A közlekedés legvédtelenebb résztvevői - vigyázzunk a gyalogosokra

 A közelmúlt riasztó baleseti hírei között mind gyakrabban figyelhető meg gyalogosokkal kapcsolatos tragédiák. Októberben öt súlyos személyi sérüléssel és egy könnyű személyi sérüléssel járó balesetet jegyez a statisztika Székesfehérváron. Novemberben két halálos kimenetelű, négy súlyos és három könnyű személyi sérüléssel végződő balesetben volt érintett gyalogos. Vigyázzunk rájuk!
2008.12.09. 07:32 |
 A közelmúlt riasztó baleseti hírei között mind gyakrabban figyelhető meg gyalogosokkal kapcsolatos tragédiák. Az ősz beköszöntével, a látási viszonyok megváltozásával Fejér megyében is megszaporodtak a gyalogos elütések. A Székesfehérvári Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának főhadnagya Májer László, további balesetek elkerülése érdekében néhány hasznos jótanácsot gyűjtött egy csokorba.


- A közúti közlekedésben résztvevők közül az egyik legveszélyeztetettebb csoport a gyalogosoké. – szögezte le Májer főhadnagy. Egy jármű és egy gyalogos ütközésekor mindig a gyalogos sérülhet meg. Ezt sajnos több esetben nem veszik figyelembe a közlekedők, pedig érdemes elgondolkodni azon, hogy az a gépkocsivezető, aki az úttestre lépő gyalogos látványára inkább gyorsít, majd pár perc múlva a gépkocsijából kiszállva, s egy bevásárlóközpontba igyekezve szintén gyalogossá válik, s minden körültekintés nélkül lelép az úttestre.

 A gyalogosok az őszi-téli időszakban fokozottan balesetveszélyes helyzetbe kerülhetnek, hiszen a korai sötétedés, az eső, a köd, illetve a közlekedést más módon hátrányosan befolyásoló időjárási viszonyok a gyalogosok észlelését jelentősen megnehezíthetik.

 A gyalogosok közlekedésben részvételét, a KRESZ is szabályozza, csakúgy, mint a járművezetők magatartását a gyalogosokkal szemben.

 A gyalogosok az úttestre akkor léphetnek, ha meggyőződtek annak veszélytelenségéről, az úttestre váratlanul nem léphet. Ez az általános és alapvető szabály mindig érvényes, függetlenül attól, hogy a gyalogosnak az úttesten közlekedő járművekkel szemben elsőbbsége van, vagy nincs.

 Csak egy adat: száraz úton egy 50 km/h. sebességgel haladó járműnek kb. 25 méter a féktávolsága, esős időben ez már 30-35 méter lehet.

 Képzeljük csak el, ha a gyalogos ezeken a távolságokon belül lép le váratlanul az úttestre. Vajon megér-e fél perc előny egy bizonytalan kimenetelű, balesetveszélyes helyzet kialakításáért. Különösen, ha a közelben kijelölt gyalogátkelőhely is található. Lehet, hogy egyszer sikerül „átérni”, lehet, hogy tízszer sikerül „átérni”, de ha egyszer nem…

Gondoljunk bele: esős időben a csillogó aszfaltról visszaverődő fények vibrálása közben a sötét ruhában hirtelen feltűnő gyalogost mikor tudja észlelni a járművezető?

A kijelölt gyalogos-átkelőhely a gyalogosok biztonságos úttesten történő átkelését biztosítja. A járművezetőnek tudomásul kell vennie, hogy mikor megszerezte a vezetésre jogosító okmányt, emberi élet kioltására alkalmas eszköz kezelésére kapott felhatalmazást. Tehát, ha a gyalogosoktól elvárható, hogy a saját épségük érdekében ne hozzanak rossz döntést egy-egy forgalmi szituációban, akkor a járművezetőkre ez fokozottan érvényes. A kijelölt gyalogos – átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Ezt a helyet csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni. Gyalogátkelőhely előtt megálló jármű mellett meg kell állni, hiszen nem tudhatjuk, hogy az álló jármű takarásából mikor tűnik fel egy gyalogos.

