Fehérvári felsőoktatási körkép - XXI. századi oktatás családias környezetben

Közeleg február tizenötödike, a felsőoktatási jelentkezés határideje. Bár Fehérvár nem tartozik a hagyományos egyetemi városok közé, mégis most már három felsőoktatási intézménynek ad otthont.
2020.01.16. 08:38 |
Fehérvári felsőoktatási körkép - XXI. századi oktatás családias környezetben

A Budapesti Corvinus Egyetem Székesfehérvári Campusán, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán és a Kodolányi János Egyetemen utánajártunk, hogy szaktól függetlenül milyen Fehérváron egyetemistának lenni.

Nagy Dorka most fejezte be az első félévét a Corvinus turizmus és vendéglátás szakán duális képzésben. Fehérváriként azért maradt a városban, mert az országban egyedül itt van duális képzési forma. 

„Mindenképpen akartam az egyetem mellett dolgozni. Nagyon szimpatikusnak tűnt nekem a Novotel, ahová gyakorlati helyre jelentkeztem. Ezenkívül a Corvinus fehérvári campusa nekem sokkal otthonosabbnak, barátságosabbnak tűnt, mint a pesti.” – fejtette ki Dorka, majd hozzátette, hogy aki teljesíteni szeretne, annak nagyjából folyamatosan tanulnia kell. A rendszer valamivel lazább, mint a középiskola, de jóval több önállóságot igényel. – „Mivel ez egy viszonylag kisebb campus, a gólyák közül szinte mindenki ismer mindenkit. Kicsit olyan az egész, mint egy nagy osztály. Az órákra együtt megyünk, együtt készülünk.”

A duális képzés hallgatói hétfőn és kedden dolgoznak, szerdán, csütörtökön és pénteken pedig a többiekkel együtt egyetemre járnak.

„A vizsgához, zárthelyikhez, beadandókhoz a gyakorlati helyemen rugalmasan állnak hozzá. A lényeg, hogy mindig előre szóljak. A munkahelyemen mondta a duális képzési mentorom, hogy vizsgaidőszakban ne menjek, hanem tanuljak. Ők is azt akarják, hogy bent maradjak az egyetemen, mert akkor tudok tovább dolgozni.”

Elmélet a gyakorlatban hasznosítva

Borka Adél elsőéves pénzügy-számvitel szakos hallgató a Corvinuson, duális képzésen. 

„Szabadegyházán lakom, de Fehérvárra jártam az I. Istvánba. A középiskolában tartottak pályaorientációs napot, és később több barátnőmmel együtt választottuk ki a szakot.” – mondta Adél, akinek a döntésénél a duális képzés lehetősége is szempont volt. – „A Harmann bérszámfejtési osztályán vagyok duális hallgató. A kollégák kedvesek, megértőek a tanulmányaimmal kapcsolatban. Elég sok a munka, de a több évnyi szakmai tapasztalat jól fog mutatni az önéletrajzomban.”

Adélnak az első félévben inkább alapozó tárgyai vannak, de már most volt olyan ismeret, amit a munkája során is tudott hasznosítani: „Informatikaórán elég részletesen tanultuk az Excel használatát, amit a gyakorlatban is sok helyen alkalmaztam.”

Adél a mostani középiskolásoknak azt tanácsolja, hogy a duális képzés, a családias környezet miatt válasszanak fehérváron szakot: „Itt nem szippant be a nagyvárosi élet, így száz százalékban tudsz a tanulmányaidra koncentrálni. Ugyanakkor ha valakinek arra van affinitása, akkor tud szórakozni és új barátokat szerezni.”

Ideális hely egy egyetemistának!

Orosz Balázs harmadéves hallgató a Kodolányin. Miskolcról érkezett Fehérvárra, hogy folytathassa zenei tanulmányait.

"Annak idején két iskola jöhetett nálam szóba, az egyik a Liszt Ferenc Zeneakadémia, a másik a Kodolányi. Végül ez utóbbi mellett döntöttem, mert megfogott a zenei sokszínűsége.”

Balázsnak nagyon szimpatikus maga a város. Igaz, nem túl nagy, de mégis rengeteg a program, a lehetőség: „Fehérvár ideális hely egy egyetemistának! Nincs akkora pezsgés, mint Budapesten, de egy fiatalnak fontos, hogy a szórakozóhelyek, kocsmák elérhető távolságban vannak. Ezenkívül a hallgatói tanácsosok sokat dolgoznak azért, hogy összetartsanak a diákok. Mi például összegyetemi koncertet szoktunk adni, amit jönnek a másik két egyetemről is meghallgatni.”

