-
Anyák-napi kézműves délután
Kreatív kézműves délutánt szervez a VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Ház április 30-án, kedden 16.30 órától. Az ingyenes foglalkozáson egyedi ajándékokat készíthetnek a résztvevők anyák napjára.
2024.04.29. -
Megszépült az Emlékkereszt környéke
Az Egyházközség önkéntesei, valamint a Gaja Környezetvédő Egyesület és a Szent István, illetve a Prohászka Ottokár Cserkészcsapat segítségével szépült meg a Budai út – Kisteleki utca – Lehel utca sarkán található 130 éves emlékkereszt. A programon részt vett Deák Lajosné, a körzet önkormányzati képviselője is.
2024.04.29. -
Bolondballagás 2024.
A végzős diákok a bolondballagáson még közösen buliznak egy jót április 30-án, kedden. A jelmezbe öltözött osztályok bemutatóit idén is zsűri értékeli, a legjobbnak ítélt osztály 175 ezer, a második helyezett 125 ezer, a harmadik pedig 100 ezer forint hozzájárulást kap az érettségi bankettjének költségeihez.
2024.04.29. -
Sportmajális 2024
Idén már tizenharmadik alkalommal rendezik meg május elsején a több ezer embert megmozgató Sportmajálist. A rendezvény – ahogy minden évben – idén is a várost átszelő, amatőr és profi sportolókat összefogó felvonulással indul a Petőfi-szobortól a Bregyó közi Regionális Atlétikai Központig, ahol bemutatók és edzések várják a mozogni vágyókat.
2024.04.29.
Egy fehérvári faros Ikarus 66-os a Közlekedési Múzeum legújabb restaurált járműve
A busz az évtized végén a Mezőgép vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen a forgalomból való 1983-as kivonásáig. Ezt követően a járművet egy méhész használta, oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítva ki, valamint kiszerelve az üléseket is.
A kormány május 31-i határozatában 6,674 milliárd forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A forrásból a múzeum több mint száz kiemelt értékű nagyjármű és számtalan további műtárgy (többek között modellek, egyenruhák és térképek) restaurálásával és beszerzésével újítja meg gyűjteményét.
A program első kézzelfogható eredménye a most bemutatott Ikarus 66-os. "Mindig nagy öröm egy múzeumnak, amikor gyarapíthatja gyűjteményét, a Közlekedési Múzeum számára pedig nem is lehetne nagyobb érték talán egy faros Ikarusnál, ami a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja" - idézte a közlemény Vitézy Dávid főigazgatót.
A gyűjtemény új Ikarusa a talán legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípus utolsó tíz legyártott példányának egyike. Az Ikarus 66-os a vidéki autóbuszállomások, autóutak legjellemzőbb példánya volt mintegy két évtizeden át, a nyolcvanas évek elejéig.
Az autóbusz lényegesebb fő darabjai, így motorja, váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, és látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt.
A Közlekedési Múzeum még 2016-ban vásárolta meg az Ikarus 66-ost; aprólékos és hiteles restaurálása mintegy másfél évet vett igénybe. A jármű visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.
Egy már működő, felújított járművet szerettek volna megvenni, hanem az enyészettől megmenteni egy példányt a nemzeti ipar- és társadalomtörténet egyik szimbólumából.
A Közlekedési Múzeum ugyanis az Ikarus-örökség közintézményi megőrzését is felvállalja - emlékeztetett az intézmény, amelynek 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, ám az azóta megkezdett, a kormány által is támogatott gyűjteményfejlesztési programjának egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése.
Faros Ikarusok gyártása a fehérvári gyárban.
A múzeum nemcsak a járművekre figyel, hanem a kapcsolódó archívumi anyagok, történetek, rajzok méltó megőrzésére is, ezért nemrég az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatai is bekerültek a gyűjteménybe.