-
Élmény a legkisebbeknek!
December 20-án szombaton 10 órától a Kezeslábas Társulat varázslatos előadása elhozza a bábok, a zene, a mondókák és a színház mesés világát! Kutyus, cicus és sok más kedves állat kel életre a szemünk előtt.
2025.12.17. -
A Vidishop ünnepi nyitvatartása
A VidiShop az ünnepek előtt is hétfőnként, szerdánként és péntekenként 10 órától 17:30-ig tart nyitva - ebédszünet 13:00-13:30-ig -, egészen december 22-ig. A VidiShop 2025. december 23-tól 2026. január 16-ig zárva tart!
2025.12.17. -
Adni öröm!
Egy tehetséges gitáros és bűvészshow varázsolta el a Gyermekvédelmi Központ Fejér Vármegye velencei és mezőfalvi lakóotthonaiban élő gyermekeit és a Szent Kristóf Ház fiataljait a Köfém Művelődési Házban rendezett keddi, magánkezdeményezésből megvalósult jótékonysági eseményen.
2025.12.16. -
Korcsolya és koncert a MET-ben
A 2025-ös évtől a Hydro Fehérvár AV19 ICEHL-mérkőzéseivel, ünnepi jégfestéssel, zenével színesített közönségkorcsolyával és Karácsonyi ICE Discóval búcsúzik a közönségtől a MET Aréna. Január 3-án, szombaton pedig az István, a király koncertváltozatával indul a 2026-os esztendő az Arénában.
2025.12.16.
Egy fehérvári faros Ikarus 66-os a Közlekedési Múzeum legújabb restaurált járműve
A busz az évtized végén a Mezőgép vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen a forgalomból való 1983-as kivonásáig. Ezt követően a járművet egy méhész használta, oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítva ki, valamint kiszerelve az üléseket is.
A kormány május 31-i határozatában 6,674 milliárd forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további műtárgy (többek között modellek, egyenruhák és térképek) restaurálásával és beszerzésével újítja meg gyűjteményét.
A program első kézzelfogható eredménye a most bemutatott Ikarus 66-os. "Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét, a Közlekedési Múzeum számára pedig nem is lehetne nagyobb érték talán egy faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja" - idézte a közlemény Vitézy Dávid főigazgatót.
A gyűjtemény új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig.
Az autóbusz lényegesebb fő darabjai, így motorja, váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, és látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt.
A Közlekedési Múzeum még 2016-ban vásárolta meg az Ikarus 66-ost; aprólékos és hiteles restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.
Egy már működő, felújított járművet szerettek volna megvenni, hanem az enyészettől megmenteni egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik szimbólumából.
A Közlekedési Múzeum ugyanis az Ikarus-örökség közintézményi megőrzését is felvállalja - emlékeztetett az intézmény, amelynek 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, ám az azóta megkezdett, a kormány által is támogatott gyűjteményfejlesztési programjának egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése.
Faros Ikarusok gyártása a fehérvári gyárban.
A múzeum nemcsak a járművekre figyel, hanem a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok méltó megőrzésére is, ezért nemrég az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is bekerültek a gyűjteménybe.