-
Országos Diáktanács Fehérváron
smét Székesfehérváron tartja kihelyezett ülését az Országos Diáktanács. A kétnapos találkozón az eseti ügyek mellett az Országos Diákparlament legutóbbi ülésén megfogalmazott 48 pontot veszik végig.
2025.12.05. -
Közgyűlési összefoglaló
Igazgatói kinevezésekről, fiatal családokat és időseket érintő támogatások megemeléséről, illetve az Alba Regia ösztöndíjak növeléséről is döntött a város önkormányzatának Közgyűlése. Számos út-, járda- és híd felújításáról határoztak, újabb erdőtelepítésről döntöttek és elindították az új Feketehegy-szárazréti szabadidőpark kivitelezésére a közbeszerzést.
2025.12.05. -
Közgyűlési összefoglaló
Intézményvezetői kinevezésekről, szociális szektort érintő kérdésekről és támogatásokról, de útfelújításokról is szavaztak a képviselők a péntek délelőtti közgyűlésen, mely egyben az idei év utolsó testületi ülése volt.
2025.12.05. -
Segítség a fejlesztéshez
A sajátos nevelési igényű fiatalok ellátásának javítása került fókuszba azon az eseményen, melyre az iskolák vezetőit, pedagógusait vártak. Egy pályázatnak köszönhetően a tankerület speciális igényű gyermekekkel foglalkozó intézményeknek tud további segítséget nyújtani.
2025.12.05.
A bántalmazásról, tabuk nélkül – a JóPont Alapítvány előadása az István Király Iskolában
A NO-BEL, azaz NO Bullying at Every Level - Tegyünk együtt az iskolai bántalmazás ellen program első székesfehérvári állomása az István Király Általános Iskola volt csütörtökön, ahol a felsős tanulókat hívta beszélgetésre Gulyás Judit, a JóPont Alapítvány kuratóriumának tagja.
A hetedikesek először kicsit megszeppenve hallgatták az előadót, akinek közvetlen személyisége aztán feloldotta a gátakat, így a diákok tabuk nélkül beszélgettek arról, amikor valaki beszólást kap a termete, az alakja, a származása, a zsíros haja, vagy éppen a ruhái miatt. Különösen érdekes volt az a programpont, amikor magának Juditnak kellett beszólniuk a gyerekeknek. Olyan helyzetek kerültek elő, amelyekkel nap mint nap találkozik ez a korosztály, miközben egyik részük a bántalmazó, a másik részük a bántalmazott.
„Megbeszéltük, hogy a bullyingnak nincsen kora, neme, helye: egy óvodás ugyanúgy tudja bántani a másikat, mint egy 90 éves ember. A helyzetgyakorlatok során pedig azt kellett megfigyelniük, én miként reagálok az engem ért sértésekre, s az én reakcióm mit vált ki a beszólogatóban. Ezzel olyan praktikus tanácsokat is kapnak a diákok, amiket saját habitusuktól függően alkalmazni tudnak majd egy-egy szituációban. Célunk rámutatni a közösség erejére, és minél több gyerekhez eljuttatni az üzenetet, hogy együtt van esély fellépni a zaklatás ellen!” – magyarázta a foglalkozás lényegét Judit, aki fontosnak tartotta hangsúlyozni, nem azt kell elítélni, aki bánt, hanem magát a jelenséget, ugyanis a bántalmazók sokszor fel sem ismerik tettük súlyát, ők csak azt gondolják, hogy jó vicc volt.
„Évek óta nagy hangsúlyt fektetünk a bullying megelőzésére, nem szeretnénk azt megvárni, hogy napi szinten kelljen az ilyen jellegű, esetlegesen már kialakult problémákat kezelni. Ezért is fogadtuk nagy örömmel a JóPont Alapítvány őszi programját. Tapasztalataink szerint ezeknek a foglalkozásoknak valóban hatékony szemléletformáló ereje van a diákok gondolkodására, viselkedésére.” – mondta kérdésünkre Tóthné Unyi Andrea, az István Király Általános Iskola igazgatója, aki szerint nem a fizikai, sokkal inkább az online, közöségi oldalakon zajló bántalmazás a jellemző, és sajnos ma már ez az alsós korosztályban is megjelenik.
Az igazgató hozzátette, a tantestületen belül létrehozták a Védőbástya elnevezésű munkacsoportot, a csapatban résztvevő kollégák éves komplex tervet dolgoztak ki arra, melyik hónapban melyik osztályt és miként szólítják meg a témában, sőt már egy No Bullying kódex is elkészült. Céljuk továbbá, hogy a szülőket is be tudják vonni az együttgondolkodásba.
A JóPont Alapítvány szeptember végén egyébként olvasóversenyt is indít, ami két művet dolgoz fel: egy felső tagozatos analóg, azaz valós térben zajló zaklatást (Wéber Anikó: Az osztály vesztese), és egy középiskolás kiberzaklatás történetét (Eve Ainsworth: 7 nap). A két mű a gyerekeket egy iskolai bántalmazás történetén keresztül, annak játékos feldolgozásával vezeti végig azon, mit él át egy bántalmazó és egy bántalmazott, jó és rossz példákon keresztül rávilágítva az egyén és a közösség felelősségére. Az online csapatversenyt 4-10. évfolyamos diákok számára hirdetik magyar és angol nyelven.
Novemberben pedig színházi élményre invitálják a résztvevőket a székesfehérvári Vörösmarty Színház (Multiverzum - 7 nap) és a budaörsi Latinovits Színház (Az osztály vesztese) előadásaira, akik a fent említett műveket dolgozták fel. Gulyás Judit hozzátette, az Alba Bástya Család- és Gyermekjóléti Központtal együttműködve szeretnék az összes fehérvári iskolát bevonni a programba. Ezen túl a szülőknek podcastok formájában adnak majd ötleteket arra, hogyan támogassák gyermekeiket – de ne ők akarják a problémát megoldani – az iskolai bántalmazás feldolgozásában.
