Anyakönyvi ügyintézés

2025.10.17. |

1.1 Az ügyintézés helye, elérhetőségek:

    Anyakönyvi és Címregiszter Iroda, 8000 Székesfehérvár, Városház tér 2.

A halotti anyakönyvi kivonat ügyintézéshez szükséges az alábbi, az elhunytra vonatkozó okmányok csatolása:
- személyi igazolvány,
- lakcímkártya,
- születési anyakönyvi kivonat,
- családi állapot igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, házastárs halotti anyakönyvi kivonata, válásról a bírósági ítélet).

 1.2 Vonatkozó jogszabályok:

  • Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
  • Az anyakönyvezési feladatok ellátásáról szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet
  • Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
  • A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény
  • A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet
  • A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének szabályiról szóló Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2024. (IX. 25.) önkormányzati rendelete
  • A bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról szóló 2009. évi XXIX. törvény
  • Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
  • Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény

 1.3 Általános előírások

- A 2014. július 1-jét követően bekövetkezett anyakönyvi eseményeket elektronikus anyakönyvbe kell rögzíteni. Az elektronikus anyakönyv országos szinten a személyt tartja nyilván és ehhez rendeli hozzá az egyes anyakönyvi eseményeket, illetve azok adataiban történt változást.

- Az anyakönyvi eseményeket az az anyakönyvvezető anyakönyvezi, akinek az illetékességi területén az anyakönyvi esemény bekövetkezett.

- Anyakönyvi kivonat iránti kérelmet bármely anyakönyvvezetőnél, hivatásos konzuli tisztviselőnél elő lehet terjeszteni. Anyakönyvi kivonatot az érintettek, illetve azok kérhetnek, akik igazolni tudják, hogy a kivonat kiállításához jogos érdekük fűződik. A kérelem személyesen vagy írásban terjeszthető elő, a következő adatok megadásával: a kért anyakönyvi kivonat típusa (születési, házassági, halotti kivonat; bejegyzett élettársi kapcsolat); az érintett polgár viselt és születési neve; érintett polgár anyja neve; a születés, házasságkötés, haláleset helye, időpontja; a kérelem kiállításának indoka. A kérelem az itt található anyakönyvi kivonat kérelem  kitöltésével is beadható.

- Az anyakönyvi kivonat kiállítása illetékmentes.

1.4 Születések bejelentése

- Az intézetben történt születést az intézet jelenti be.

1.5 Halálesetek bejelentése

A halotti anyakönyvi kivonat kiállításának ügyintézése az alábbiak szerint történik:

A Székesfehérváron intézetben (kórházban) vagy intézeten kívül (otthon) történt halálesetet a hozzátartozó (temetésre kötelezett személy) vagy az általa meghatalmazott temetkezési szolgáltató jelentheti be.
 bejelentés személyesen a Városház tér 2. épületében szerdai napon 8-12 óráig és 13-16 óráig,  pénteki napon 8-12 óráig. Előzetes időpontfoglalás szükséges a 22/537-207 vagy a 22/537-239-es telefonszámokon.

A székesfehérvári intézetben (kórházban) történt haláleset esetén, a kórház patológia osztálya által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány leadása- és a haláleset bejelentésével kapcsolatos jegyzőkönyv kitöltése a fentebb megadott helyen és időpontban történik.

A Székesfehérváron intézeten kívül (otthon) történt haláleset esetén, a haláleset tényét megállapító orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány leadása- és a haláleset bejelentésével kapcsolatos jegyzőkönyv kitöltése a fentebb megadott helyen és időpontban történik.

- Az anyakönyvi kivonatok meghatalmazott útján történő átvétele esetén javasoljuk, hogy szíveskedjenek az alábbi meghatalmazás mintát kitölteni: meghatalmazás (.doc)

 Az anyakönyvezéshez az alábbi dokumentumok szükségesek:

  • orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvány
  • elhunyt személy személyazonosító okmánya (személyi igazolvány, kártya típusú vezetői engedély, útlevél, lakcímkártya)
  • elhunyt személy születési anyakönyvi kivonata
  • házas családi állapot esetén házassági anyakönyvi kivonat
  • elvált családi állapot esetén záradékolt házassági anyakönyvi kivonat, vagy jogerős bírói döntés a válásról
  • özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
  • halálesetet bejelentő személyazonosító okmánya, lakcímkártyája

 1.6 Házasságkötés bejelentése

A házasulandók a házasságkötési szándékukat a házasságkötést megelőzően 1-12 hónappal jelenthetik be. A házasságkötést megelőző eljárás során a házasságkötési szándékot személyesen mindkét félnek együttesen kell bejelentenie a tervezett házasságkötés települési helye szerinti anyakönyvvezetőnél.