Balázs azt tanácsolja a mostani középiskolásoknak, hogy a családias légkör, a szórakozási lehetőségek és az oktatás magas színvonala miatt érdemes számba venni a fehérvári szakokat is.

Magas az oktatás színvonala

Kovács-Katona Gréta elsőéves duális mérnök-informatikus hallgató az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karán.

Kapuvárról érkezett a városba, és az első hónapok tapasztalatai alapján úgy érzi, jól döntött: „A felvételi előtt sok nyílt napra elmentem. Fehérvár már az elején megfogott, mert itt valahogy kedvesebbek, barátságosabbak az emberek. A campusnak is van egyfajta közvetlen, családias kisugárzása. Tavaly a ponthatárok sok vidéki egyetemhez hasonlóan nem voltak olyan magasak, ezért könnyebben be lehetett kerülni. Ugyanakkor az oktatás színvonala magas. Az oktatók naprakész tudással rendelkeznek, és az alacsonyabb létszámok miatt sokat tudnak segíteni a gyakorlati órákon. A laborok, informatikai termek korszerűek, jól felszereltek.”

Gréta is duális képzésben tanul. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szorgalmi időszakban pénteki napjait gyakorlati helyén, az Önkormányzati Informatikai Központnál tölti. A munka és a tanulás mellett jut ideje a szórakozásra is. Gréta kiemelte, hogy az évnyitó összegyetemi gólyatúra nemcsak a közösséget építette, hanem alapszinten megismertette a várost a távolabbról érkező hallgatókkal, ami utólag hasznosnak bizonyult. A kollégiumban is tartanak bulikat, de Grétáék például minden hónapban szerveznek egy Varkocs-szerdát, amikor együtt szórakoznak.

A cél, hogy a hallgatók a diploma után is itt maradjanak

Fehérváron 2019. szeptemberében ezerhétszáz egyetemista tanult, közülük 527-en kezdték az első évfolyamot. Ez a mai helyzetben, amikor a vidéki egyetemek hallgatószáma lassan, de biztosan csökken, kiemelkedő eredménynek számít. Az önkormányzati szerepvállalásról, a duális képzésről és a jövőbeli lehetőségekről Cser-Palkovics András polgármesterrel beszélgettünk.

Bár nem önkormányzati feladat, a város vezetése többféleképpen hozzájárul az egyetemek működéséhez. Miért?

A felsőoktatás fenntartói feladatait zömében az állam látja el, de ez nem azt jelenti, hogy egy önkormányzatnak ezzel kapcsolatban nincsen dolga. Egy modern, épülő, erős gazdaságú város elképzelhetetlen fejlődő felsőoktatás nélkül. A magas hozzáadott értékű munkát csak a kvalifikált munkaerő tudja elvégezni, akiknek egy része az egyetemekről, másik része pedig a szakképzésből kerül ki. Mivel Fehérvár nem egy klasszikus egyetemi város, mint például Pécs vagy Debrecen, ezért nem megy minden magától. Az önkormányzatnak is sokat kell tennie, hogy az állami erőfeszítéseket segítve az itteni felsőoktatást fejleszteni lehessen. Nagyon nagy fegyvertény, hogy a Corvinust az állammal közösen rá tudtuk venni, hogy önálló campust indítson Fehérváron. Az itt tanulók ugyanazt a minőségi oktatást és diplomát kapják, mint a pesti campuson végzők. Az Óbudai Egyetem külön kart működtet a városban. A Kodolányi ma már egyetemként működik, és számunkra fontos, hogy ismét tudja a fehérvári hallgatói számát növelni. Jelenleg ezerhétszáz hallgató tanul a városban, közülük ötszázhuszonhét az első évfolyamos, ez százzal több, mint az előző évben. A növekvő tendencia azt mutatja, hogy a következő néhány évben elérhetjük a célunkat, a háromezres hallgatói létszámot. A duális képzésben való részvétel egyre népszerűbb a diákok körében, különösen a műszaki szakokon.A duális képzés azért is lehet vonzó a fiatalok számára, mert az elméleti tudást szinte rögtön a gyakorlatban is tudják hasznosítani.

A duális képzés egy nagyon jó együttműködés az egyetemek, a gazdasági szereplők és a hallgatók között. Az elméleti ismeretek mellé rögtön odateszi a gyakorlatot, a munkakultúrát, a fizetés jó érzését. Nem beszélve arról, hogy szerényebb anyagi lehetőségű családok tehetséges gyermekei pillanatok alatt önfenntartó módon tudják finanszírozni a tanulmányaikat. Ráadásul a duális formában tanuló hallgató – mivel több szálon kötődik a városhoz – diploma után nagyobb valószínűséggel telepedik le itt.

