Hiszek abban, hogy az ember nem véletlenül van ott, ahol - beszélgetés Dolhai Attila színházigazgatóval

Dolhai Attila a színház megválasztott igazgatója az 1990-es évek végén a Vörösmarty Színház által nagy sikerrel játszott „Jó estét nyár, jó estét szerelem” című darab kapcsán döntötte el, hogy színész lesz. A Színház- és Filmművészeti Egyetem operett-musical szakán végzett 2005-ben, Kerényi Imre osztályában és a musicalirodalom csaknem összes fontos férfi főszerepét játszotta már.
2025.07.09. 06:30 |
Hiszek abban, hogy az ember nem véletlenül van ott, ahol - beszélgetés Dolhai Attila színházigazgatóval

A „Generációk és remény színháza– út egy nemzeti színház felé” koncepció lényege,  hogy a  székesfehérvári  Vörösmarty  Színház  legyen  a  magyar kulturális  élet  egyik  legfontosabb,  legnépszerűbb  és  legszerethetőbb közintézménye - írta Dolhai Attila színházigazgatói pályázatában.

Mi inspirálta arra, hogy színházigazgató legyen Székesfehérváron?

Az elmúlt 25 évben sok tapasztalatot szerezhettem a színpadon, miközben láttam a színházvezetők, rendezők munkáját és már régóta fogalmazódik bennem az, hogy hogyan is lehetne továbbvinni azt a munkát, amit a színházi világban tanultam. Amikor Fehérváron meghirdették az első pályázatot a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára többeknek is szurkoltam. A második pályázat kiírásakor gondoltam arra, hogy talán hasznára lehetek a fehérvári közönségnek. Évek óta írok gondolatokat magamnak, színházi kérdésekről, változásokról, fejlődésről. Részese voltam sok sikeres produkcióknak és olyanoknak is persze, amik döcögtek. Ezekről mindig készítettem magamnak jegyzeteket, hogy mit csinálnék másként, akár menedzsment tekintetében.

"A magyar színházi kultúra – benne a prózai, zenés és táncműfajokkal – páratlanul gazdag. Ennek méltó folytatása, állandó újragondolása és fejlesztése elengedhetetlen része a nemzeti kulturális identitás megőrzésének." 

Az évek óta bővülő jegyzeteimet kellett összefésülnöm egy olyan vízióvá, szellemi iránymutatássá, ami arról szól, hogyan kellene működnie egy színháznak és mik azok a fő motivációk, amivel a társulatot és a fehérvári közönséget is meg tudom szólítani. Ez volt a generációk és a remény színházának gondolata, amire felfűztem a pályázatomat.

A pályázatát elolvasva azt érzi az ember, hogy teljesen szimbiózisban van Szent István városával. Ez Ön szerint is így van?

Hiszek abban, hogy az ember nem véletlenül van ott, ahol. Nem ragaszkodtam semmihez tíz körömmel, megtettem, amit lelkiismeretem szerint megtehettem és a Jóistenre bíztam a döntést. Sorsszerűnek érzem, hogy most itt lehetek Székesfehérváron és remélem, hogy a közönség és a társulat is érezni fogja az elköteleződésemet és szolgálatomat.

Remélem, hogy a tényleges munkával rászolgálunk majd a fehérvári közösség szeretetére.

Olvasható a pályázatban az is, hogy „az elődök által végzett munkát tiszteletben tartva,a folyamatosság és a folytonosság elvét szem előtt tartva, saját tapasztalataimat beépítve kívánom végezni az előttem álló feladatokat.” Hamarosan újra Királyi Napok, ami a város legnagyobb ünnepe és a Koronázási Ünnepi Játékok a Vörösmarty Színház talán egyik legszakrálisabb produkciója…

Biztosan lesznek a következő években is Koronázási Ünnepi Játékok, ez hozzá tartozik Székesfehérvár arculatához, hiszen ez a város legnagyobb ünnepe. Minden évben tudott a Vörösmarty Színház mesélni valamit egy-egy Árpád-házi királyról. Követjük ezt a példát és ennek nyomán hozhatunk létre új színházi előadást. Természetesen fontos, hogy egy új darabhoz tervezni kell és időt kell adni arra, hogy az olyan minőségű legyen, amit a társulat is örömmel és boldogan játszik. Fontos szempont továbbá, hogy világi értelemben is minőségi, értékteremtő produkciókat hozzunk létre.

