Közösségi közlekedésről, multicsarnokról és parkolásról is kérdeztek a polgármesteri fogadóórán

Ezúttal is többszáz kérdéssel, illetve hozzászólással ért véget szerdán este az online polgármesteri fogadóóra. A fórumon Székesfehérvár polgármestere arról is tájékoztatta a fehérváriakat, hogy a Déli összekötő út, ami a Sárkeresztúri és a Seregélyesi út között halad már teljes hosszában átjárható, összességében meghaladta a kivitelezés a 65 %-os készültséget.
2021.11.24. 20:08 |
Közösségi közlekedésről, multicsarnokról és parkolásról is kérdeztek a polgármesteri fogadóórán

A multicsarnok beruházással kapcsolatos kérdésekre válaszolva a fórumon a polgármester tájékoztatta az érdeklődőket arról is, hogy a kivitelező már átvette a munkaterületet és folyamatban vannak a földmozgató munkák.

A csarnok nem csak a hokisoknak készül, hanem számos nagyrendezvénynek - expóknak, vásároknak, nagy koncerteknek, konferenciáknak - is otthont adhat majd. A csarnok két év alatt készül el, de ebben már benne vannak az útépítések is. A Budai-Nagyszombati csomópontot átalakítják, és összekötik a Rozmaring utcával, tehát az Alba Ipari Zónával, azon keresztül a Seregélyesi úttal. Emellett készül egy nagy parkoló is a csarnok mellé, mely munkanapokon P+R parkolóként funkcionálhat majd, tehát az elővárosból érkezők ott letehetik a kocsit, és be tudnak majd buszozni a városba.

Cser-Palkovics András polgármester az online fórumon felmerült kérdésekre válaszolva közölte, hogy hamarosan megkezdik Székesfehérvár klímastratégiájának konzultációját, melyet tavasszal fogad majd el a város önkormányzata.

Ennek részét képezi majd a társasházak és az intézmények, gyárak tetejére telepítendő napelemes rendszerek telepítése is. A Városháza hamarosan kezdődő felújítása során is napelemeket telepítenek majd a belső udvari tetőrészekre.

A kerékpározás növekvő népszerűségét jelzi, hogy több kérdés érkezett a a kerékpárutak kialakításával, felújításával kapcsolatban. Cser-Palkovics András polgármester válaszában kiemelte, hogy állami beruházásként elindult a Balaton-Budapest kerékpárút Székesfehérvárt és környékét is érintő szakaszainak kivitelezése. A városon kívüli szakaszokon látszik is már az eredmény, ezt követően kezdődik a városon belüli szakasz kiépítése. Az egyéb útszakaszokon pedig folyamatosan alakítják ki a kerékpársávokat. Az online fórumon a polgármester beszámolt arról is, hogy jelentős fejlesztések várhatók a közösségi közlekedésben. Az elektromos rollerek után következő lépésként elektromos kerékpárok érkeznek, jelenleg tárgyalás zajlik és várhatóan jövőre meg is valósulhat. Ezt követően jöhet a robogó és a "közösségi autók" irányába is szeretne elmozdulni a városvezetés. Kérdésekre válaszolva a polgármester arról is tájékoztatott, hogy jövőre érkezik 12 új elektromos autóbusz, így 12 ilyen lesz a 60-ból.

Többen érdeklődtek az Alba Pláza felújításának ügyéről is. Válaszában a polgármester közölte, hogy zajlik a tervek véleményezése a tervtanács előtt.

A városi tervtanács már tárgyalta, de a beruházás nagyságrendje miatt az államinak is meg kell vizsgálnia. A tulajdonos jövőre el szeretné indítani a beruházásokat, ami a jelenlegi épületet és a Murvás parkolót is érinteni fogja, utóbbi beépül. A beruházás rengeteg új parkolóhelyet is eredményez majd.

A Kiskút útja járda és kerékpársáv kialakításával kapcsolatban is több kérdés érkezett, itt a kerékpáros létesítmények közbeszerzési eljárása folyamatban van és a tervek része a hiányzó járda megépítése is. Sikeres közbeszerzési eljárás esetén a jövő évben, 2022-ben épülhet meg a járda és a kerékpársáv.

