Intelligens zebra épül a kórháznál és a Horvát István úton

Speciális időszakban speciális fényjelzéssel, a látható biztonságért! Fehérvári fejlesztésű intelligens zebra épül május végén, június elején a kórház előtt a Seregélyesi úti gyalogos-átkelőhelynél, illetve a Horvát István út Hosszúsétatéri csomópontjában. A SafeXOne rendszer érzékeli az átkelési szándékot, sárga villogó fénnyel jelez a járművezetőknek, illetve lézerfénnyel teszi láthatóvá a gyalogos mozgását.
2021.05.11. 08:42 |
Intelligens zebra épül a kórháznál és a Horvát István úton

A rendszer feltalálóját, Nagy László informatikust, a Visible Crossing Kft. ügyvezetőjét a közlekedési kultúra napján kérdeztük a fejlesztésről.

Mikor kezdett el közlekedésbiztonsággal foglalkozni?

Valójában egy baleset váltotta ki belőlem azt az impulzust, hogy közlekedésbiztonsággal foglalkozzam. Szemtanúja voltam a kórháznál, hogy egy anyuka ment a kislányával a járdán, amikor pedig visszafelé tartottam, már a mentők látták el, az út szélén pedig a kislányt vigasztalták... Hajnali esős idő volt, még sötét, és ott kezdtem el azon gondolkodni, mi okozhatta a balesetet, és vajon én láttam volna-e a zebránál a gyalogost. Ezután kezdődött a megoldás keresése, fejlesztése.

Mi a fejlesztés lényege?

Egyetlen ötlet köré alakult: akkoriban informatikusként vonalkódtechnikával foglalkoztam többek között, és egyszer véletlenül rávilágítottam egy vonalkódolvasóval a lábamra. Rájöttem, hogy ha oldalról megvilágítanánk a gyalogosoknak a lábát megfelelő teljesítményű vonallézerrel, az felkeltheti a járművezetők figyelmét. Ez volt a kiindulópont, ami után demó eszközökkel elkezdtem megvalósítani az ötletet, majd pedig bemutatni, többek között a fehérvári önkormányzatnak. Egyre többen fejezték ki tetszésüket, csatlakoztak a víziómhoz, és szépen lassan rendszerré vált az ötlet: azzal a céllal, hogy minél innovatívabb módon szolgáljuk a gyalogosok biztonságát.

Hogyan működik a SafeXOne intelligens gyalogosátkelőhely?

A zebra négy sarkán van egy oszlopunk, ezekből vetítünk szembe egy-egy vonallézert, ezáltal a zebra felett egy láthatatlan fénysáv alakul ki – ahogy egy gyalogos belelép ebbe a sávba, a lábán fény jelenik meg. A lépéseivel, a mozgásával így villogó hatást lehet elérni, amit még külön villogtatással is lehet fokozni. A rendszer az éjszakai órákban működik, amikor gyalogost érzékel. Eleve van egy figyelemfelhívó sárga villogó a rendszerünkön, a plusz lézer fényhatás segítségével pedig azt is láthatjuk, hol tart éppen a gyalogos a zebrán: az esős, szürkületi, éjszakai időszakban, amikor a fények szanaszét szóródnak, kiegészítő lokalizációt ad.

És mikor lép működésbe a rendszer?

Az egyik intelligens megoldás a precíz gyalogosérzékelés: kifejezetten az átkelést, a haladás irányát is figyeli, és nem ad hibás jelzést – például párhuzamosan elhaladó gyalogos vagy egy busz esetében nem indítja el a jelzést. A rendszerben teljesen saját fejlesztésű vezérlés van, a termék 90%-ban a saját gyártmányunk, olyannyira, hogy a műanyag alkatrészeket 3D-nyomtatással magunk állítjuk elő. Az oszlopok egymással vezeték nélkül kommunikálnak, illetve vezeték nélkül kommunikál a szervereinkkel is, tehát valós időben „látjuk” az átkeléseket. A rendszer öndiagnosztikára képes meghibásodás esetén, vagy akár már úgy, hogy meg tudunk előzni meghibásodásokat. Ez nem jellemző, de maximalizálni akartuk a működési megbízhatóságot.

Függ az érzékelés a gyalogos magasságától?

