Fehérvár, az autós város - új parkolók városszerte

Tavaly majdnem ötvenezer autó volt Fehérváron, míg 2002-ben csak harminchatezer. A gépkocsiállomány ugrásszerű növekedése miatt a fehérvári parkolás kérdése, különösen a belvárosban és a lakótelepeken egyre égetőbb probléma, amire nem is olyan egyszerű megoldást találni.
2018.04.27. 07:25 |
Fehérvár, az autós város - új parkolók városszerte

A Városgondnokság 2018-2019-es útfelújítási programja megannyi parkoló építését és felújítását tartalmazza, melyek közül több el is készült mostanra.

Az elmúlt több mint egy évtizedben folyamatosan nő Székesfehérváron a gépjárművek száma (példaként két adat: 2002-ben 36.227, míg 2017-ben már 48.374 volt a gépjárművek száma). Ez egyrészt örömteli, és visszatükrözi azt a statisztikát, hogy a városban országos szinten is jók a jövedelmi viszonyok, és itt a legmagasabb a vásárlóerő. Ehhez jön még az a körülbelül harmincezer ember, aki naponta ingázik Fehérvárra, mert itt dolgozik. Másrészt viszont jelentősen megnehezíti a közlekedést és a parkolást a gépjárművek nagy száma. A legnagyobb gyűjtőutak mindegyike más kapacitásra lett kiépítve, és sajnos a legtöbb esetben nem lehet ezeket még egy-két sávval bővíteni. A legkritikusabb helyek parkolási szempontból a belváros közvetlen közelében és a lakótelepeken vannak.

Az első egy-két óra kedvezményes lesz

Az önkormányzatnál fontos szempont, hogy a parkolóhelyek számának bővítése nem mehet a zöldfelület rovására. Inkább a mobilitást szeretnék erősíteni: aki reggel leparkol és késő délutánig egy helyen marad, az a belvárostól kicsit kijjebb eső parkolókat vegye igénybe – például az iparcikkpiac helyén kialakított, nagy befogadóképességű és ingyenes parkolót – a közelebbieket pedig az ügyintézésre vagy vásárolni érkezők használhassák. Ezt szolgálja az a nyáron már tesztüzemben kipróbálásra kerülő rendszer, hogy az első egy-két óra parkolás díjmentes vagy nagyon kedvező árú lesz a fehérváriak számára. (Ebben az esetben a parkolás alatt a rövid idejű, néhány órás várakozást értik.) A legnagyobb problémát azonban nem ez, hanem a gépjárművek tárolása jelenti: napközben – ami a munkához kapcsolódik – és éjszaka. Ez a probléma már nemcsak a lakótelepekre és a szűk belvárosi környezetre jellemző, hanem a kertvárosokra is.

Új parkolóbővítési program kezdődött

Székesfehérvár önkormányzata még 2017 elején döntött a város parkolóhálózatának fejlesztéséről, melynek révén a belváros peremén a következő három évben mintegy ezer új parkolóhelyet alakítanak ki. Azóta a belvárostól öt-tíz percnyi sétával elérhető több parkoló is kiépült: a Lövölde úton, a Jancsár utcában, a Tolnai utcában, a Jávor Ottó téren szilárd burkolattal kiépített parkolók mintegy kétszázhúsz új helyet biztosítanak, és megnyitottak egy százhúsz férőhelyes, zúzott kővel borított parkolót is. Kicsit távolabb körülbelül százötven új férőhelyet alakítottak ki a fűtőerőmű területén a Víziváros parkolási gondjait enyhítendő.

Több parkolóház is lesz

Terveztek egy hozzávetőlegesen száznyolcvan férőhelyes parkolóházat a Koch László utcába, a Vörösmarty Színház mögé, ami végül nem valósult meg. Az önkormányzat szerint egy parkolóháznak kettős célt kell szolgálnia: egy részének a közelben lévő szolgáltatások gyors elérését kell biztosítania, a másik részének a hosszabb idejű gépjárműtárolást. Ehhez megfelelő kapacitások és jó úthálózat kell. 

Az a lehetőség, hogy közterületeket, közparkokat tegyünk többszintessé, a meglévő közművek teljes körű kiváltásával és a kialakult növényzet teljes átalakításával járna, ami inkább keltené rombolás hatását. Ilyen tervek megvalósításába csak teljes körű társadalmi konszenzussal lehetne belevágni. Emiatt a szakemberek javaslata inkább az, hogy illesszük tömbbelsőkbe a parkolóházakat, ami a kialakult utcasorok, lakó- vagy kereskedelmi-szolgáltatási tömbök képét nem borítja fel, jól illeszkedik az épített környezetbe. 

