnak, kiegészítő lokalizációt ad.

És mikor lép működésbe a rendszer?

Az egyik intelligens megoldás a precíz gyalogosérzékelés: kifejezetten az átkelést, a haladás irányát is figyeli, és nem ad hibás jelzést – például párhuzamosan elhaladó gyalogos vagy egy busz esetében nem indítja el a jelzést. A rendszerben teljesen saját fejlesztésű vezérlés van, a termék 90%-ban a saját gyártmányunk, olyannyira, hogy a műanyag alkatrészeket 3D-nyomtatással magunk állítjuk elő. Az oszlopok egymással vezeték nélkül kommunikálnak, illetve vezeték nélkül kommunikál a szervereinkkel is, tehát valós időben „látjuk” az átkeléseket. A rendszer öndiagnosztikára képes meghibásodás esetén, vagy akár már úgy, hogy meg tudunk előzni meghibásodásokat. Ez nem jellemző, de maximalizálni akartuk a működési megbízhatóságot.

Függ az érzékelés a gyalogos magasságától?

A már egyedül is közlekedő gyermek magasságából indultunk ki, így nyolcvan centi feletti magasságot már érzékel.

Hova lehet ilyen zebrát telepíteni?

Alapvetően a kisebb, kétsávos utakra fókuszáltunk, hiszen a négysávos utak általában erősen meg vannak világítva, a kockázatos átkelőknél jelzőlámpás átkelők vannak. Úgy éreztük, hogy éppen azok a területek vannak elhanyagolva, amelyek kisebbek, szűkebbek, ahova jelzőlámpát nem telepítenek – ugyanakkor veszélyesek lehetnek, például egy kórház vagy iskola közelében, ahol ciklikusan nagy forgalommal lehet számolni.

2019-ben kettő tesztrendszert helyeztünk ki: Veszprémben és Várpalotán, hogy élő környezetben szerezzünk tapasztalatot a rendszer működéséről. Ezek azóta is működnek, szürkülettől hajnalig, reggelig. Tavaly már hat kész rendszert telepítettünk, amelyek éjjel-nappal működnek. A teszt- és az éles rendszerek mért adatai alapján közeledünk az egymillió átkeléshez.

Balesetmentesen.

Így van, ezeken a helyszíneken nem tudunk balesetről.

A fejlesztés nem állt meg a feltalálással.

Fejlesztő cég vagyunk, folyamatosan fejlesztjük tovább ezt a rendszert. A jövő egyik kihívása az önvezető járművek világa lesz: ezeknek a járműveknek a környezetükkel, az ott lévő szenzorokkal is kommunikálniuk kell. Fehérváron nagyon jó példa erre a Széchenyi-Balatoni út kereszteződése: ha jobbra fordulunk a Balatoni út felé, azt tapasztaljuk, hogy a ház sarka szinte az út széléig kijön. Egy önvezető jármű szenzora a gyalogost már csak kanyarodás közben érzékeli – ha mi ezt előre kommunikálni tudjuk egy önvezető járműnek, akkor sokkal szofisztikáltabb lesz a közlekedés. Vagy akár olyan esetben, ha egy parkoló autó miatt marad takarásban a gyalogos. Jelenleg zajlik a technológia ilyen irányú fejlesztése. Illetve ezenkívül is bővítjük a palettánkat, minden fejlesztésünk a gyalogosok biztonságát szolgálja, a smart cityk világában.

A fejlesztésről további információk a www.visiblecrossing.com oldalon olvashatók.

Városfejlesztés

  1. Iskolaudvarok újulnak meg az idei KÉPES programban és kialakítanak egy okostantermet is

    A székesfehérvári óvodaudvarok után, 2020-tól a felújítások immár az általános iskolákban folytatódtak a KÉPES program keretében. A Táncsics Mihály Általános Iskola és a Teleki Sziget utcai tagintézményének udvarfelújítása mellett egy okostantermet alakítanak ki az István Király Általános Iskolában.