"Arra kell törekedni, hogy a különböző műfajú előadások az évadok során kiegyensúlyozottan   legyenek   jelen   a   színház   programjában."

Egy életigenlő színházat szeretnénk működtetni Székesfehérváron úgy, hogy amit a társulat eddig elért az tovább tudjuk vinni. Az elmúlt napokban volt társulati ülésünk, ahol világosan látszott, hogy remek színésznők és színészek mellett a Vörösmarty Színházban alkotói ambíciók is szerepet kapnak. Ezt táplálni és segíteni kell.

Milyen lesz az ősszel kezdődő, már meghirdetett évad a színházban?

Ha évad közbeni átadás-átvétel történik, az új igazgató fél éven keresztül együtt dolgozik a leköszönő direktorral. Most nyári időszakban van váltás és Szikora János igazgató úr egy teljes évadot hozott létre, amit nemrégiben hirdetett meg a színház. Elindult a jegy- és bérletértékesítés és tudomásul kell vennünk, hogy a 2025/26-os évad készen van. A kiszámítható és biztonságos működés miatt nem tervezünk jelentős változtatást az évadban. Örömmel segítem ennek megvalósulását, de az igazi munkánk majd a 2026/27-es évadban lesz látható. Most elsősorban az a feladatunk, hogy sikeresen menedzseljük a következő évadot és erősítsük az előadások és a közönség kapcsolatát.

Az egyik nagy célja a pályázatának, hogy nemzeti színház minősítést kapjon a Vörösmarty Színház. Ez mit jelent a gyakorlatban és minek kell megfelelnie ehhez az intézménynek?

A Vörösmarty Színház most is egy kiemelt intézmény és éppen a minap írta alá a közös fenntartást az önkormányzat és a minisztérium, ami nagyon fontos a likviditás és az anyagi biztonság szempontjából. A nemzeti színház státusz elnyerésének azonban vannak előírt elvárásai. Ezek egy jelentős része adminisztratív. Minden évben fesztivált kell üzemeltetni, játszanunk kell operát, zenés műfajt, prózát és balettet is. Terveim szerint létrehoznánk egy keresztény kötődésű színházi fesztivált, aminek az a célja, hogy a szétesőben lévő szakmaiságunkat a közösen érzett alkotási vágyunk erejével összekapcsoljuk és visszataláljunk egymáshoz. Egy olyan ökumenikus színházi találkozót képzeltünk el, melyben a különböző gondolkodású emberek alkotnak ugyanazért a célért, hogy új darabok, bemutatók szülessenek.

A nemzeti színházi státusz elérésének egyik feltétele opera előadások létrehozása, és helyt kell adnunk a musical, az operett és a prózai előadásoknak is. Mindezt két évadon keresztül üzemeltetni kell, hogy pályázhasson a Vörösmarty a nemzeti színházi státuszra.

Elindult már az egyeztetés a Székesfehérvári Balett Színházzal és az Alba Regia Szimfonikus Zenekarral is, hogy szorosan együttműködhessünk. Szűk keresztmetszet azonban, hogy a zenekari árokban egy teljes operai zenekar nem fér el, ugyanakkor kisebb díszlettel megvalósíthatók lesznek az operaelőadások is a Vörösmarty Színházban. Egyensúlyt kell találnunk a prózai és a zenés színjátszásban mindenki megelégedésére. Az elmúlt évadban például 340 előadást jegyzett a színház, amiből 70-80 produkció vendégelőadás volt. Ezt arányaiban soknak tartom. Szeretnénk a jövőben a Vörösmarty társulatát nagyobb előnyben részesíteni, ami persze nem jelenti azt, hogy nem lesznek vendégelőadások.

