-
Határ a csillagos ég
A Comenius Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Gimnázium és a Milestone Intézet diákja, Soproni András a szeptembert már az arizonai Tucsonban kezdi. A székesfehérvári középiskola diákját hat éves korában "szippantotta be a csillagos égbolt és annak minden rejtelme", ekkor kapta meg ugyanis az első távcsövét.
2024.05.07. -
Átadták az ösztöndíjakat
Ötvenöt diák tanulmányait támogatja ebben a félévben Székesfehérvár Önkormányzata. Hétfőn délután ünnepélyes keretek között adták át az Alba Regia Tanulmányi Ösztöndíjakat a Városháza Dísztermében. A fiatalokat dr. Cser-Palkovics András polgármester köszöntötte a rendezvényen.
2024.05.06. -
Matematikából érettségiztek
Matematikával folytatódott az idei tanév érettségi időszakának kötelező része. Közel 113 ezer diák vizsgázik a napokban. Stábunk a vizsgát követően a fehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium végzős diákjaival beszélgetett a feladatsorokról.
2024.05.07. -
Hosszabb nyitvatartás a teraszokon
Új időszámítás kezdődött a belvárosi teraszok nyitvatartása tekintetében. Május elsejétől minden olyan napon, melyet munkanap követ 22 óráig, a többi napon pedig 24 óráig lehet az éttermek bárok teraszain ülni.
2024.05.07.
Alacsony padlós busz is közlekedik Székesfehérváron - fel lehet tolni a babakocsit
Egy olyan alacsony padlós autóbuszt adtak át kedden délután az Alba Volánnál, amire könnyedén fel lehet szállni baba- és tolókocsival is. Székesfehérvár önkormányzata ebben az évben 180 millió forinttal támogatja a városi tömegközlekedés fejlesztését, amiből több hasonló speciális busz is beszerezhető. A jármű ahogy beáll a megállóba képes leengedni magát 28 cm-es magasságig, majd egy motoros rámpa kicsúszik az ajtó alatt, amin keresztül fel lehet gurulni az utastérbe. A tervek szerint a buszmegállók padkájának a magasságát emelnék meg 2 méter széles részen, így pedig könnyedén be lehetne gurulni a járműbe. (képek a buszátadásról itt)
Nagyon jó a város együttműködése az Alba Volánnal, hiszen a város célja az, hogy minél több alacsony padlós új autóbusz közlekedjen és a járatok úgy közlekedjenek, hogy az megfelelő legyen az utazóközönségnek - válaszolta kérdésünkre a város polgármestere Warvasovszky Tihamér a buszátadáson. Idén a város 90 milliós kormányzati támogatásra pályázott, amit elnyert és még 90 millió önkormányzati pénzt hozzátett és így tudta a helyi tömegközlekedést 180 millióval támogatni.
Fontos dolog az, hogy azokon a járatokon, ahol többségében idősebbek közlekednek vagy sok kismama jár babakocsival alacsonypadlós buszok legyenek. A polgármester kérte az Alba Volán vezérigazgatójától, hogy ha lehetséges minél több ilyen buszt állítsanak forgalomba. Elindított a város egy olyan programot a busztársasággal, ami azt célozza meg, hogy ilyen járművek közlekedjenek Székesfehérváron.
Az Alba Volán vezérigazgatója Tóth István elmondta, hogy egy olyan járművet állítanak forgalomba, ami európai színvonalú és biztosítja az esélyegyenlőséget. Az alacsony padlózatú buszok az idősebbek, kerekes székkel, babakocsival közlekedők közlekedését könnyíti meg. Hosszútávon ilyen buszokat állít forgalomba a társaság, azonban van egy csuklós busz program is, aminek keretén belül ún. középmagas buszokat vásárolja a társaság. Ez három éve tapasztalhaó Fehérváron, amióta megjelentek a város útjain azok az igen hosszú Mercedes csuklós járművek. Ezt a programot folytatja továbbra is a Volán, azonban a szóló buszok, amiket a továbbiakban vásárol a cég az önkormányzat kérésének megfelelően alacsony padlósak lesznek.
Az alacsony padlós buszok ára 15-20%-kal magasabb, mint a normál buszoké. Ehhez kapcsolódva Tóth István elmondta, hogy a társaságnak nem csak minőségi, hanem mennyiségi cserére is szüksége van, hiszen a város tömegközlekedését 65 autóbusszal végzi az Alba Volán. Más hasonló nagyságú városok tömegközlekedésével összehasonlítva a székesfehérvári buszok állapota jónak mondható. Évente hat-nyolc busz cseréjére lenne szükség, azonban évente csak három-négy buszt cserél le a cég, ami megint csak nem nevezhető rossznak. Ennél nagyobb ütemű cserét új autóbuszokkal nem lehet megoldani, azonban használt hat éves jó állapotú buszokkal 3-4 év alatt megoldható lenne egy nagyobb csereprogram.