Úrhidai út felújítás, Bakony utcai összekötő - lakossági fórum Maroshegyen

Maroshegyen a Gárdonyi Géza Művelődési Házban volt lakossági fórum csütörtökön este, ahol szó volt az Úrhidai út felújításáról és a Bakony utcai összekötő út megépítéséről is. Mindkét útépítés esetében támogatói döntés születhet már a nyár folyamán és állami beruházásként valósul meg a kivitelezés várhatóan 2027-ben. A maroshegyi buszközlekedés bővítéséről, a Harmatosvölgy problémáiról és a kertvárosi közlekedésről is szó volt a fórumon. 
2025.06.05. 20:36 |
Úrhidai út felújítás, Bakony utcai összekötő - lakossági fórum Maroshegyen

A Úrhidai út felújítása és a Bakony utcai összekötő megépítése a legnagyobb horderejű témája volt a lakossági fórumnak.

Minden EU-s projekt esetében társadalmi egyeztetést kell tartani. Így van ez az Úrhidai út felújításával és a Bakony utcai összekötő megépítésével kapcsolatban is, aminek első ilyen alkalma volt a lakossági fórum.

A fórumon Brájer Éva maroshegyi önkormányzati képviselő mellett, Cser-Palkovics András polgármester, Bozai István városgondnok, Nagy Zsolt a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának vezetője és Milus Gábor városi rendőrkapitány is.

Az Úrhidai út felújításáról és a Bakony utcai összekötő megépítéséről a támogatói döntés várhatóan még a nyáron megszületik és állami beruházásként végzik majd el az útépítéseket, amiben természetesen a város is részt vesz - hangzott el a fórumon.

Nagy Zsolt a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának vezetője elmondta, hogy az Úrhidai út esetében az engedélyes terveket készítteti el először a Magyar Közút és utána lehet közbeszerzést kiírni a kivitelezésre, ami ideális esetben 2027-ben megtörténik. Brájer Éva is egyetértett azzal a lakossági felvetéssel, hogy az Úrhidai útnak legyen csatlakozása az elkerülő úthoz, de ez a mostani felújításnak nem része. Ez az M200-as út megépítésének, az-az a 81-es négysávosításának része lesz az új, negyedik fehérvári autópálya csomópont kialakításával együtt. Nagy Zsolt arról tájékoztatta a fórum résztvevőit, hogy információik szerint Fehérvárnál kezdődik majd az autópálya csomópont építésével a kivitelezés. Volt lakó, aki javasolta, hogy legyen fix traffipax az Úrhidai úton felújítás után, amivel Nagy Zsolt is egyetértett, azonban ennek kialakítása szigorú szabályokhoz kötött és jelzik ezt a lakossági igényt a terveket készíttető Magyar Közút felé.

Az Úrhidai úton teljes pályaszerkezet csere történik majd, rendezik a padkákat és a csapadékvíz elvezető árkokat és a kapubejárókat, továbbá járda is épül térköves burkolattal a város közigazgatási határáig, a buszfordulóig.

A Bakony utcai összekötőnek van már elkészült terve. Ez egy több milliárd forintos beruházás lesz, aminek a kivitelezése 2027-ben indulhat el.

A Bakony utcai összekötő a Jancsár utcai körforgalomtól indul útszélesítéssel és az elkerülő út már megépült csomópontjához vezet. Lesznek kerékpársávok a Horog utcáig, onnantól pedig önálló nyomvonalon épül új kerékpárút a jelenlegi Maroshegyre vezető kerékpárútig. A Bakony utcai összekötő elsősorban a Balatoni út tehermentesítésére szolgál majd, mert a Maroshegyről és a környező településekről is ez egyetlen városba bevezető út a jelenlegi forgalmat nem bírja el - mondta Cser-Palkovics András polgármester.

Maroshegyi buszközlekedés

Elhangzott, hogy korábban éles viták voltak arról, hogy bemenjen-e a maroshegyi utcákba a helyi busz. Ehhez most kisebb elektromos buszokat vásárol a város, aminek beszerzése már elindult. Az augusztus 2-án bevezetendő menetrendbővítés után tovább folytatódik a buszhálózat fejlesztése, ami elsősorban a Maroshegyet és az Öreghegyet érinti majd. Idén egyébként több mint 3 milliárd forintot költ az önkormányzat a jegy és bérletbevételeken túl a közösségi közlekedésre.

A város polgármestere felhívta a figyelmet arra, hogy a menetrendbővítés előtt hónapokkal meghirdeti a tervezetet az önkormányzat és ahogyan az az augusztusi bővítés esetén is történt beépítik a lakossági javaslatokat.

Rendszeresen az utcán parkolnak a lakó és pihenő övezetben

A szabály szerint a lakó és pihenő övezetben be kell állni az autókkal a telkekre. Csak az parkolhat a ház előtt, akinek erre nincsen lehetősége.

Buszmegállók

Hamarosan közel 200 helyen lesznek új autóbuszvárók Fehérváron. Olyan helyeken is, ahol jelenleg nincs fedett megálló, de több helyen cserélik a régieket.

Harmatosvölgy

Brájer Éva elmondta, hogy korábban a Harmatosvölgy felszabályozása nem volt túl szerencsés "tanítani lehetne, hogy nem szabad városfejlesztést végezni". Mint mondta szerencsére egyébként ma nagyon sok kisgyermekes család él itt, éppen ezért épített a város új bölcsődét az Úrhidai úton. Szó volt arról, hogy "égető probléma lett" az Úrhidai út járdájának állapota is, ugyanis nagyon sokan közlekednek ott babakocsival. Elhangzott, hogy a maroshegyi bölcsőde mellett van egy önkormányzati terület, ami közösségi tulajdonban is marad és egy szabadidős parkot terveznek oda, hasonlót, mint ami a Túrózsáki úton épült néhány éve.

Az új Kovásznai utca mikor kerül önkormányzati fenntartásba?

Amikor a terület ingatlanfejlesztői minden feltételnek megfelelnek. A Közgyűlés már döntött arról, hogy ha minden rendben van, akkor átveszi a város az ingatlanfejlesztőtől az új utcákat, amiknek jelenleg nincs még forgalombahelyezési engedélye. Rossz állapotú csapadékcsatornát pedig nem vesz át a város saját fenntartásba. Az átvételről szóló szerződés elő van készítve és amint megfelelő állapotba hozza a beruházó a csapadékcsatornát meg is történik az átadás.

Többen jelezték, hogy a megnövekedett autószám miatt a nagyobb forgalom zavaró és a kisebb utcákban is rendszeres a "látható" gyorshajtás.

A rendőrség a speedmaraton akcióiban a lakossági jelzések által kért helyeken ellenőrzi a járművek sebességét, ilyen akciókat Fehérváron is lehet tartani, ha erre van lakossági igény - mondta a város rendőrkapitánya.

A gyorshajtással kapcsolatban elhangzott, hogy a Palotai úton a Hosszútemetőnél a gyalogos átkelőhely lámpáját alakítják át a közeljövőben oly módon, hogy folyamatos pirosát mutat majd és aki betartja a sebességet annak időben zöldre vált úgy, hogy ne kelljen fékeznie, aki viszont gyorsan hajt azt fékezésre kényszeríti a későbbi váltással a lámpa.