Bemutatkozott a Stadler motorvonata a Vasútállomáson - Fehérváron nem lesz még ütemes menetrend

 Ma délelőtt érkezett az a fajta bemutató Stadler Flirt villamos motorvonat a Székesfehérvári Vasútállomásra, ami közlekedik majd a Székesfehérvár-Budapest elővárosi vonalon is. A bemutató előtt tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a vasúttársaság az ütemes menetrendet vezeti be az elővárosi közlekedésben, ami annyit jelent, hogy minden óra azonos percében indulnak és érkeznek a vonatok. Székesfehérvárra nem vonatkozik az ütemes menetrend, ugyanis a pálya és az állomás nem alkalmas ennek bevezetésére.
2005.12.14. 15:07 |

 Ma délelőtt érkezett az a fajta bemutató Stadler Flirt villamos motorvonat a Székesfehérvári Vasútállomásra, ami közlekedik majd a Székesfehérvár-Budapest elővárosi vonalon is. A szerelvényt, amin 211 ülőhely van több százan nézték meg a Vasútállomáson. A bemutató előtt tartott sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a vasúttársaság az ütemes menetrendet vezeti be az elővárosi közlekedésben, ami annyit jelent, hogy minden óra azonos percében indulnak és érkeznek a vonatok. Székesfehérvárra nem vonatkozik az ütemes menetrend, ugyanis a pálya és az állomás nem alkalmas ennek bevezetésére.

 Ezt Dr Györfiné Dr Vörös Zsuzsa mondta a sajtótájékoztatón. Ez nem jelenti azt, hogy az új villamos motorvonatok nem jönnének Székesfehérvárra, a menetrend azonban nem alakítható ütemessé.  

 Az első 30 Flirt motorvonat megérkezése minőségi ugrást jelent majd három város: Székesfehérvár, Tatabánya, Pusztaszabolcs elővárosi vasútvonala mentén élő több mint 300 ezer ember életében. A járműpark fejlesztéséhez e vonalakon is ütemes, zónázó menetrend (Székesfehérvár kivételével), valamint a Budapesti Közlekedési Szövetség egyesített bérlete társul. A Flirt motorvonat tervezett útvonalán az elővárosi közlekedés még gyorsabb, gyakoribb és kényelmesebb lesz, mert a tervezett menetrendben, csúcsidőben 20, egész nap 30 percenként közlekedő ütemes, vagyis minden óra azonos percében induló és érkező vonatok járnak majd.

 A motorvonatok engedélyezett végsebessége 160 km/h lesz, a 120 tonnás szerelvény teljesítménye, pedig 2600 kw, energiafelhasználása, pedig jelentősen kevesebb, mint a jelenlegi mozdonyoknak. Klimatizált utastere van, gyors és kényelmes fel- és leszállást biztosító, oldalanként 8-8 kétszárnyú ajtaja van, motorvonatonként 211 kényelmes ülőhelyet –2 szerelvény összekapcsolásával 422 ülőhely– állóhelyekkel együtt már 750 férőhely biztosítható egy vonaton. Egyterű a belső kialakítása, amely lehetővé teszi az utasok kényelmes mozgását, áttekinthetősége miatti nagyobb biztonságát, a fűtés egyenletességét, valamint az utastér kamerás ellenőrzését a mozdonyvezető részéről. Ezeken túl alacsony padlószintet és csaknem a teljes hosszban lépcsőmentes utasteret biztosít a vonatszerelvény. A motorvonatban babakocsi, kerekesszék, kerékpár, vagy akár síléc is kényelmesen elfér. A mozgáskorlátozottak ki- és beszállását a mozdonyvezető által kezelt hidraulikus emelő teheti könnyebbé. A környezetkímélő zárt WC a repülőgépekhez hasonlóan a mozgássérültek által is használható.

Mit nyújt a villamos motorvonat az utasoknak? (MÁV sajtóanyag)

 A jelenleginél gyakoribb közlekedést. A tervezett menetrendben, csúcsidőben 20, egész nap 30 percenként közlekedő, ütemes, minden óra azonos perceiben induló és érkező vonatokat.

 Pontosságot és megbízhatóságot.

 A pályafejlesztés előrehaladásától függően rövidebb menetidőt. A motorvonatok engedélyezett sebessége 160 km/h lesz.

 Motorvonatonként 211 kényelmes ülőhelyet, de ha szükséges 2 szerelvény összekapcsolásával 422 ülőhely, állóhelyekkel együtt már 750 férőhely biztosítható egy vonaton. A járművek kialakítása 4 alapszerelvény együtt-dolgozását is lehetővé teszi.

 Klimatizált utasteret.

 Gyors utascserét biztosító, oldalanként 8-8 tágas, kétszárnyú ajtót.

 A repülőgépekhez hasonló kivitelű, a mozgássérültek által is használható, környezetkímélő zárt WC-t.

 „Egyterű” belső kialakítást, amely lehetővé teszi az utasok kényelmes belső mozgását, áttekinthetősége miatt nagyobb biztonságát, a fűtés egyenletesebb szabályozását, valamint az utastér kamerás ellenőrzését.

 Alacsony padlószintet és a vonat csaknem teljes hosszában, 90 százalékában lépcsőmentes utasteret.

 Tisztább vasút-menti külső környezetet, mert ezek az energia-takarékos járművek villamosan fékeznek, sőt a felvett energia egy részét vissza is táplálják a felső-vezetékbe, ezért elmarad a féktuskó-por és a fékezési zaj.

 Az egész jármű csendesebb az eddigieknél.

 A motorvonat „több célú terében” babakocsi, kerékpár, síléc, mozgáskorlátozottak kocsija, vagy bármi egyéb csomag elhelyezhető, szállítható.

 A mozgáskorlátozottak ki- és beszállását a vonat-kísérő személyzet által kezelt hidraulikus emelő teheti könnyebbé.

 A járműveken műholdról vezérelt, kívül és belül látható, valamint hangos tájékoztató berendezés ad kellő felvilágosítást az utazás közbeni tudnivalókról.

 A járművek kívül-belül esztétikus kivitele egyben lehetővé teszi a könnyű takarítás lehetőségét is.

 Az új motorvonatok megjelenése a MÁV elővárosi fejlesztési programjának igen fontos lépését jelenti. Az első 30 jármű a Budapest- Déli-pályaudvarról induló három vonalon (Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Tatabánya és Budapest–Pusztaszabolcs) fognak közlekedni.
Karbantartó bázisuk Pusztaszabolcson lesz, a helyi beruházás korszerű karbantartó üzemegység jön létre, újabb munkahelyeket teremtve ezzel a térségben.
A következő lépésként további 30 darab opciós beszerzése szerepel a szerződésben.