A partnerség a közlekedésben a saját biztonságunk érdekében az egyik legfontosabb. Balesetek sora bizonyítja, hogy egy adott pillanatban valaki rossz döntést hozott. Higgye el mindenki, nem lehet „visszacsinálni” az eseményeket! A gyalogos- átkelőhelyet nagy sebességgel megközelítő gépkocsivezető, a féktávolságon belül a járművel elé lépő gyalogos, a tilos jelzésen, a tiltott helyen áthaladó-átkelő gyalogosok-járművek mind-mind balesetveszélyes helyzeteket alakítanak ki, melyeknek a végkimenetele bizonytalan. A rendőrség a saját eszközeivel próbál fellépni a szabálysértőkkel szemben. De nem tud mindenhol ott lenni! – mondta a főhadnagy.

Az elmúlt két hónapban kiemelt figyelmet fordított a rendőrség a gyalogosok ellenőrzésére. A főhadnagy általános tapasztalatként mondta el, hogy rossz gyakorlat szerint sok gyalogos érezhetően a rendőr jelenléte miatt tartotta be a szabályokat. De ha mégsem és a rendőr szóvá tette, hogy miért a tilos jelzésen ment át a gyalogos, vagy miért nem adott elsőbbséget a járművezető a gyalogosnak, szinte személyes sértésnek vették azt. Az ünnepek idején is óvatos közlekedésre intenek a rend őrei. A maguk eszközeivel próbálják elérni, hogy mindenki szerettei körében tölthesse az ünnepeket. De ehhez a közlekedés többi résztvevőinek is kérik a segítségét. Mert mindenkit hazavárnak!

Végezetül álljon itt néhány adat elmúlt hónapok statisztikájából. A Székesfehérvári Rendőrkapitányság illetékességi területén szeptemberben:

Egy súlyos és két könnyű személyi sérüléssel járó gyalogosokat érintő közúti közlekedési baleset történt. Ezek közül egy esetben gyalogos volt az okozó (tilos jelzésen áthaladás), súlyos sérülést szenvedett. Egy esetben gépkocsi további egy esetben lovaskocsi hajtója volt elsődlegesen az okozó.

Októberben öt súlyos személyi sérüléssel és egy könnyű személyi sérüléssel járó balesetet jegyez a statisztika. Ebből két esetben gyalogos volt az okozó (álló jármű takarásából kilépés, figyelmetlen úttestre lépés), két esetben gyalogátkelőhelyen nem adták meg az elsőbbséget a gyalogosnak, a fennmaradó két esetben a járművezető részéről gyorshajtás volt elsődlegesen megállapítható.

Novemberben két halálos kimenetelű, négy súlyos és három könnyű személyi sérüléssel végződő balesetben volt érintett gyalogos. Ebből négy esetben gyalogos okozó (nem kijelölt helyen történő áthaladás //2 eset//, körültekintés nélkül, féktávolságon belül), két esetben gyalogátkelőhelyen nem adták meg az elsőbbséget, két esetben a járművezető részéről volt elsődlegesen megállapítható gyorshajtás, egy ízben figyelmetlen járművezetést volt az elsődleges ok.

Közélet

  1. A Nyitott Tornatermek-programot ünnepelték

    Húsz éve indult útjára Székesfehérváron az országban egyedülálló Nyitott Tornatermek-program. A kezdeményezés töretlen és egyre növekvő népszerűségnek örvend azzal, hogy a város iskoláinak tornatermeiben, közösségi házaiban kínál ingyenes sportolási lehetőségeket minden korosztály számára.

    2024.04.26.
  2. Föcsök Jánosné köszöntése

    Különleges esemény helyszíne volt a Városháza pénteken délután, itt köszöntötték ugyanis 90. születésnapja alkalmából a maroshegyi Föcsök Jánosnét. Erzsi néni két lányával érkezett a meglepetés találkozóra, melyen dr. Cser-Palkovics András polgármester és Brájer Éva, Maroshegy önkormányzati képviselője köszöntötte őt a hagyományos miniszterelnöki gratuláló emléklappal és a város ajándékaival.

    2024.04.26.
  3. Közgyűlési összefoglaló

    Elfogadták a 2023-as zárszámadást a közgyűlésen, döntés volt arról is, hogy elengedi a teraszdíjakat a vendéglátósoknak a város, és ismét pályázhatnak a belvárosi épületek a külső felújítás támogatására.

    2024.04.26.
  4. 10 éve indították el az első duális osztályt

    A folyamatos megújulás a cél, hiszen ez jelenti a jövőt, éppen ezért a Denso elkötelezett a következő nemzedék oktatása iránt. A vállalat 10 éve indította el az első duális osztályát. A diákok a programban való részvételükért oklevelet vehettek át a cégnél.

    2024.04.26.