-
Érdemes korán érkezni
Nem csak a pályán várják érdekes programmal a közönséget az Alba Aréna április 19-i és 20-i nyitórendezvényén. A kiérkezők az Aréna épülete előtt és a folyosókon is rengeteg aktivitásba kapcsolódhatnak be. Fontos információ, hogy a büfékben kizárólag bankkártyával lehet fizetni, illetve a sportmérkőzésekre vonatkozó biztonsági előírások miatt többek között PET-palack, illetve esernyő sem vihető be a csarnokba.
2024.04.17. -
Hadi-technika a VOKE-ban
Hadi-technika címmel nyílik kiállítás a VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Ház és Könyvtárban. A tárlat egy hónapig látogatható.
2024.04.17. -
Mozgás idős korban
Az egészség hullámhosszán címmel dr. Zahár Ákos főorvos, a Szent György Kórház Mozgásszervi Sebészeti Centrum vezetője tart előadást 2024. április 18-án, csütörtökön 14.00 órakor a Felsővárosi Közösségi Házban, a „Nem csak a 20 éveseké a világ” Felsővárosi Nyugdíjasklubban, a Havranek József u. 27 szám alatt.
2024.04.17. -
Szakmák utcája április 24-én
A Székesfehérvári Szakképzési Centrum tizenegy iskolájának képzési kínálatával ismerkedhet meg az, aki április 24-én 12 és 19 óra között a Széchenyi István Műszaki Technikumba látogat. A Budai út 45-ös szám alatt színpadi programok, toborzópont, katasztrófavédelmi bemutatók és a duális partnerek standjai várják a továbbtanulni vágyó fiatalokat.
2024.04.17.
Retro-hétvége - különleges mozdonyok közlekedtek Fehérvárról a Balaton északi partjára
Számos vasútbarát látogatott hétvégén a fehérvári vasútállomásra, ahol Púpos (M40) Nohab (M61) és Szergej (M62) mozdonyokokat lehetett látni.
A Púpos becenevet a géptérből kimagasló vezetőfülke formája miatt kapta az M40 dízelmozdony, amelyet a Ganz-MÁVAG a MÁV megrendelésére készített 1963 és 1970 között.
1992-ben kezdődött a fokozatos selejtezésük, jelenleg még huszonöt darab van szolgálatban.
1954-ben a svéd NOHAB az ausztrál ML2-es mozdony tervének módosításával elkészítette az első dízelmozdonyokat a DSB (Dán Államvasutak) részére.
A MÁV 1960-ban kiírt pályázata eredményeképpen egy példány érkezett Magyarországra, majd a próba után egy húszdarabos széria.
A NOHAB mozdonyok megbízhatósága legendás, Szicíliától Norvégiáig máig rendszeres használatban vannak.
Az M62-t, azaz a „Szergej”-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. A mozdonyokba kétütemű dízelmotorok vannak beépítve. A típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.
A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdettől használták személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
Az M62 sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg Magyarországon mintegy nyolcvan darab van állományban, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Szeged, Záhony, Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc és Debrecen között elosztva.
Érdekesség, hogy 1999 és 2007 között harmincnégy „Szergej” motorcserés felújítást kapott, az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Ezeket a mozdonyokat Székesfehérvár, Szombathely, Miskolc és Debrecen között osztották el.