Római hajót kezdtek építeni Gorsiumban - jövő januárra készül el

Különleges építkezés indult el Gorsiumban: a régészeti parkban egy eredeti méretű, római korabeli hajó készül az egykori kikötő közelében felállított sátor alatt. Az izgalmas kezdeményezés végén a látogatók egy 9 méter hosszú folyami őrnaszádot vehetnek birtokba, amelyhez hasonlók közlekedtek egykor a Sárvízen. 
2020.06.13. 19:52 |
Római hajót kezdtek építeni Gorsiumban - jövő januárra készül el

Délutánra már látható volt a tölgyfa gerincre ráépített építő-szerelő borda, ami szépen megadja a hajó geometriáját, erre helyezik majd később a palánkokat. A munkálatok idején a Múzeum előre meghirdetett időpontokban a nagyközönségnek is megmutatja majd az építési folyamat alakulását.

Nem mindennapi építkezés kezdődött el  a Gorsium Régészeti Parkban: a Szabad-Tér Egyesület önkéntesei elkezdték annak a római korabeli hajónak az építését, amely a Szent István Király Múzeum jövő évi kiállításához kapcsolódó olyan látványosság lesz, amire fel is lehet majd mászni, kipróbálni az evezőket, vagy fotózkodni. Az építési munkálatok a bejárathoz közel folynak egy sátor alatt: a helyszín nem véletlen, hiszen néhány méterre található Gorsium 2-3. századi kikötője, aminek a mesterséges öblét a rómaiak hozták létre.

Kovács Loránd Olivér, a park vezetője elmondta, hogy a hajóreplika a római kornak megfelelő technológiával készül, és vízre is lehet tenni, ami ennek a projektnek majd egy későbbi eleme lehet, az egykori római kikötő megnyitásával. A Sárvíz jelenleg pataknyi szélességű, viszont az ókorban egy a Dunához hasonlítható folyam volt, hajók közlekedtek rajta, nagyon aktív vízi élet zajlott – ezért működött Gorsiumban kikötő, sőt, volt például Szabadbattyánban is.

Az épülő 9,1 méter hosszú, 1,75 méter széles, körülbelül másfél tonnás hajó egy folyami őrnaszád, aminek az eredetije a németországbeli Mainz mellől származik, a Rajnának egy azóta lefűződött oldalágából.

Az ottani római kikötőben egy viharban süllyedtek el a hajók, amelyek az azóta szárazföldi területen egy építkezés során kerültek elő, később pedig a helyi ókori hajómúzeumban találtak végső helyet. A szerencsére jól azonosítható szerkezet alapján, folyamatos egyeztetések mellett készült a gorsiumbeli római hajó tervrajza.

Legelőször a horgony lett kész a kovácsműhelyben – tulajdonképpen csak ezt kell körbeépíteni a hajóval, fogalmazott Major Tamás ötletgazda. A lelkes kezdeményezés egy vízitúrázó csapat egyik örömevezésén merült fel először 2016-ban, amikor Gorsiumban kikötve jött a gondolat: római hajót kell építeni!

Az első építési nap délutánján már látható a hajó tölgyfából készült gerince. Erre épül rá az építő-szerelő borda, ami megadja a hajó geometriáját, erre a nem végleges szerkezeti elemre helyezik majd a palánkokat, a hajó bordája pedig utólag kerül majd bele. Az orr- és a fardísz kialakítása fontos fordulópont lesz az építésben, hiszen ezzel már teljesen látható lesz a hajó szerkezete, ami a palánkolással záródik majd. Várhatóan ősszel ér el ide a projekt, amin összesen 15-en dolgoznak: a helyszínen folyó munkák önkéntesei mellett a háttérben kovácsmester, ötvös, gépész szakember is közreműködik. Ezidáig a Leier, a Szervizcentrum Fehérvár, a Mogavill és a Qilaq Solutions segítettek az építkezés elindításában, az egyesület örömmel fogadja további támogatók jelentkezését.

Az építést 2021. január 15-ig fejezik be a tervek szerint, közben időről időre a látogatók is bemehetnek majd a sátorba megnézni a munka folyamatát, előrehaladását, előre meghirdetett időpontokban.