-
Kezdődik az Ökumenikus imahét
Az Ökumenikus Imahét idei eseménysorozata vasárnap a Szent Imre-templomban kezdődik Székesfehérváron. A város katolikus, evangélikus és református templomaiban, valamint baptista imaházában január 19-e és január 26-a között, minden nap 18.00 órakor kezdődnek a közös imádságok.
2025.01.17. -
BIDF 2025
Kilenc díjnyertes és díjakra jelölt dokumentumfilmet láthat a fehérvári közönség január 30-a és február 2-a között a Cinema City Alba moziban a BIDF2025 keretében. A programban olyan mindenkit érintő, aktuális kérdések kerülnek górcső alá, mint a szerelem, háború, városiasodás és az agrárium ellentéte, az élsport lélektana, vagy a nagyüzemi gyárak ökológiai és egészségügyi hatásai.
2025.01.17. -
Magyar kultúra napi programok
Január 22-én ünnepeljük a magyar kultúra napját, amelyhez kapcsolódóan Székesfehérváron számos különleges program várja az érdeklődőket. A következő napokban a városban irodalmi és színházi események gondoskodnak a méltó megemlékezésről.
2025.01.17. -
Irodalom és közösségépítés
Czinki Ferenc volt a Nyitott könyvek beszélgetéssorozat januári vendége a Vörösmarty Mihály Könyvtár olvasótermében. A székesfehérvári íróval Bokros Judit és Gellén-Miklós Gábor beszélgetett a múltról és a jövőbeli célokról.
2025.01.17.
Az Amadeus bemutatójára készül a Vörösmarty Színház
Február 21-én mutatják be Peter Shaffer zenés színművét, az Amadeust Hargitai Iván rendezésében a Vörösmarty Színházban. A darab két világhírű művész, Mozart (Lábodi Ádám) és Salieri (Hirtling István) párbajáról szól. Az Amadeusban két kivételes egyéniség, Salieri és Mozart találkozik és kényszerül egymás mellett alkotni. Ez a találkozás lesz mindkettejük tragédiája.
2015.01.28. 07:47 |
2015. február 21-én mutatják be Peter Shaffer zenés színművét, az Amadeust Hargitai Iván rendezésében a Vörösmarty Színházban. A darab két világhírű művész, Mozart (Lábodi Ádám) és Salieri (Hirtling István) párbajáról szól. Az Amadeusban két kivételes egyéniség, Salieri és Mozart találkozik és kényszerül egymás mellett alkotni. Ez a találkozás lesz mindkettejük tragédiája.
A zseni: szabálytalan, zabolátlan, játékos, őrült, szeretnivaló. A középszer: szabályos, ambiciózus, derék, kiszámítható, visszataszító és csak addig lehet sikeres, amíg a zseni árnyékot nem vet rá. Peter Schaffer minden korban aktuális problémát tesz meg darabja tárgyának: a tehetséges művész kiszolgáltatottságát a sznobizmussal, a korlátoltsággal szemben. Amikor fél-tehetségek kerülnek pozícióba, hogy azután kiszorítsák azokat, akik tehetségesebbek, jobbak náluk.
A sztárkultusz korát éljük, a „bárkiből lehet sztár” korát. A csúcstechnológia elképesztő emberi teljesítményeket eredményez, ami a művészetre is hatással van. És pillanatok alatt bárki, bármivel a világ figyelmének középpontjába kerülhet. Mégis, az országot lázban tartó tehetségkutató dömping arról árulkodik: az emberiség szomjúhozza a tehetséget. Az Amadeusban két kivételes egyéniség, Salieri és Mozart találkozik és kényszerül egymás mellett alkotni. Ez a találkozás lesz mindkettejük tragédiája. Salierinek megadatott, ami Mozartnak nem: egzisztencia, előkelő udvari állás, kibontakozási lehetőség. Mozartnak viszont megadatott, ami Salierinek sohasem: szabadság és a határtalan zenei zsenialitás. Igazságtalan vagy sem: az utókor már csak ez utóbbira emlékezik.