-
Öttusa évzáró a Volánnál
Sikerekben gazdag évet tudhat a háta mögött az Alba Volán Öttusa Szakosztálya, amely pénteken este tartotta évzáró karácsonyi rendezvényét. Az eredményességet jól mutatja, hogy Szécsi Nemere két világbajnokságon is megszerezte az aranyérmet, valamint átvehette a körzet legjobb sportolója díjat is.
2025.12.14. -
Bobál távozik a Viditől
A Videoton FC Fehérvár közös megegyezéssel szerződést bontott a csapat nyáron érkezett támadójával, Bobál Gergellyel. Bobál egyetlen őszi gólját Bonyhádon, a Majosi SE otthonában szerezte.
2025.12.13. -
Nagyot küzdöttek a röpisek
Nagyot küzdött, szettet nyert, de végül 3-1-es vereséget szenvedett a lengyelektől a MÁV Előre Foxconn férfi röplabda csapata a CEV-kupa 1. körének első mérkőzésén a MET Arénában. A lengyel csapatnak minden tudására szüksége volt a győzelemhez.
2025.12.11. -
Jó tanulók és jó sportolók
Idén is átadták a Jó tanuló-jó sportoló, valamint a körzet legjobb sportolója kategóriában is az elismeréseket. A Fejér Megyei Diáksport Egyesület hagyományos évzáró ünnepségét a Városháza Dísztermében tartották.
2025.12.11.
Harminc éve indult el földkörüli útjára a Szent Jupát
Harminc éve, 1985. szeptember 26-án indult el Föld körüli útjára a Szent Jupát. Magyarország első világ körüli vitorlásútját két fehérvári fiatal, Fa Nándor vitorlázó, hajóépítő és Gál József vitorlázó tette meg. Egy Balaton-31 típusú hajóból építették meg a 15 négyzetméter felülettel rendelkező túrahajót, amelyet Szent Jupátról, a kenusok védőszentjéről neveztek el.
2015.09.26. 13:48 |
Harminc éve, 1985. szeptember 26-án indult el Föld körüli útjára a Szent Jupát. Magyarország első világ körüli vitorlásútját két fehérvári fiatal, Fa Nándor vitorlázó, hajóépítő és Gál József vitorlázó tette meg. Egy Balaton-31 típusú hajóból építették meg a 15 négyzetméter felülettel rendelkező túrahajót, amelyet Szent Jupátról, a kenusok védőszentjéről neveztek el.

A két kalandvágyó székesfehérvári fiatal az akkor még jugoszláviai, ma horvátországi Opatijából (Abbáziából) indult el, majd a Gibraltári-szoroson átkelve jutottak ki az Atlanti-óceánra. Dél felé hajóztak, hogy megkerüljék az afrikai Jóreménység-fokát. Útközben rádión tartották a kapcsolatot a parti állomásokkal, hazájukkal és családjukkal. A két hajós hatóránként váltotta egymást a kormánynál, előfordult, hogy 6-7 méteres vagy még annál is magasabb hullámokkal kellett megküzdeniük.

Első állomásuk Las Palmas, a Kanári-szigetek legnagyobb városa volt, majd a Zöld-foki-szigetek következett, 1986 februárjában pedig a dél-afrikai Fokváros. A vitorlás javítása után, 1986. március közepén már az Indiai-óceánon hajóztak, ahol a tomboló vihar felborította a Szent Jupátot. Végül sikerült visszafordítaniuk a hajót, és rádiókapcsolatuk is helyreállt. Májusban elérték Ausztráliát, Sydneyben több hónapot töltöttek. Rendbe hozták a megviselt vízi járművet, és novemberben indultak tovább Új-Zéland felé. Aucklandban időztek 1987 januárjáig, majd kifutottak a Csendes-óceánra.

1987. március 1-jén, a déli órákban haladtak át az amerikai kontinens legdélebbi pontján, a Horn-fokon, a "vitorlások Everest"-jén. (A fok körüli vizek különösen veszélyesek az arra hajózók számára, erősek az áramlatok, gyakoriak a tomboló szelek és az Antarktiszról leváló jéghegyek. Sokan szenvedtek már ott hajótörést.) Miután megkerülték Amerika déli csücskét, ismét az Atlanti-óceánon hajóztak. Argentínától keletre óriási viharba kerültek, a 140 kilométeres sebességű orkán felborította a Szent Jupátot, a kormánynál álló Fa Nándort a tengerbe repítette, életét a biztosító kötél mentette meg. Az elemek tombolását túlélve jutottak el Buenos Airesbe, majd 1987 júniusában Rio de Janeiróba.
Rövid pihenő és karbantartás után indultak el hazafelé. Az Egyenlítőn ugyanazt a pontot keresztezték, mint útjuk elején. 1987. augusztus közepén már Gibraltárnál jártak, szeptember 12-én, 717 nap és 60 ezer kilométer megtétele után futottak be Opatija kikötőjébe. Expedíciójukkal beírták nevüket a magyar sport történetébe, az útról 1988-ban jelent meg Fa Nándor könyve A Szent Jupát 700 napja címmel.