Sporttal nevelés éve – testnevelő tanárok konferenciája a Városházán

A SZITI  Egyesület szombaton tartotta záró konferenciáját annak a programsorozatnak, melyet az Európai Bizottság is támogatott a „Sport általi nevelés európai éve” (EYES 2004) pályázat keretében. Dr. Világosi Gábor megnyitóját követően Szekeres Pál államtitkár, dr. Nádori László professzor és más neves szakértők tartottak előadást az érdeklődő testnevelő tanároknak, fogyatékkal élőket segítő szervezetek képviselőinek

2004.11.22. 13:11 |

A SZITI  Egyesület szombaton tartotta záró konferenciáját annak a programsorozatnak, melyet az Európai Bizottság is támogatott a „Sport általi nevelés európai éve” (EYES 2004) pályázat keretében. Dr. Világosi Gábor megnyitóját követően Szekeres Pál államtitkár, dr. Nádori László professzor és más neves szakértők tartottak előadást az érdeklődő testnevelő tanároknak, fogyatékkal élőket segítő szervezetek képviselőinek.

A pályázati program célja egy olyan komplex rendezvénysorozat tervezése és lebonyolítása, mely egyszerre szolgálja a tanulók formális (iskolán belüli) és informális (iskolán kívüli) testnevelésének fejlesztését és a fogyatékos és ép fiatalok sport általi integrációját.

A sport egy speciális formájában, amikor ép és fogyatékos fiatalok és felnőttek sportolnak együtt a sport általi nevelés közvetett és közvetlen módon is megvalósul. Nem csupán a közös mozgás öröme és az egyén szempontjából hasznos egészséges életmód alakítható és a személyiség fejlődik komplex módon, hanem ez a fajta integrált sportolás közvetetten a társadalmi szolidaritást és a toleranciát, a másság elfogadását is nagymértékben segíti, különösen a fiataloknál. Az általunk kidolgozott program individuálisan és szociálisan is kifejti nevelő hatását a sport által.

A program négy részből áll, hat cikluson keresztül. Minden ciklusban az alábbi négy tevékenység kerül lebonyolításra, de ciklusonként eltérő sportágat állítanak a középpontban. Minden ciklus azzal kezdődik, hogy a testnevelő tanároknak elméleti és gyakorlati felkészítőt tartanak az adott sportág fogyatékos sportpedagógiai módszereiről, mely ismereteiket egyrészt a program megvalósítása során, másrészt a program befejezése után az egyénre szabott sport általi nevelési munka során hasznosítanak.

Ezt követően az ép gyerekeket nevelő iskolák és fogyatékos fiatalok közös workshop keretében előkészítik a sporteseményt. Minden sportrendezvényt más-más fogyatékossági csoportba tartozó fiatalok szerveznek meg egy-egy iskolával együttműködve.Harmadik lépésként a fiataloknak integrált csapatokat alkotva közös edzésekre, testnevelés órákra kerül sor a befogadó iskolában, a sportrendezvény előtt három héten keresztül.

Végül lebonyolításra kerül minden sportágban az ép és a különböző fogyatékossággal bíró fiatalok részvételével az adott sportesemény integrált csapatokban. (Tehát speciális bánásmódot igénylő és nem igénylő fiatalok vegyes csapatokban mérkőznek, játszanak.) A pályázati program során a hat ciklusban az alábbi sportágakat állítják középpontba: tenisz, kenuzás - vizitúrázás, természetjárás, kerékpározás, futás, úszás.