-
Négy előadás a V54-ben
Vasárnap Matuz János: feketevörös – Shakespeare: Macbeth című tragédiája nyomán, hétfőn Molnár Ferenc: Marsall, míg december 20-án, szombaton Brian Friel: Pogánytánc című darabját élvezheti a közönség a Várkörút 54. szám alatti kultúrtérben.
2025.12.14. -
Levélben köszöntötte a zsidó hitközséget Székesfehérvár polgármestere
Hanuka alkalmából levélben köszöntötte dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere a Székesfehérvári Zsidó Hitközséget. "A ma gyúló gyertyák fényei évezredes hagyományok továbbélését hirdetik, melyek ennyi év távlatából is biztos támpontot kínálnak a változó világ bizonytalanságában" - írja levelében.
2025.12.14. -
Hóangyalok a Kodolányin
Hóangyal GondosKODO elnevezéssel szervezett jótékonysági koncertet a Kodolányi János Egyetem és a Szegényeket Támogató Alapítvány. Az előadásból befolyt összeget az Alba Bástya Család- és Gyermekjóléti Központ gondozásában élő, hátrányos helyzetű családok tehetséges gyermekei kapják meg.
2025.12.12. -
Lábnyomaink
Fejér vármegye költőinek verseit összegző új antológiát mutattak be a Vörösmarty Mihály Könyvtár Olvasótermében. A huszonhárom helyi szerző műveit felvonultató kötetet Bobory Zoltán költő, a Vörösmarty Társaság korábbi elnöke szerkesztette.
2025.12.12.
Humanoid robot a társulatban – a világon először alakít szerepet egy robot a székesfehérvári Vörösmarty Színházban!
2025. április 19-én, 18:00 órakor mutatják be Térey János nagy ívű verses drámatetralógiájából készült A Nibelung-lakópark című előadást Szikora János rendezésében.
A darab a modern társadalmak mítoszait és identitásválságát tematizáló középkori Nibelung mondakör újraértelmezése, amely napjaink luxuslakópark-miliőjébe helyezi át a klasszikus konfliktusokat.
Az előadás nem csak témájában formabontó, hanem látványvilágában is. A rendezés végig a film és a színház mezsgyéjén egyensúlyoz, melyben a világon első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot, mint az egyik szereplő. A robot ugyan nem beszél, és nem utánozza az emberi érzelmeket, jelenléte mégis erőteljes hatást kelt: a hús-vér színészekkel együtt válik a történet részévé. A nézőket akaratlanul is elgondolkodtatja, hogy mit tekintünk élőnek, jelenvalónak, vagy akár „emberinek” egy színpadi helyzetben.
A robot szerepeltetése nem öncélú látványosság, hanem szerves része a darab tematikájának.
A rendező, Szikora János, így fogalmaz: „A humanoid robot nemcsak karaktert játszik, hanem maga is kérdést tesz fel: mit jelent embernek lenni a mesterséges intelligencia korában? Hol húzódik a határ a gép és az ember között – erkölcsben, emlékezetben, érzésben? Az ötlet akkor fogalmazódott meg bennem, amikor egy próbafolyamat alatt szembesültem azzal, mennyire kiszámíthatóan reagálunk bizonyos érzelmi helyzetekben – mint egy program. Innen jött a gondolat: mi történne, ha ezt a „programot” valóban egy gép alakítaná a színpadon?”
A Nibelung-lakópark tehát nemcsak egy új színházi bemutató, hanem várhatóan mérföldkő lesz a digitális kultúra és az előadóművészet találkozásában. Bár voltak már nemzetközi kísérletek humanoid robotok színpadi megjelenésére – például Japánban vagy Németországban –, ezek többnyire technológiai látványosságként vagy performansz-elemként működtek. A Nibelung-lakópark ezzel szemben aktív szereplőként használja a robotot. A gép néma, mozdulatai egyszerűek, jelenléte mégis újraértelmezi az emberi viselkedés és jelenlét fogalmát a színpadon.

A színdarabhoz a humanoid robotot a Infuze Robotics, az Unitree termékek kizárólagos közép-európai forgalmazója biztosítja.
„A humanoid robotok fejlesztése már a kezdetektől annak a célnak a szellemében történik, hogy segítsék a veszélyes vagy monoton munkafolyamatok kiváltását, automatizálását és hatékonyabbá tételét. Nagy öröm számunkra, hogy ez a néhány éve még csak kísérleti környezetben létező technológia, amely mostantól kereskedelmi forgalomban, bárki számára elérhető, már a művészet és a színház világát is inspirálja”– mondta Körömi János, az Infuze Robotics ügyvezető igazgatója.