    2021.06.23.
  2. Kézilabdapálya épül a Zentai udvarán a szövetség támogatásával

    A Magyar Kézilabda Szövetség támogatásával két kézilabdapálya épül jelenleg Székesfehérváron: az egyik a BCE campusa mellett, a másik pedig a Zentai Úti Iskola udvarán. Három hét múlva készül el a szabvány méretű pálya, ami az iskolai testnevelésórák mellett az utánpótlás edzéseinek ad majd helyet.

    2021.06.15.
  3. Közutas Szakmai Nap a Sóstón - újabb útfejlesztésekről számoltak be

    A Közlekedéstudományi Egyesület Fejér Megyei Területi Szervezete huszonhatodik alkalommal rendezte meg a hagyományos Közutas Szakmai Napot, amelyre ezúttal a Sóstó természetvédelmi területen található Zöldtanyán került sor. A szakmai napon szó volt Székesfehérvár közlekedésfejlesztéséről, a megye közlekedési aktualitásairól, valamint bemutatták a lime rollert is.

    2021.06.12.
  4. További elektromos autóbuszok érkezhetnek a Volánbuszhoz - Fehérvárra 12 darab

    A Volánbusz a korábban megpályázott 60 elektromos autóbusz után újabb 40 beszerzésére nyújtott be pályázatot a Zöld Busz Program keretében. A pályázatok és a közbeszerzési eljárások eredményessége esetén Győrben 13, Székesfehérváron 12, Zalaegerszegen 11, Szolnokon 10, Szegeden 8, Egerben 6, a fővárosi agglomerációban pedig 40 jármű korszerűsítheti a járműállományt.

    2021.06.08.
  1. Út- és járdaépítések kezdődnek - pénteken is folytatódott a munkaterületek átadása

    Az Új Csóri úton a Szamos és az Ipoly utca között teljesen megújul a járda, szilárd burkolatot kap a Kút dűlő, a Szedreskerti lakónegyedben a Ligetsor 7-9 épület előtt készül új járda, a Sárkeresztúri úton pedig a murvás szegély helyett térköves épül. A beruházások munkaterület átadását pénteken délelőtt tartották. A csütörtöki munkaterület átadásokat itt találja!

    2021.05.21.
  2. Indul az idei út- és járdafelújítási program – munkaterület-átadások több városrészben

    Csütörtökön több városrészben is munkaterület-átadásokra került sor. A 2021. évi útfelújítási program keretében kezdheti meg a fejlesztéseket a Városgondnokság. Vízivárosban és az ’író utcákban’ járdafelújítások lesznek, az Álmos vezér és a Töhötöm utcák csomópontjában kopóréteg-cserét végeznek, a Rádió lakótelepen pedig szintén járdafelújítás indul, illetve folytatódik a sétány építése.

    2021.05.20.
  3. Egyre kevesebb hulladékot raknak le Csalán - hamarosan az összes hulladékot válogatják

    A tervek szerint jövő év elején költözik a Csalai Hulladékkezelő Telepre a Depónia Kft és a Continuos Nova Kft központi telephelye a Sörház térről. A költözés nem jelent majd észrevehető forgalomnövekedést Csalán, hiszen eddig is ide érkeztek a szolgáltató kukásautói. Mindeközben olyan válogatógépsorok állnak hamarosan üzembe, amivel az összes beérkező hulladékot válogatni fogják.

    2021.05.15.
  4. Jól halad a déli összekötő építése - drónfelvétel mutatja be a fejlesztést

    A déli összekötőút építkezéséről tett közzé drónfelvételt közösségi oldalán Vargha Tamás, Székesfehérvár országgyűlési képviselője. A munkálatok során mintegy 1050 méter utat újítanak fel és 4085 méternyi új út épül. Emellett 4500 méter kerékpárút, 2 vasúti felüljáró és 4 körforgalom is megvalósul a fejlesztés során.

    2021.05.13.

Lakossági tájékoztatás

Fehérvár Magazin

Webkamera


360 Fehérvár

Eseménynaptár

2021. Június
h
K
Sze
Cs
P
Szo
V
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4