Mikortól lehet majd használni a déli összekötő utat?

Miért nem lehet használni egy utat, ami láthatóan készen van? - teszi fel a kérdést Székesfehérvár polgármestere Cser-Palkovics András közösségi oldalán annak kapcsán, hogy a déli összekötő út lassan a befejezéséhez közeledik. Facebook posztjában leírja, hogy milyen folyamatoknak kell megelőznie azt, hogy az új utat használhassák a közlekedők.
2023.01.20. 07:58 |
Mikortól lehet majd használni a déli összekötő utat?

Mint írja, amikor elkészül egy új út, akkor azt az építő cég "készre jelenti." Ezután 8 napon belül összehívnak mindenkit, aki érintett az építkezésben: a műszaki ellenőrt, a tulajdonost, a katasztrófavédelmet, ha kell a vízügyet, ha van vasútvonal akkor annak az üzemeltetőjét és az érintett közművek kezelőit. Ez a csapat végigmegy az elkészült művön, mindenki a saját szempontjai szerint nyilatkozik, hogy a szabályainak megfelel-e a kész mű. A műszaki ellenőr ebből jegyzőkönyvet csinál, és ha vannak hibák, azok listáját csatolja. A kivitelező ezután megmondja, mennyi idő kell neki a jelzett hibák javítására. Ha ezekkel elkészült, akkor megint minden érintett ellenőrzi, hogy megfelel-e a szabályoknak, elvárásoknak a projekt, és ha igen, akkor ezt írásba adja. Ezt hívjuk műszaki átadás-átvételnek.

Azonban ez az egész csak a dolog fele: Ha eddig ugyanis minden klappolt, a műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyvvel a beruházó kéri a forgalomba helyezési engedélyt. A hatóság újabb helyszíni szemlét hív össze, megkeresi az érintett szakhatóságokat is és maximum 25 nap alatt lefolytatja az engedélyezést. Persze, csak akkor 25 nap az eljárás, ha minden stimmel és nincs szükség hiánypótlásra.

Összesen tehát átlagosan hatvan nap, mire egy út készre jelentésétől eljutunk addig, hogy megindul a forgalom. Fontos, hogy más szabályok vonatkoznak a felújításokra, ott sokszor a munkálatok alatt is lehet használni az utakat, tehát a használatba vétellel sem kell megvárni az összes engedélyt. Hozzá kell tenni azt is, hogy "nincs minden kész, ami késznek látszik." Például lehet, hogy egy út nekünk, civileknek teljesen használhatónak tűnik, azonban mondjuk hiányzik néhány tábla, közvilágításhoz való alkatrész, stb. Ilyenkor a kivitelező megvárja, hogy valóban 100%-os legyen az út és csak ekkor kezdi meg az átadási folyamatot.

Összegezve: valóban frusztrálóan hosszú tud lenni egy átadási folyamat, de ezeket a dolgokat jogszabályok rögzítik, melyek alól nem lehet, nem is szabad kibújni. Bízom azonban abban, hogy a Kormány és a szakminisztérium által bejelentett építésügyi, igazgatási reformok ezeket a folyamatokat is rugalmasabbá, könnyebbé, de főleg gyorsabbá tehetik.

A déli összekötő, a látszat ellenére még nem 100%-os, a kivitelező még nem jelentette készre. Ha ez megtörténik, akkor utána még 1-2 hónap, mire forgalomban használhatjuk. Ezért szoktam óvatosan fogalmazni, egy-egy projekt befejezése kapcsán, mert sajnos nem mindig csak rajtunk, az önkormányzaton múlik, mennyi idő alatt tudunk elkészülni egy-egy építkezéssel - írta Cser-Palkovics András polgármester.

Városfejlesztés

  1. Elkészültek a tervek a felújításra

    Elkészült a városi uszoda energetikai felújításának, illetve a szaunarészleg bővítésének a terve, amit a Városfejlesztési Kft. szakemberei terveztek meg az üzemeltető Városgondnokság megrendelésére. Az uszoda 1989-es átadása óta jelentős felújításon még nem esett át. A város üzemeltetési szempontból legdrágább létesítménye évente 850 millió forintból működik, ami jelentősen csökkenne egy átfogó felújítás után.

    2024.04.25.
  2. 64 új kórterem a kórházban

    Székesfehérváron zajlik az ország egyik legjelentősebb egészségügyi beruházása. A 112 ágyas, 64 kórtermes új kórházi épület a belgyógyászaton kívül a tüdőgyógyászati osztálynak ad majd otthont, de itt kezelik majd a rákos és fertőzéses megbetegedéssel küzdő betegeket is. Az új kórházi épület, a teljes berendezéssel együtt nyáron állhat a fehérvári egészségügy szolgálatába.

    2024.04.23.
  3. Fejlesztések Csalán

    A Depónia Nonprofit Kft. csalai központjában két fontos beruházás is elkészült: egy megújult, 21. századi lakossági fogadóteret alakítottak ki, valamint a hulladékkezelő központ belső útját is felújították. A fejlesztésekrő tartott tájékoztatón elhangzott, hogy már nem csak érkezik, hanem távozik is a hulladék Csaláról, ami más helyeken kerül újrahasznosításra.

    2024.04.22.
  4. Turbósítás, kétsávosítás

    A város saját költségén indította el az Új Csóri úti körforgalom nagyobb áteresztő képességének érdekében egy engedélyes terv elkészítését. A körforgalom kapacitásbővítésével kapcsolatos engedélyezési tervdokumentáció a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel egyeztetve készült a sok közlekedési problémát okozó csomópont fejlesztéséről, melynek döntéselőkészítő anyagának kivonatát az alábbiakban olvashatják.

    2024.04.21.