A közlekedés volt a fő téma a maroshegyi fórumon - letölthető tervek a cikkben!

Az elmúlt hetekben több utcafórumot is tartott a Maroshegy önkormányzati képviselője Brájer Éva, csütörtökön este viszont a városrész egészéről, leginkább a maroshegyi közlekedésről volt szó a Gárdonyi Géza Közösségi Házban, melynek felújítására már a kiviteli tervek készülnek. Közel tízezer ember él a Maroshegyen
2021.11.11. 21:07 |
A közlekedés volt a fő téma a maroshegyi fórumon - letölthető tervek a cikkben!

A M7-es negyedik fehérvári csomópontjának terveit .pdf-ben itt töltheti le, nagyítható méret!

A fórum központi témája a közlekedés volt és a város közlekedési koncepciójának tekintetében a Maroshegyet érintő nagyobb útépítéseket is részletesen megismerhették a résztvevők.

Sokat gondolkodtam azon, mit lehetne tenni annak érdekében, hogy a lakó- és pihenő övezet szabályait tartsa be mindenki – mondta Brájer Éva. Kreatív megoldásokon is dolgozom: most az ovisok rajzolnak e témakörben, amiből egy nagy táblát készítünk és talán, ha a gyerekeink kérnek meg minket arra, hogy tartsuk be a szabályokat az hatásosabb lesz.

A város közlekedést érintő útfejlesztéseit Nagy Zsolt a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának vezetője mutatta be és Polányi Péter közlekedésmérnök ismertette az alap koncepciót. Elhangzott, hogy a 81-es négysávosításával Sárkeresztes felől a nyugati elkerülő útba torkollik majd, az Úrhidai út külön szintű csomópontot kap és a negyedik autópálya csomópontban éri majd el az M7-es autópályát a 2x2 sávos út. A tanulmánytervek készen vannak és jelenleg közbeszerzés alatt van a kiviteli tervek készítése.

„A város fejlődésének természetes velejárója, hogy ha többen vagyunk, akkor sokkal többen is közlekedünk. Az emberi kényelmet azonban a közlekedéstervező nem tudja befolyásolni és azt az aggódást sem, ami miatt a szülők például minden reggel és délután autóval hozzák-viszik a gyerekeket.” - mondta Polányi Péter.

Jövőre elkészül a déli összekötő út

Az épülő és jövőre elkészülő déli összekötő út jelentős terhelést vesz majd le a Széchenyi – Horvát István kereszteződésről, illetve a Takarotó út – Új Váralja sor egy híddal összeköttetést kap a Mártírok útjával, mellyel szintén csökkenthető lesz a város legforgalmasabb kereszteződésének terhelése.

Nagy Zsolt beszélt arról is, hogy a tavalyi burkolatfelújítással sikerült a Balatoni út töltésének állagmegóvása, ugyanis a felújítás óta nincs már töltésmozgás.

A Bakony utca és az elkerülő út összekötésével együtt fontos a maroshegyi bekötés is, melynek jövő év közepére lesznek meg a kiviteli tervei. A Bakony utcánál egy körforgalomba érkezik majd a Maroshegy felől az új útszakasz. (Kattintson IDE vagy a képre a nagy méretű .pdf letöltéséhez!)

Az Auchannál háromsávos lesz a nagy körforgalom. Figyelni és biztosan tanulni is kell majd a több sávos körforgalmat, de egyértelmű jelzések lesznek a közlekedőknek.

A képre kattintva nagyítható .pdf-ben letöltheti a csomópont tervét! (7.7 MB)

Mikor lesz a tényleges megvalósulása a terveknek?

Cser-Palkovics András elmondta, hogy az útfejlesztések mindegyike külön beruházás. Az Auchan körforgalom átalakítása jövő tavasz végén kezdődik, amire már a forrás is rendelkezésre áll. Kiemelte, hogy az Úrhidai út felújítását sikerül betenni a megyei útfelújítási programba. Az Úrhidai - elkerülő csomópont építése viszont összefügg a negyedik autópályalehajtó megépülésével. A környezeti hatástanulmány készül jelenleg és a 81-es négysávosítása az M7-es felől indul. „Bízom abban, hogy 2024-25-ös építkezés lesz és óriási segítséget jelent majd a város közlekedésében.”

