Modellpályázatot írt ki a Szent Jupát és hajósainak tiszteletére a Vitál Club Sportmúzeum

Szeptember 26-án lesz negyven éve, hogy Fa Nándor és Gál József a Szent Jupát fedélzetén útnak indultak földkerülő kalandjukra. Barátjuk és akkori segítőjük, Szipola Antal modellépítő pályázatot írt ki az évforduló tiszteletére: a szeptember 12-ig beérkező pályaműveket a Vitál Club Sportegyesület egyre szépülő és gyarapodó múzeumában nézheti majd meg a közönség, a nyertes pedig tehet egy kört az igazi Szent Jupáttal!
2025.09.05. 13:23 |
Modellpályázatot írt ki a Szent Jupát és hajósainak tiszteletére a Vitál Club Sportmúzeum

„Még aktív sportolóként kezdtem el gyűjteni a székesfehérvári kajak-kenu világához, híres sportolóinkhoz köthető tárgyakat, relikviákat, emlékeket, aztán amikor a sportolást abbahagytam, ez a gyűjtés még komolyabban folytatódott. Szerettem volna, ha ezt az évtizedek alatt formálódott gyűjteményt más is láthatná, ezért fogalmazódott meg bennem a Sportmúzeum létrehozásának ötlete.” – mondja Szipola Antal, a Vitál Club Sportegyesület alapítója, aki annak idején tagja volt a Velencei-tavi Vízisport Iskola egykori nagy csapatának, s olyan neves sporttársakkal evezhetett együtt, mint Fa Nándor, Kovács Zoltán és Sári Nándor. 

 A Koronás Park épületében otthonra talált Vitál Sport SE múzeumában így érthető módon a kajak-kenu sport relikviáiból láthatunk a legtöbbet. Megcsodálhatjuk például azt a mahagóni fából készült K4-es versenyhajót, amiben Kovács Zoltán (későbbi háromszoros világbajnok) 1985-ben megnyerte Székesfehérvár világbajnoki aranyát. A szintén világbajnok és olimpiai ezüstérmes Fidel László gyakorló kajakja, amivel az olimpiára edzett, ugyancsak látható a tárlaton. Ezt a hajót egyébként nemrég felújította a Vitál Club Sportegyesület, és a város előtt tisztelegve a kék szín mellé a város másik, piros színét is megkapta. A tárlat őrzi Bálint F. Gyula túrakajakját, amivel a sportember ezer kilométert evezve ért el a Parlamentig, a falakon pedig látható például a barcelonai ezüstérmes négyes, Fidel László, Csipes Ferenc, Gyulay Zsolt és Ábrahám Attila korabeli közös fotója és számos más kordokumentum is. 

A kis múzeum emléket állít az ausztrál kontinensen átkerekező Mészáros János teljesítményének és a kerékpárgyártás tárgyi emlékeit is felsorakoztatja: működő modelleken át ismerhetjük meg a váltószerkezetek mechanizmusát. Ezeken túl a hajógyártás speciális alapanyagait, az ikonikus hajókat alkotó „szendvicsrétegeket” is megtapogathatjuk. Kezünkbe vehetjük például Fa Nándor Alba Regiájának vagy a Spirit of Hungary versenyhajónak egy-egy darabját is. És habár a Sportmúzeumban megnézhetjük Fa Nándi 1990-es hajójának, az Alba Regiának, valamint Gál József Equator vitorlásának modelljét, az ikonikus Szent Jupátról még nincs modell a gyűjteményben. Ezt is pótolhatja a kerek évfordulóra kiírt modellépítő pályázat. Mint ugyanis arra talán sokan emlékeznek, a Szent Jupát – fedélzetén Fa Nándorral és Gál Józseffel – 1985. szeptember 26-án indult el a horvátországi Opatija kikötőjéből a kétéves földkerülő útra: „Az ezt megelőző három hónapos próbaúton én is részt vehettem, számomra különösen fontos, hogy méltó módon tisztelegjünk a jubileum előtt. A modellpályázatra szeptember 12-ig lehet jelentkezni a Vitál Club Sportegyesületnél, illetve a délutáni edzések idején a Koronás Parknál lévő csónakházban.” – teszi hozzá Szipola Antal. A jelentkezőknek a 9,55 méter hosszú, 3 méter széles hajóról kell élethű modellt készíteni bármilyen anyagból. Az iskolások esetében nincs ilyen megkötés, akár még legóból is készíthető pályamű. A bírálatra Szipola Antal Fa Nándort és a Gál Józsefet kérte fel, akik örömmel vállalták a feladatot. A pályázat nyertese(i) a két földkerülő magyarral a Szent Jupát fedélzetén, Révfülöpről kiindulva tehetnek majd egy kört a Balatonon, de a tervek szerint kisebb ajándékok is várnak a jelentkezőkre.Az első különleges pályamű egyébként már beérkezett: Gruming Ferenc – aki annak idején közel egy évtizeden át autóbuszokat tervezett az Ikarus-gyárban – másfél hónapon át dolgozott a Szent Jupát 1:24 arányú makettjének elkészítésén. Megszámlálhatatlan mennyiségű gyufaszál és hurkapálcika, illetve vékonyra vágott fenyőlap segítségével, elképesztően aprólékos munkával készült a modell, amelynek pontosságát segítette, hogy sikerült megszerezni a Balaton 31 tervrajzát, sőt, Révfülöpön az eredeti Szent Jupátba is bemehetett a készítő. Az alkotó – akinek munkáját felesége is segítette az apró hajókötelek, csomók elkészítésénél – a Szent Jupát belsejét is a valóságnak megfelelően rendezte be. Aki nem hiszi, hamarosan megnézheti a Vitál Club Sportmúzeumban!