Népszerű zenész, színész, aki játszotta már a musicalirodalom csaknem összes fontos férfi főszerepét. Személyesen hogyan élte meg, hogy igazgatóvá választották és így biztosan kevesebbet lesz majd színpadon?

A meghallgatásokon fontos szempont volt a fehérvári jelenlét. Az eddigi kötelezettségeim teljesítése mellett az igazgatási éveim elején további felkéréseket nem akarok vállalni.

Az Operettszínházban futó előadásaimat, amire már jegyértékesítés történt, arcátlanság lenne lemondani, mert a közönség bizalmával soha nem szabad visszaélni. Amikre szerződésem van azokat a darabokat természetesen teljesítenem kell. Ez havonta néhány előadást jelent. Itt leszek Fehérváron reggeltől estig. Németh Ákos dramaturg, drámaíró lesz a művészeti vezetője a színháznak, aki Fehérváron született és a Vörösmarty Színházban nevelkedett, szintén itt lesz a színházban. Fontosnak tartom és remélem nem veszik tőlem rossznéven, hogy azt a marketingértéket, amit a nevem és a kapcsolatrendszerem hordoz azt érdemes fenntartani, mert ennek segítségével is szeretném a Vörösmarty Színházat és a társulatot helyzetbe hozni és országos nyilvánosság elé vinni. Persze mindig ünnep, amikor felmehetek a színpadra, de most sokkal fontosabbnak érzem azt, hogy a rám bízott társulatot gondozzam. Ez nagy kihívás, de már most rajongok érte.

Interjú

  1. A talpunk alatt hever az energia?

    A Kárpát-medence európai viszonylatban kiemelt geotermikus adottságokkal rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy egy kilométeres mélységben 60-70 vagy akár 80 Celsius fokos vizet is találhatunk. A szakemberek véleménye szerint Székesfehérvár és közvetlen környezete akár még ennél is érdekesebb eredményeket tartogathat a novemberben véget ért földtani szerkezetet vizsgáló kutatások értékelését követően. 

    2025.12.01.
  2. Beszélgetés Nikolics Nemanjaval

    Az ÖKK Podcast legújabb adásában Nikolics Nemanjával, a Videoton FC Fehérvár frissen kinevezett sportigazgatójával beszélgettünk új pozíciójáról, a legégetőbb, megoldandó feladatokról, az átmeneti időszakát élő klub lehetőségeiről, a szakmai stábot és a játékoskeretet érintő változásokról, valamint a Vidi utánpótlásáról és tartalékcsapatának újraszervezéséről.

    2025.11.14.
  3. Felsőváros tárgyi örökségei

    Az ÖKK Podcast legfrissebb adásában Hegyi Ferencné Jutkával, Gál Istvánné Etával és Gál Istvánné Ildikóval beszélgetett Csordás Csilla a gyűjtemény születéséről, az ötvenes-hatvanas évek Felsővárosának mindennapjairól, a hagyományokat őrző és tisztelő felsővárosi asszonyokról, férfiakról és azokról a lelkükben ma is fiatalokról, akik lassan 55 éve alkotnak egy erős közösséget a városrészben.

    2025.11.08.
  4. Y – Most Ők jönnek

    Friss, az Y generáció legizgalmasabb magyar tervezőinek munkáiból nyílik kiállítás november 9-én a Szent István Király Múzeum Rendház épületében. A 13 művész alkotásain keresztül a látogató egy képet kap arról, hogyan gondolkodik ez a generáció az életről, a jövőről, a múltról és mindarról, ami e kettő között van. Az ÖKK Podcast vendége a szervező, Szili Zsuzsanna.

    2025.10.31.