Székesfehérvár polgármestere arról is tájékoztatott, hogy a Bakony utcai kikötésre a tervek elkészülnek hamarosan, de jelenleg nem tudjuk még, hogy milyen programba kerülhetne bele. „Dolgozom azon, hogy külön állami forrást kapjon erre a város, mely mintegy hárommilliárdos útépítés lesz. Ehhez önerőt ugyan tud vállalni a város, de mindenképpen szükséges lesz állami forrásra is melyért lobbizom a kormánynál. Amint megvan az engedélyes terv, akkor feltételes közbeszerzésre kiírjuk a kivitelezést és annak eredményével tudunk a kormány elé állni forrásért.”

Borszéki utcából kérdezték, hogy a Bakony utcai átkötés az alsóvárosi réten halad át ahol védett növények is vannak, amire nagyon kell vigyázni. Az alsóvárosi rét jogilag is zöldterület már, ahova 2010 előtt egy ipari parkot építettek volna, de szerencsére a Modern Városok Programban vissza tudta vásárolni Székesfehérvár a korábban eladott rétet és zöldterületbe sorolta azt vissza. Az átkötés a Maroshegyi városrésznek épül és nem az átmenőforgalomnak így közösen a lakókkal kell majd kitalálni, hogy milyen megoldásokat lehet találni a forgalomcsillapításra.

„Sajnos egy lakó pihenő övezet tábla a mai közlekedési kultúrában nem elegendő.” - hangzott el a fórumon.

Kötöttpályás fejlesztés tervben van-e Fehérváron?

Nemrégiben Győr nyújtott be egy villamos kiépítésére vonatkozó javaslatot a kormánynak, mely 250 milliárd forintos terv. Jelenleg nincs ilyen terv nincs Fehérváron. Nagy Zsolt elmondta, hogy korábban azzal, hogy egyáltalán megvalósítható lenne-e, de napi 30 ezer utas szükséges ahhoz, hogy rentábilis legyen és sem a városszerkezet, sem a kereszteződések sajnos nem alkalmasak arra, hogy kiépülhessen egy villamospálya.

Vasúti megálló létesíthető-e a Székely utcánál vagy a Farkasvermi úton?

Kezdeményezett már ilyen tervet a város a MÁV-nál, de érdemi választ eddig nem kapott.

Sokan szeretnénk kerékpárral bejutni a városba, amivel tehermentesítenénk az autós útvonalakat is - jelezte egy lakó.

Kivétel nélkül minden új útfejlesztés mellett épülnek kerékpársávok is. Így lesz ez a Maroshegyről a Bakony utca fele tervezett út esetében is.

Ezt az autószám növekedést képtelenség útépítéssel lekövetni

Ha a közlekedési kultúránk nem éri el azt a szintet, hogy tekintettel legyünk a gyengébbekre, nem jutunk egyről a kettőre – hangsúlyozta Brájer Éva. Most megpróbáljuk a gyerekeken keresztül elérni, hogy kulturáltabban közlekedjünk. Mint említette, most a keskeny Vízaknai utcánál jelentkezik olyan probléma, hogy reggelente itt kerülnek többen és rendkívül gyorsan hajtanak az utcában. A tapasztalat pedig sajnos azt mutatja, hogy a kivéve célforgalom táblával sajnos nem érünk el semmit. Egy Borszéki utcai lakó is arról beszélt, hogy a közlekedési kultúránknak kéne javulni. Véleménye szerint a fekvőrendőr nem megoldás és a 30-as tábla az utca elején szinte senkit nem érdekel. Kérte továbbá, hogy a Gyimesi utcába az egyirányúsítással szemben engedélyezzék a biciklis behajtást.

Egy lakó jelezte, hogy a Batthányi és a Rádió úti vasúti átjáróban több haláleset is történt. Javaslata szerint a MÁVal fel kellene venni a kapcsolatot a városnak, hogy valami olyan megoldást kellene találni ami biztonságosabb. A városi rendőrkapitány válaszolt és elmondta, hogy sajnos ezen esetek többsége nem közlekedési baleset volt.

A Gárdonyi felújításának kiviteli tervei is készülnek hamarosan

A Gárdonyi Géza Közösségi Ház felújítására az engedélyes terve készen vannak és most kötik meg a szerződést a kiviteli tervekre, ami hat hónapos munka. Ezután lehet kiírni a közbeszerzést a kivitelezésre, ami a ház és a környezetének a felújítását is eredményezi.