-
LÁRKE díjátadó és hagterápia
A Látássérültek Regionális Közhasznú Egyesülete novemberi életmód- és szabadidős klub foglalkozása előtt Fehérbot Hűség díjat vehetett át Elekes Zsuzsa, aki a LÁRKE Egyesülettel évtizedek óta kapcsolatban áll és kimeríthetetlen energiáival a civil szervezet adománygyűjtő kampányának is a motorja volt. A díjátadót követően Hangterápiás és hangfürdő programon vehettek részt az érdeklődők.
2025.11.07. -
Tehetséggondozó nyílt nap
November 11-én, kedden 17 órakor a Kodály Zoltán iskolában kerül sor az Arany János Tehetséggondozó Program nyílt napjára. A program célja, hogy a résztvevő diákokat eredményesen felkészítse a felsőfokú tanulmányok folytatására. Az esemény után a József Attila Középiskolai Kollégiumot is megnézhetik a tanulók. A szervezők szeretettel várják a nyolcadik osztályos diákokat.
2025.11.07. -
Püspöki áldás és jubileum
Felavatták a Szent Imre Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda megújult épületegyüttesét a Megyeház utcában, ahol Spányi Antal megyés püspök áldotta meg az intézmény új óvodai egységét.
2025.11.07. -
Light Friday Fehérváron
Hatalmas érdeklődés övezte az idei Light Friday-t Székesfehérváron. Az Országos Balesetmegelőzési Bizottság nagyszabású akciójának célja, hogy felhívja a figyelmet a rossz látási viszonyokból adódó veszélyekre.
2025.11.07.
A bántalmazásról, tabuk nélkül – a JóPont Alapítvány előadása az István Király Iskolában
A NO-BEL, azaz NO Bullying at Every Level - Tegyünk együtt az iskolai bántalmazás ellen program első székesfehérvári állomása az István Király Általános Iskola volt csütörtökön, ahol a felsős tanulókat hívta beszélgetésre Gulyás Judit, a JóPont Alapítvány kuratóriumának tagja.
A hetedikesek először kicsit megszeppenve hallgatták az előadót, akinek közvetlen személyisége aztán feloldotta a gátakat, így a diákok tabuk nélkül beszélgettek arról, amikor valaki beszólást kap a termete, az alakja, a származása, a zsíros haja, vagy éppen a ruhái miatt. Különösen érdekes volt az a programpont, amikor magának Juditnak kellett beszólniuk a gyerekeknek. Olyan helyzetek kerültek elő, amelyekkel nap mint nap találkozik ez a korosztály, miközben egyik részük a bántalmazó, a másik részük a bántalmazott.
„Megbeszéltük, hogy a bullyingnak nincsen kora, neme, helye: egy óvodás ugyanúgy tudja bántani a másikat, mint egy 90 éves ember. A helyzetgyakorlatok során pedig azt kellett megfigyelniük, én miként reagálok az engem ért sértésekre, s az én reakcióm mit vált ki a beszólogatóban. Ezzel olyan praktikus tanácsokat is kapnak a diákok, amiket saját habitusuktól függően alkalmazni tudnak majd egy-egy szituációban. Célunk rámutatni a közösség erejére, és minél több gyerekhez eljuttatni az üzenetet, hogy együtt van esély fellépni a zaklatás ellen!” – magyarázta a foglalkozás lényegét Judit, aki fontosnak tartotta hangsúlyozni, nem azt kell elítélni, aki bánt, hanem magát a jelenséget, ugyanis a bántalmazók sokszor fel sem ismerik tettük súlyát, ők csak azt gondolják, hogy jó vicc volt.
„Évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a bullying megelőzésére, nem szeretnénk azt megvárni, hogy napi szinten kelljen az ilyen jellegű, esetlegesen már kialakult problémákat kezelni. Ezért is fogadtuk nagy örömmel a JóPont Alapítvány őszi programját. Tapasztalataink szerint ezeknek a foglalkozásoknak valóban hatékony szemléletformáló ereje van a diákok gondolkodására, viselkedésére.” – mondta kérdésünkre Tóthné Unyi Andrea, az István Király Általános Iskola igazgatója, aki szerint nem a fizikai, sokkal inkább az online, közöségi oldalakon zajló bántalmazás a jellemző, és sajnos ma már ez az alsós korosztályban is megjelenik.
Az igazgató hozzátette, a tantestületen belül létrehozták a Védőbástya elnevezésű munkacsoportot, a csapatban résztvevő kollégák éves komplex tervet dolgoztak ki arra, melyik hónapban melyik osztályt és miként szólítják meg a témában, sőt már egy No Bullying kódex is elkészült. Céljuk továbbá, hogy a szülőket is be tudják vonni az együttgondolkodásba.
A JóPont Alapítvány szeptember végén egyébként olvasóversenyt is indít, ami két művet dolgoz fel: egy felső tagozatos analóg, azaz valós térben zajló zaklatást (Wéber Anikó: Az osztály vesztese), és egy középiskolás kiberzaklatás történetét (Eve Ainsworth: 7 nap). A két mű a gyerekeket egy iskolai bántalmazás történetén keresztül, annak játékos feldolgozásával vezeti végig azon, mit él át egy bántalmazó és egy bántalmazott, jó és rossz példákon keresztül rávilágítva az egyén és a közösség felelősségére. Az online csapatversenyt 4-10. évfolyamos diákok számára hirdetik magyar és angol nyelven.
Novemberben pedig színházi élményre invitálják a résztvevőket a székesfehérvári Vörösmarty Színház (Multiverzum - 7 nap) és a budaörsi Latinovits Színház (Az osztály vesztese) előadásaira, akik a fent említett műveket dolgozták fel. Gulyás Judit hozzátette, az Alba Bástya Család- és Gyermekjóléti Központtal együttműködve szeretnék az összes fehérvári iskolát bevonni a programba. Ezen túl a szülőknek podcastok formájában adnak majd ötleteket arra, hogyan támogassák gyermekeiket – de ne ők akarják a problémát megoldani – az iskolai bántalmazás feldolgozásában.