Egyre eredményesebb a hazai e-kereskedelem

A hazai e-kereskedelem az idei év első felében mintegy 16,4 százalékot nőtt, ami lényegesen magasabb a kontinens átlagánál, illetve háromszoros sebességet jelent a teljes magyar kiskereskedelem bővüléséhez viszonyítva. 
2019.10.31. 08:53 |
Egyre eredményesebb a hazai e-kereskedelem

Megoszlanak a vélemények, hogy a hazai e-kereskedelem valódi sikertörténetet ír, vagy inkább alulteljesít. Utánajártunk, mi áll a számok hátterében. A 16,4 százalékos növekedés magasnak tűnik, de kismértékben alacsonyabb az előző évek trendjeinél. A növekedés üteme kismértékben lassul, ez azonban természetes folyamat; ahogyan a legfejlettebb nyugat-európai piacok esetében is kisebb mértékű növekedés mérhető, úgy a magyar növekedés is folyamatos lassulást mutat be.

E-commerce menedzserek szerint a növekedést három pillér határozza meg. Az első pillért a vásárlói bázis jelenti. 2018-ban a hazai aktív internetezők mintegy 52 százaléka vásárolt a világhálón, tehát a közösségben van még tartalék, de azt is szem előtt kell tartani, hogy nem lehet mindenkit az online vásárlás felé terelni. A növekedési plafon tehát egyre inkább érezteti a hatását; a lassabban növekvő vásárlói bázis segíti a növekedést, de a lassulást is ez a mutató okozza - természetes módon.

A növekedés másik fontos pillére az átlagos megrendelési érték. Minél több terméket pakolunk a virtuális kosarunkba egy-egy vásárlás során, illetve azok minél magasabb termékárral rendelkeznek, annál inkább toljuk fel a kosárértéket. A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint a kosárérték 2018-ban 11.100 Ft volt, ám ez a mutató csak nagyon lassan növekszik. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a webáruházak kínálatában megjelentek kisértékű termékek; a fejlődő logisztika lehetővé tette, hogy a samponokat, zoknikat és macskatápokat is online vásároljuk meg.

A növekedés harmadik pillére a vásárlási gyakoriság.

Minél minőségibb szolgáltatást képesek biztosítani a kereskedők, annál szívesebben térnek vissza hozzájuk a vásárlók, illetve annál szívesebben maradnak az online boltoknál. Minőségtelen, megbízhatatlan szolgáltatások esetén viszont ellentétes hatást váltanak ki, a látogatókat visszaterelik az offline boltok irányába.

A folyamatos árverseny, az erős gazdasági növekedés mind pozitív hatást gyakorolnak az e-kereskedelem egészére. Novemberben pedig a Black Friday névre keresztelt akciók adhatnak új lendületet az egész szektornak. Noha sokan úgy vélik, a Fekete Péntek mára a nagy webáruházak kiváltsága lett, a kisebb online boltok is megtalálhatják a számukra előnyös konstrukciót, illetve kihasználhatják a megnövekedett érdeklődést.