Új vezérigazgató a Fejérvíz Zrt élén – beszélgetés Laczi Péter vezérigazgatóval

A Székesfehérvári Önkormányzat többségi tulajdonában álló Fejérvíz Zrt nemrégiben megválasztott vezérigazgatója Laczi Péter az ezredfordulón, még hallgatóként lépett be először a cég falai közé, majd a csatornázási üzem éléről a Polgármester Hivatalba került, ahol a Városüzemeltetési és Közműellátási Irodát vezette mostanáig. Május végén vette át a Fejérvíz éléről harminc év után nyugdíjba vonult Kis Istvántól a tisztséget. 
2020.06.17. 11:51 |
Új vezérigazgató a Fejérvíz Zrt élén – beszélgetés Laczi Péter vezérigazgatóval

Milyen érzésekkel kezd hozzá egy Ön által jól ismert, nagyon fontos közszolgáltató vezetéséhez?

Örömmel tölt el, hogy újra a Fejérvíz Zrt. csapatát erősíthetem, ahol korábban már 11 éven keresztül dolgoztam. A szennyvíztisztító telepen technológusként kezdtem és hat évet dolgoztam ott, mellette pedig elvégeztem a Budapesti Műszaki Egyetem vízépítő mérnöki képzését, majd a székesfehérvári csatornázási üzemet vezettem egészen 2013-ig. Ekkor kerültem a Polgármesteri Hivatalba, ahol a frissen létrehozott Városüzemeltetési és Közműellátási Irodát vezethettem az elmúlt hét évben. Számos víziközmű rekonstrukciós munkát és beruházást végeztünk el és ezek kapcsán is napi kapcsolatban álltam a Fejérvízzel, így mondhatom, hogy nem távolodtam el az utóbbi években sem a cégtől, melynek műszaki vonalát jól ismerem.

Jelenleg 87 önkormányzat tulajdonában áll a Fejér Megyei Víz és Csatornamű Szolgáltató Zrt., de Székesfehérvár Önkormányzata a legnagyobb tulajdonos 75 százalékkal.

Hogyan történt a vezérigazgató váltás?

A 87 tulajdonosból álló közgyűlés szavazott a vezérigazgató személyéről. A mostani helyzetben egy online választáson döntöttek a tulajdonosok május 30-án és rá egy napra vettem át a munkakört Kis István korábbi vezérigazgatótól, aki harminc évig vezette a céget. Azóta szinte folyamatosan bent vagyok és bár nem túl családbarát a kezdés, de ez egy ilyen időszak. A vállalat nehéz anyagi helyzetben van, mert a 2012-óta befagyasztott víz és csatornadíjak nem fedezik a jelenlegi üzemeltetési költségeket. Jelenleg szinte az összes víziközmű szolgáltató társaság veszteséges, köztük a Fejérvíz ZRt. is. Komoly feladat áll a menedzsment előtt, hogy racionalizáljuk a működést úgy, hogy a szolgáltatás színvonala továbbra is kiváló legyen. Feszesebb gazdálkodásra lesz szükségünk és az ehhez tartozó átszervezéseket még a nyáron szeretnénk elvégezni.

Ez mit jelent majd a gyakorlatban a Fejérvíz életében?

Fejérvíz ZRt. és jogelődei 1913. óta látják el Székesfehérvár, majd Fejér megye 77 településén a vízszolgáltatás, valamint a szennyvíz- elvezetés, tisztítás feladatait. Az emberi élethez vitathatatlanul fontos közszolgáltatási feladatait társaságunk - lehetőségek szerint - maradéktalanul látta és látja el, több mint 294 ezer felhasználó - melyből 168 ezer 11 város, köztük Székesfehérvár, Bicske, Mór, Sárbogárd területén, míg 126 ezer 66 kistelepülésen él - számára biztosítva az egészséges ivóvizet és a szennyvíz- elvezetést, tisztítást. A társaság székhelyén, Székesfehérváron található a térség kiemelkedő fontosságú, veszélyhelyzet esetén járványügyi feladatokat is ellátó legnagyobb kórháza.

Jelenleg 686-an dolgozunk a Fejérvíznél és ezzel az állománnyal látjuk el 77 településen a szolgáltatást. Székesfehérváron a Sóstón, a Váralja soron, a hármashídnál, a Bakony utcában van telephelyünk és négy vidéki üzemmérnökségen is jelen vagyunk: Bicskén, Móron, Sárbogárdon és Kőszárhegyen. Magas a mérce hiszen nívós szakmai munkát végzett eddig is a Fejérvíz, amit továbbra is igyekszünk fenntartani, de a víziközműszolgáltatók gazdasági helyzete a korábban említett okok miatt igen nehéz.