Ilyen lesz a magánerőből remélhetőleg mielőbb megvalósuló Távírda és Várkörút közötti parkolóház vagy a Palotai út mellett, a zúzott köves parkoló helyén elgondolt parkolóház. Utóbbihoz a tervezők kiválasztására elindult a közbeszerzési eljárás. Ezen gondolkodás mentén vizsgálják a kevésbé kihasznált épületek átalakításának lehetőségét, vagy helyükön új parkolóház építését.

Mindeközben a murvás parkolóban

A plazával szemközti hatalmas terület mintha mindig tele lenne, mégis, aki szemfüles, megtalálja a rést a pajzson. Érdekes tapasztalat, hogy itt például kedden délelőtt csak olyan autóssal találkoztunk, aki vidékről jött be Fehérvárra: „Nem vagyok fehérvári, de gyakran jövök a városba, és elég nehézkes itt a parkolás. Leginkább a murvás parkolót használom, mert bár ez is elég zsúfolt, mindig találok helyet. Egy rendezett parkolóház persze jobb megoldás lenne, még akkor is, ha fizetni kell érte.” – mondja Lengyel István, aki ha maga dönthetne a parkolási díjról, körülbelül százötven forintot szánna rá óránként. 

A belváros környékén két parkolási zóna a jellemző: az egyik óránkénti díja százkilencven forint, a történelmi belvároshoz legközelebb eső parkolókért azonban háromszáznegyvenöt forintot is elkérnek óránként. Érdemes azonban befizetni, mert gyakran ellenőriznek, és a bírság meghaladja a négyezer forintot. Van, aki nem tartja soknak a két-háromszáz forintos díjat, mégis törekszik az ingyenesen elérhető parkolók használatára. Aki a murvás parkolóban nem talál helyet, általában a szemközti nagyáruháznál próbálkozik. 

Így vannak ezzel Kulcsárék ék is, akik piaci napokon, szerdán és szombaton autóznak be a városba: „Idősek vagyunk, muszáj a piachoz legközelebbi parkolóhelyet megtalálnunk, mert már nem tudunk sokat cipekedni. Így ha csak fizetős helyen tudunk megállni, azt sem bánjuk.” – magyarázza Kulcsár Jánosné. 

fotó: Kiss László

Gelencsér Benjamin sem a városban lakik, de ha bejön, mindig a murvásban áll meg: "A fizetős parkolókat azért nem szeretem, mert mindig olyan messze vannak a parkolóórák. Ha siet az ember, nem szeretne még pluszban gyalogolni, hogy bedobja a pénzt.” 

Persze ma már nem feltétlenül kell apróért kotorásznunk és parkolóórát vadásznunk: a fehérvári parkolási díjat is egyszerűen fizethetjük mobiltelefonnal. A parkolókat üzemeltető Városgondnokság is kínál elektronikus fizetési lehetőséget.

Mi lesz, ha megszűnik?

Az Árpád Fürdő mögötti parkoló magánkézben van, és negyvenöt-ötven autó fér el benne. Mégis nélkülözhetetlennek tűnik, hiszen az eredetileg a fürdő vendégeinek kialakított helyet azok is használhatják, akiknek más célpontjuk van a belvárosban. Ráadásul valamivel olcsóbb, mint a környéken lévő fizetős övezetek. 

„Amikor jövök, beállok, az úrnak kifizetem, vigyáznak az autómra, ennél több nem is kell!” – mondja Bőhm Károly, aki évek óta rendszeresen itt parkol. Szerinte ez még mindig jobban megéri, mint éves parkolóbérletet váltani százötvenezer forintért. Emellett Károlynak egyéb érve is van a magánparkoló mellett: „Ahhoz, hogy egy parkolóórát el tudjak olvasni, a másik szemüvegemet kell használnom, ami nincs mindig nálam. Ha a rossz szemem miatt elszúrom a fizetést, megbüntetnek.” A fehérvári férfi szerint egy parkolóháznak a Skála mellett lenne a helye, illetve szükség lenne egy másikra is a Palotavárosban. Az Árpád Fürdő mögötti magánparkolónak nagy a forgalma, gyakran cserélődnek az autók, ráadásul sok visszatérő parkoló is van. Hamarosan társasház épül a helyére.

