-
Kiolvasó, kibeszélő
December 17-én, szerdán 15.30-tól folytatódik Leiner Laura 'Mindig történik VALAMI a Deákban' című regényének kibeszélése a Vörösmarty Mihály Könyvtár Oskola utcai épületében. A téma: te mersz segítséget kérni? A szervezők szeretettel várják az érdeklődő tiniket.
2025.12.16. -
Belvárosi adventi programok
Különleges dalokat és meséket hallhatunk esténként az élő adventi naptár egy-egy megnyíló ablakából, délelőttönként pedig a gyermekek varázsolják meghitté a várakozást az Adventi színpadon látható műsorokkal, de fellép a Balett Színház és a Hungarikum zenekar is!
2025.12.16. -
Hagyomány, érték, minőség
Ismét meghirdette pályázatát a Fejér Termék cím elnyerésére a Fejér Vármegyei Önkormányzat. A minősítés célja, hogy felhívják a figyelmet a vármegyében előállított élelmiszerekre és kézműves termékekre, továbbá hangsúlyozni a három alappillért, a hagyományt, az értéket és a minőséget. A vállalkozó kedvű termelők és termékelőállítók 2026. február 28-ig pályázhatnak.
2025.12.16. -
CSÁO Karácsony
Átadták azokat az adományokat, amelyeket a Hétvezér Általános Iskolában és a Széna Téri Általános Iskolában gyűjtöttek a székesfehérvári Családok Átmeneti Otthona (CSÁO) számára. Az adományátadáshoz csatlakozott a Székesfehérvári Szegényeket Támogató Alapítványon keresztül a Székesfehérvári Szakképzési Centrum Deák Technikuma is.
2025.12.15.
Retro-hétvége - különleges mozdonyok közlekedtek Fehérvárról a Balaton északi partjára
Számos vasútbarát látogatott hétvégén a fehérvári vasútállomásra, ahol Púpos (M40) Nohab (M61) és Szergej (M62) mozdonyokokat lehetett látni.
A Púpos becenevet a géptérből kimagasló vezetőfülke formája miatt kapta az M40 dízelmozdony, amelyet a Ganz-MÁVAG a MÁV megrendelésére készített 1963 és 1970 között.
1992-ben kezdődött a fokozatos selejtezésük, jelenleg még huszonöt darab van szolgálatban.
1954-ben a svéd NOHAB az ausztrál ML2-es mozdony tervének módosításával elkészítette az első dízelmozdonyokat a DSB (Dán Államvasutak) részére.
A MÁV 1960-ban kiírt pályázata eredményeképpen egy példány érkezett Magyarországra, majd a próba után egy húszdarabos széria.
A NOHAB mozdonyok megbízhatósága legendás, Szicíliától Norvégiáig máig rendszeres használatban vannak.
Az M62-t, azaz a „Szergej”-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. A mozdonyokba kétütemű dízelmotorok vannak beépítve. A típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.
A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdettől használták személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később VFK villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
Az M62 sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg Magyarországon mintegy nyolcvan darab van állományban, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Szeged, Záhony, Budapest-Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc és Debrecen között elosztva.
Érdekesség, hogy 1999 és 2007 között harmincnégy „Szergej” motorcserés felújítást kapott, az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Ezeket a mozdonyokat Székesfehérvár, Szombathely, Miskolc és Debrecen között osztották el.