A már egyedül is közlekedő gyermek magasságából indultunk ki, így nyolcvan centi feletti magasságot már érzékel.

Hova lehet ilyen zebrát telepíteni?

Alapvetően a kisebb, kétsávos utakra fókuszáltunk, hiszen a négysávos utak általában erősen meg vannak világítva, a kockázatos átkelőknél jelzőlámpás átkelők vannak. Úgy éreztük, hogy éppen azok a területek vannak elhanyagolva, amelyek kisebbek, szűkebbek, ahova jelzőlámpát nem telepítenek – ugyanakkor veszélyesek lehetnek, például egy kórház vagy iskola közelében, ahol ciklikusan nagy forgalommal lehet számolni.

2019-ben kettő tesztrendszert helyeztünk ki: Veszprémben és Várpalotán, hogy élő környezetben szerezzünk tapasztalatot a rendszer működéséről. Ezek azóta is működnek, szürkülettől hajnalig, reggelig. Tavaly már hat kész rendszert telepítettünk, amelyek éjjel-nappal működnek. A teszt- és az éles rendszerek mért adatai alapján közeledünk az egymillió átkeléshez.

Balesetmentesen.

Így van, ezeken a helyszíneken nem tudunk balesetről.

A fejlesztés nem állt meg a feltalálással.

Fejlesztő cég vagyunk, folyamatosan fejlesztjük tovább ezt a rendszert. A jövő egyik kihívása az önvezető járművek világa lesz: ezeknek a járműveknek a környezetükkel, az ott lévő szenzorokkal is kommunikálniuk kell. Fehérváron nagyon jó példa erre a Széchenyi-Balatoni út kereszteződése: ha jobbra fordulunk a Balatoni út felé, azt tapasztaljuk, hogy a ház sarka szinte az út széléig kijön. Egy önvezető jármű szenzora a gyalogost már csak kanyarodás közben érzékeli – ha mi ezt előre kommunikálni tudjuk egy önvezető járműnek, akkor sokkal szofisztikáltabb lesz a közlekedés. Vagy akár olyan esetben, ha egy parkoló autó miatt marad takarásban a gyalogos. Jelenleg zajlik a technológia ilyen irányú fejlesztése. Illetve ezenkívül is bővítjük a palettánkat, minden fejlesztésünk a gyalogosok biztonságát szolgálja, a smart cityk világában.

A fejlesztésről további információk a www.visiblecrossing.com oldalon olvashatók.

Városfejlesztés

  1. Jövő hét elejére elkészülnek

    Gyakorlatilag elkészült, és már csak néhány útburkolati jel felfestése van hátra a Horvát István utca és a Hosszúsétatér kereszteződésének kapacitásbővítő átépítéséből. Már csak néhány felfestés hiányzik, amelyekkel – az időjárás függvényében - várhatóan e hét végére, vagy a jövő hét elejére végez a kivitelező.

    2025.12.04.
  2. Elkészült a járdafelújítás

    Már a megújult járdaburkolaton közlekedhetnek a gyalogosok a Józsa Attila utca páros oldalán is. A város egyik legszélesebb sétányának felújítása szeptember közepén kezdődött és be is fejeződött. A beruházást teljes egészében önkormányzati forrásból finanszírozták – hangzott el a sajtónyilvános helyszíni bejáráson.

    2025.11.12.
  3. Elkészült a felújítás

    Spányi Antal megyés püspök áldotta meg pénteken délelőtt a Szent Imre Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda csodálatosan megújult és kibővült Megyeház utcai épületegyüttesét. Az ünnepi alkalmon megemlékeztek az intézmény fennállásának 30. születésnapjáról is.

    2025.11.07.
  4. Ilyen lesz az új Vasvári

    A Modern Városok Program keretében zajló, mintegy bruttó 3,7 milliárd forintos beruházás nemcsak a meglévő főépület korszerűsítését szolgálja, hanem egy három szintes, 3166 négyzetméteres új épületrésszel is bővíti a Vasvári Pál Gimnáziumot, amely többek között egy modern tornacsarnoknak, könyvtárnak és új tantermeknek adhat majd otthont - számolt be Facebook oldalán Cser-Palkovics András Fehérvár polgármestere.

    2025.11.04.