A cél a belváros tehermentesítése

Székesfehérvár Városgondnoksága jelenleg ötezer-ötszáz fizető parkolóhelyet üzemeltet – mondta Márkus Tibor parkolási csoportvezető. Kiemelte, hogy a parkolási rendelet célja nem a bevételszerzés, hanem a belváros tehermentesítése, a parkolni szándékozók részére megfelelő parkolóhelyek biztosítása és a városközpont elérhetőségének javítása: „Az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt az autók száma a városban, jóval többen keresnek parkolóhelyet, mint ahány közterületi várakozóhely áll a rendelkezésükre. Ha mindenhol ingyen lehetne parkolni, képtelenség lenne parkolóhelyet találni a belváros környékén.”

Új parkolók városszerte

A Városgondnokság 2018-2019-es útfelújítási programja megannyi parkoló építését és felújítását tartalmazza, melyek közül több el is készült mostanra. Készen van már a Rádió utca 8. előtt a tizennyolc állásos új parkoló, a Kálvin János téren, a MÁV-pálya mellett egy tizenkilenc állásos új parkoló. Múlt héten volt a műszaki átadása a Rác utca 11-nél egy szintén tizennyolc állásos új térköves parkolónak, a Hübner András utca és a Kodolányi János utca kereszteződésénél tizennégy darab parkolóhelynek, és elkészült a Kelemen Béla utca 7-tel szemben egy nyolcállásos parkoló is. A Kelemen Béla utca 1-3-5. előtt pedig a régi köves parkolók burkolása történt meg a járda felújításával együtt. Jelenleg folyik a kivitelezése az Alba Regia Sportcsarnok és a Salétrom utca közötti új, harminc férőhelyes parkolónak.

A József Attila utcában a meglévő parkolók felújítása várhatóan nyáron kezdődik, ahogy a III. Béla király téren is, ahol a teljes úthálózat felújításával együtt történik meg a kivitelezése egy húszállásos parkolónak a jelenlegi murvás területen. A Széchenyi utca 33-51. közötti járdafelújítás keretében is lesznek parkolókialakítások.

Az idei év egyik legnagyobb parkolóépítése a Vízivárosban kezdődik a fűtőerőmű területén, ahol a tervezők feladata az volt, hogy minél több fát lehessen ültetni a parkolók között. Több mint százötven, térköves és zöldsávval, fákkal kialakítandó parkolót terveztek közvilágítással a jelenlegi ipari területen, aminek várhatóan nyár elején kezdik az építését.

A cikk a Fehérvár Magazin összeállítása

Városfejlesztés

  1. Finisben a kórházfejlesztés

    Újabb mérföldkőhöz érkezett a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház fejlesztése: az elektromos, a gépész szerelvényezések és beépített bútorok elhelyezése zajlik, illetve az összekötő folyosó felújítása is a második üteméhez érkezett.

    2024.05.08.
  2. Új parkolók a Vasútállomásnál

    Hivatalosan is használható a vasútállomás déli részén készült új parkoló - írta közösségi oldalán Székesfehérvár polgármestere Cser-Palkovics András. 152 P+R parkoló, mozgássérült parkolók, kerékpártámaszok, buszmegállók készültek a beruházásban és a 12Y jelű busszal pedig már elérhető a terület. 

    2024.05.02.
  3. Új út épül a Gáz utcai garázssornál

    A Gáz utcai garázssornál március közepén kezdte az útépítési munkákat a kivitelező. A teljes útfelújítás első üteme a Rákóczi utcai négyemeletes épületek felőli oldalt és a házak közötti parkolók bekötőútjait érinti. Az építkezés látványos szakaszhoz érkezett, mert az új út pályaszerkezet építése után hamarosan már aszfaltoznak is a területen.

    2024.05.02.
  4. Nyilvános WC lesz az Aranybullánál

    Az épülő illemhelyen kialakítanak egy női és egy férfi rész mellett egy akadálymentes mosdót is, valamint takarítószertárat. A parkolónál lévő kerékpártámaszok mellett pedig kerékpáros szervizpontot is lesz. A parkosított terület védelme érdekében további növénytelepítés történik a területen és a térfigyelő kamerák számát is bővítik.

    2024.05.02.