A járványhelyzet miatt a kintlévőségek nőttek, ennek kapcsán kérnénk tisztelt fogyasztóinkat, hogy térjenek át az online díjfizetésre és szeretnénk, hogy minél több ügyfelünk interneten keresztül fizesse a víz- és csatornadíjat. Ez nem csak az ügyfeleknek jelent a postai sorbanállás helyett könnyebbséget a számlabefizetésben, hanem társaságunknak is, továbbá környezettudatosabb. Jelenleg a fogyasztók kis százaléka fizeti online a víz- és csatornadíjat, amit a veszélyhelyzet alatt is érezni lehetett, ugyanis nőtt ebben az időszakban a kintlévőségünk.

Mikor működik jól egy víz és szennyvíz szolgáltatás?

Azt szokták mondani, hogy a jó közmű észrevétlen, amit igyekszünk is fenntartani. A szakmai munka a Fejérvíznél kiválóan működik, amit az is bizonyít, hogy többször megnyerte a cég a víziközmű szolgáltatók országos versenyét. Mondhatom, hogy magas szinten működik a szolgáltatás, viszont egy elöregedett hálózatot kell üzemeltetni. Az utóbbi években szerencsére általánosnak mondható, hogy ha útfelújítás történik a városban, akkor szinte minden esetben cserélve lesznek a közművek is. Az elmúlt hét év alatt például összesen 27 kilométernyi új ivóvíz és szennyvíz vezeték épült Székesfehérváron. A teljes hálózat a városban mintegy 379 kilométernyi ivóvíz és 335 kilométernyi szennyvízcsatornát jelent.

Milyennek látja a céget 2013-hoz képest?

Az egész ágazatban jellemző, hogy nem túl magas a munkaerő megtartó ereje a szolgáltatóknak. Mivel évek óta nincsen a városban vízvezeték szerelő képzés, továbbá a vízépítő mérnök képzés sem túl vonzó pálya jelenleg a fiataloknak, nehéz utánpótlást találni. A képzéssel kapcsolatban a városvezetéssel és az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karával megpróbálunk előrelépni és szeretnénk a helyi szakképzés terén is ugyanezt tenni.

...pedig egy biztos pálya, hiszen ivóvíz szolgáltatásra nagy valószínűséggel még sokáig szükségünk lesz.

Amikor végeztem a Baján az Eötvös József Főiskolán (Vízügyi főiskolán) 2002-ben és három helyre adtam be a jelentkezésemet és mindhárom helyen tárt karokkal vártak. De valamiért a fiataloknak jelenleg nem vonzó a klasszikus vízépítő mérnök pálya, pedig egy biztos és kiszámítható jövőt jelent számukra.

Milyen állapotban szeretné látni néhány év múlva a Fejérvíz Zrt-t?

Nehéz lesz kivezetni a jelenlegi helyzetből a társaságot. Nagy szükség lenne valamilyen fajta állami beavatkozásra, éppen ezért az állami döntéshozók figyelmét is szeretnénk felhívni az ágazat finanszírozási problémáira. Olyan jövőt képzelek el a cégnél, hogy sikerül racionalizálni a működést és sikerül fiatalítani is a dolgozói állományt. A Fejérvíz munkavállalóinak több mint a fele ötven év fölötti tapasztalt munkaerő. Most, hogy végigjárom a telephelyeinket nagyon örülök annak, ha fiatalokat látok. A laborunkban például a tapasztalt szakembereink mellett fiatal vegyészek is dolgoznak. Szükség van a fiatalokra, hiszen az idősebb szakembereinknek át kell adniuk azt az egyedi szaktudást, ami a Fejérvíz működéséhez szükséges. Ha sikerül beindítanunk helyben képzéseket, akkor néhány éven belül orvosolható lesz ez a probléma. Nagyon rosszul hangzik, de vízvezeték szerelő / hálózat karbantartó pozícióba szerencsésnek mondható, ha például cukrász, hentes vagy pék képzettségűeket tudunk felvenni, mert ők legalább hozzá vannak szokva szakmájukból adódóan a nálunk elvárt higéniához. Őket általában mi tanítjuk meg a szakmára a Fejérvíznél. Nehéz a jelen, de bízom abban, hogy néhány év kemény munkájával sikerül javítani a helyzeten, hogy továbbra is kellő színvonalon szolgáltassunk a térségben.