Szabad a zene! - a Maroshegyi Óvodában mutatták be az új fejlesztő módszert

Bemutatta az óvodai zenei nevelést megújító pedagógiai fejlesztését a Maroshegyi Óvoda. Az intézmény tizenhat óvodával közösen dolgozta ki az innovatív programot, amely Kodály Zoltán és Forrai Katalin zenei nevelésére épül, kihasználva a kiscsoportos fejlesztés előnyeit és a zenehallgatás szabadságát. A módszert a művészeti és a hagyományos óvodák is alkalmazhatják a nevelésben.
2019.03.29. 11:41 |
Szabad a zene! - a Maroshegyi Óvodában mutatták be az új fejlesztő módszert

A Maroshegyi Óvoda és a társintézmények meghívásos alapon vettek részt a Liszt Ferenc Zeneakadémia pályázatán, az óvodai nevelés megújítása céljából, innovatív munkamódszerek és eszközök felhasználásával. A zenei nevelésben hagyományosan az úgynevezett frontális módszert alkalmazzák az óvodák, azaz egy teljes csoport számára tanítanak az óvónők dalos játékokat a ritmusérzék és részképesség-fejlesztés céljából.

A pénteken bemutatott új módszer szerint a fejlesztés 5-6 fős mikrocsoportokban zajlik, teljesen elkülönülve a dalos játékok tanításától, így az óvodapedagógusok sokkal jobban tudnak figyelni a gyerekekre, különösen azokra, akik segítségre szorulnak vagy éppen kiemelten tehetségesek.

Ráadásul a gyerekek a kis létszámú foglalkozáson könnyebben megnyílnak, bátrabban énekelnek, mint a 25-30 fős csoportban. Egy-egy alkalommal az óvónők egy dalos játékot mutatnak be, melyet a gyerekek utánzás útján tanulnak meg. A játékot annyiszor játsszák el, ahányszor a kicsiknek kedvük van, és nagy újítás, hogy mindenki tud szereplő lenni a játékban. A zenehallgatást is megreformálták a pályázatban nyertes óvodák. Míg a hagyományos módszer alapján ez a kötelező foglalkozások részét képezte, addig az új metódus szerint bármikor, bárhol lehet zenét hallgatni, tevékenységbe vagy szituációba ágyazva, naponta akár többször is.

A pályázatban résztvevő óvodáknál már alkalmazzák az új módszert, melyet a Zeneakadémia szándékai szerint igyekeznek minél több intézményhez eljuttatni. A kapcsolódásnak nem feltétele a művészeti jelleg, a programot a hagyományos óvodák is tudják alkalmazni.

Az innovatív programot konferencia keretében mutatta be a Maroshegyi Óvoda, a rendezvényen mintegy 60 óvónő vett részt Fejér megyéből és az ország többi részéről. Négy óvónő Pozsonypüspökiből, a testvéróvodából érkezett.

A résztvevőket Békésiné Kimiti Ágnes óvodaigazgató üdvözölte, majd Brájer Éva alpolgármester, Maroshegy önkormányzati képviselője mondott köszöntőt a város nevében. Többek között arról beszélt, hogy óvodás korban a gyerekek hihetetlenül fogékonyak, nyitottak, „hajlékonyak”, ezt kihasználva a székesfehérvári szakemberek és intézmények igyekeznek minden módszert megragadni a zenei nevelés fejlesztése céljából. „Hiszünk abban, hogy nagyon más ember lesz belőlünk, ha bármilyen művészet közelében növünk fel.” - emelte ki Brájer Éva.

A konferenciához népzenés dalos játékkal és tánccal kapcsolódtak a gyerekek, illetve Baté Viktória óvodapedagógus mutatott be egy a ritmusérzéket fejlesztő mikrocsoportos foglalkozást a Napocska csoportba járó négy kislány részvételével.

Fehérvári színes