Szintén jó hír a felsővárosiaknak, hogy jövő év tavaszán megvalósulhat két helyen is egy-egy biztonságos gyalogos átkelőhely a járdakapcsolatokkal együtt a Tompa Mihály utcában: az egyik a Koppány utcánál, a másik a Barátság ligetnél.

A témák között szerepelt a gyalogátkelő helyek fényjelzőssé alakításának kérdése, ezzel kapcsolatban elhangzott, hogy a kórház előtt nemrégiben készült el egy ilyen átkelőhely, jövőre pedig 10 helyen is terveznek ilyen fejlesztéseket. Szintén a gyakori felvetések voltak a közvilágítás hiányosságai, ennek kapcsán a polgármester kiemelte, hogy a közvilágítás modernizálása folyamatosan zajlik városszerte. Idén például folyamatban van egy 100 millió beruházás.

A Budai út felújitásával kapcsolatban kérdezték, hogy a Zrinyi utcánál levő autóbusz megállóban végleges-e a burkolat, illetve a 14-es járat vonalán gyakran magas lépcsős busz közlekedik, ami megneheziti a fel-le szállást. Cser-Palkovics András válaszában azt írta, hogy ez a végleges burkolat a buszmegállóban, ami bazaltbeton és sokkal nagyobb teherbírású mint az aszfalt azért, hogy ne süllyedjen meg a járművek súlya alatt. "A buszok tekintetében folyamatosan cseréljük a városban közlekedő járműveket, melyek többsége már alacsonypadlós és ugyancsak alacsonypadlósak lesznek az új elektromos buszok is a városban."

Az öreghegyiek a Pozsonyi - Zsolnai út - Pöstyéni utcai körforgalom véglegesítésére vonatkozó igényüket jelezték a polgármesternek. Ennek kiépítésekor gyalogos átkelőhelyek is létesülnek majd, a közvilágítással együtt. A kivitelezés időpontja az Öreghegy útfelújítási programjában lesz pontosan meghatározva, mivel a csomópont alatt is fel kell újítani a közműveket. Előzetes ütemezés szerint 2023-24-ben várható a felújítás. Erre állami forrásokat is szeretnének igénybe venni, hiszen fontos lenne felújítani a Pozsonyi, Zsolnai és Nagyszombati utakat is. Szintén felmerült a körforgalom gondolata a Sarló utca és a Gáz utca kereszteződésénél, itt tanulmányterv is készült, felmerült azonban, hogy ezzel megnőne a Sarló utca forgalma is.

Az Új Csóri úti körforgalom tehermentesítésével kapcsolatos kérdésekre válaszolva dr. Cser-Palkovics András polgármester arról tájékoztatta a kérdezőket, hogy tanulmánytervet rendelt a város, amelyben számos megoldás lehetőségét vizsgálják.

A tanulmányterv alapján már becsülhető olyan összeg is, amivel a Magyar Közút Nzrt-vel együtt lobbizhatnak az állami kezelésű csomópont felújítására. Több kérdés érkezett a szintén állami kezelésű Úrhidai út felújításával kapcsolatban is. Székesfehérvár polgármestere szerint van rá esély, hogy be fog kerülni a felújítás a 2021-27-es költségvetési ciklus tételei közé. A polgármester szerint is fontos lenne az Úrhidait felújítani, azonban - még ha a jogi résztől el is tekintenek - ez annyira drága beruházás, hogy városi forrásból nem lenne reális. Fontos azonban, hogy nem csak az út felújításáért, hanem az elkerülőre történő rákötéséért is lobbizik a város.

Számos észrevétel érkezett a parkolási gondokkal kapcsolatban is, többek között a Garzon ház előtti parkolóról kérdeztek a fehérváriak, aminek a tervei elkészültek és közel 100 db parkolót hoznak létre mintegy 100 millió forintos beruházással. A tervek szerint a 2022-23-as költségvetésekben tud rá forrást biztosítani az önkormányzat.