Mivel támogatja az önkormányzat az egyetemeket?

Segítjük mindhárom egyetem fehérvári campusának működtetését, fenntartását. Ez éves szinten nagyjából háromszázmillió forintos támogatást jelent, amelynek egy része rezsi- és üzemeltetési hozzájárulás. Ez nem kötelező, hanem önként vállalt feladata az önkormányzatnak. Ezt a pénzt a város a helyi adóbevételekből biztosítja. Ezenkívül segítünk az egyetemeknek az új szakok indításánál valamint a kormányzati lobbitevékenységben, hogy a fehérvári fejlesztések megtörténjenek. A közös munka eredménye többek között az Óbudai Egyetemen átadott robottechnológiai labor, amit a fehérvári cégekkel együtt valósítottunk meg. Az önkormányzat ehhez a beruházáshoz ötvenmillió forintot biztosított. A Corvinus az állami támogatásnak köszönhetően tudta bővíteni az itteni campusát, de például a Corvinus két épülete közötti terület parkosítását és a parkolóépítést az önkormányzat saját forrásból finanszírozza. Ez önmagában is több mint százmilliós tétel. Ezenkívül az egyetemek és vállalatok közötti együttműködési struktúrában az önkormányzat közvetítő szerepet tölt be.

A fehérvári hallgatókat hogyan segítik?

Az Alba Regia Ösztöndíj az egyetemi hallgatóknak is nyújt támogatást. A 2019/20-as tanév első szemeszterében például ötvenöten részesülnek benne, akik itt tanulnak Fehérváron. A hallgatói önkormányzati feladatokat vállalók külön ösztöndíjat kapnak, hogy össze tudják fogni a közösséget. Ha egy fiatal jól érzi itt magát, tud szórakozni, akkor könnyebben meg tudjuk szólítani a fiatalokat, a fehérvári diákokat, hogy tanuljanak helyben tovább vagy máshonnan jöjjenek haza, illetve hogy más városból hozzánk jöjjenek egyetemre. A gólyabált vagy az összegyetemi sportnapot is támogatjuk. Az egykori Petőfi Mozi épületét megmentve létrehoztuk a Petőfi Kultúrtanszéket, mely a fiatalok számára vonzó hely lett. De részt vehetnek a város 21. századi kihívásaival foglalkozó tudományos projektekben is, mert az egyetemek – a nemzetközi gyakorlat mintájára – sorra kötik a megállapodásokat a Prosperis Alba Kutatóközpontunkkal. Ezeknek nem titkoltan az a célja, hogy a hallgatók diploma után itt maradjanak.

Mennyire látja telítettnek a helyi felsőoktatási piacot?

A világ, a technológia és ezzel együtt a munkaerőpiac is gyorsan változik, amihez a képzési struktúrának – beleértve az egyetemeket is – alkalmazkodnia kell. A fehérvári felsőoktatás pont a mérete és a kapcsolati rendszere miatt ehhez sokkal gyorsabban tud alkalmazkodni, mint egy klasszikus értelemben vett, nagy egyetemi város. Ehhez viszont hozzátartozik, hogy a szakokat mindhárom egyetem erősítse, bővítse. Erre mindegyik intézmény nyitott. Szeretnénk, ha a duális képzés néhány humán területen is megjelenhetne, ha lenne helyben óvodapedagógus-képzés, hiszen van egy szakmailag kiváló óvodai intézményrendszerünk, amely tudná biztosítani a fiatalok számára a képzőhelyet. A duális képzésnek az egészségügyben is lenne létjogosultsága, és itt nem az orvosokra, hanem a mögöttük álló szakképzett egészségügyi személyzetre gondolok. Nem titok, hogy ezek a lehetőségek az állami egyeztetéseken folyamatosan felmerülnek. Bízom benne, hogy ezeken a területeken is tudunk előrelépni.

Elképzelhető, hogy a jövőben újabb egyetem hoz szakokat a városba?

Folyamatosan van érdeklődés, de még egyik sem tart abban a stádiumban, hogy érdemben lehessen róla beszélni. A legfontosabb, hogy van három stabil felsőoktatási partnerünk. Egy átalakulásban lévő Corvinus, mely komolyan számol Fehérvárral. Az említett humán területeken szerintem a Kodolányinak van bővítési lehetősége. Az Óbudai Egyetem, a fehérvári szakképzőiskolák és az állam között pedig konkrét tárgyalások folynak, hogy a szakképzésben tanulók minél egyszerűbben léphessenek be a felsőoktatásba. Azt is el tudnám képzelni, hogy ezt a fehérvári műszaki felsőoktatásban felvételi nélkül tehessék meg!