Amennyiben a házasságkötés helyszínéül a településen belüli, de a házasságkötő termen kívüli helyszínt választanak a felek, az erre vonatkozó kérelmet az anyakönyvvezetőnél kell benyújtani.

Külső helyszínen történő házasságkötésért fizetendő díj: 60.000,-Ft + Áfa

A házasságkötési szándék bejelentésénél az alábbi dokumentumok szükségesek:

  • személyazonosító igazolvány, vagy más személyazonosító okmány és lakcímkártya
  • születési anyakönyvi kivonat
  • amennyiben a házasulandók családi állapota elvált, jogerős bírósági végzés, vagy záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
  • amennyiben a házasulandók családi állapota özvegy, az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, vagy záradékolt házassági anyakönyvi kivonat

1.7 Bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése

Bejegyzett élettársi kapcsolat akkor jön létre, ha az anyakönyvvezető és a tanúk előtt együttesen jelenlévő két, tizennyolcadik életévét betöltött, azonos nemű személy személyesen kijelenti, hogy egymással bejegyzett élettársi kapcsolatot kíván létesíteni.

A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése iránti szándékot a fővárosi kerületi, a megyei jogú városi, valamint a járási hivatal székhelye szerinti képviselő-testület hivatalának anyakönyvvezetőjénél együttesen, személyesen kell bejelenteni, amelyről az anyakönyvvezető jegyzőkönyvet vesz fel. (A felek egyike – ha magyarországi lakcímmel nem rendelkezik – a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló szándékát – a külföldi hatóság (közjegyző, anyakönyvvezető), illetve a magyar konzuli tisztviselő előtt tett hitelesített és hiteles magyar nyelvű fordítással ellátott nyilatkozatával – írásban is bejelentheti.)

Az anyakönyvvezető a bejegyzett élettársi kapcsolat létrehozásának időpontját a felek kívánságát figyelembe véve tűzi ki.
Ha a bejegyzett élettársi kapcsolat létrehozását megelőző eljárásról készített jegyzőkönyv felvétele óta 1 év eltelt, az eljárást meg kell ismételni.
A felek valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetében a felek nyilatkozata a bejegyzett élettársi kapcsolat törvényes feltételeinek igazolását pótolja, és a bejegyzett élettársi kapcsolat a bejelentés után nyomban létesíthető.
A kapcsolat létrehozásához jogszabály nem ír elő várakozási időt.

Az eljárás illetékmentes. Kivéve: a hivatali munkaidőn kívül igénybe vett szolgáltatásokért, és az esemény külső helyszínen történő megtartásáért díjat kell fizetni, a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének szabályiról szóló Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2024. (IX. 25.) önkormányzati rendelete értelmében.

A közeli halállal fenyegető állapotot kivéve nem létesíthető BÉT január 1-jén, március 15-én, nagypénteken, húsvétvasárnap, húsvéthétfőn, május 1-jén, pünkösdvasárnap, pünkösdhétfőn, augusztus 20-án, október 23-án, november 1-jén és december 24-26-án, továbbá, ha az az adott képviselő-testület hivatala köztisztviselői számára munkaszüneti nap, július 1-jén.

1.8 Házassági név módosítása:

A házassági névviselési forma - a házasság fennállása alatt, illetve annak megszűnése után - az érintett kérelmére módosítható. A házassági név módosítása országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető.
Az eljárás illetékmentes.

1.9 Születési névváltozás kezdeményezése:

A születési név megváltoztatása országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél kérelmezhető. Kiskorú gyermek névváltoztatásához mindkét szülő hozzájárulása szükséges, kivéve, ha az egyik szülő szülői felügyeleti jogát a bíróság megszüntette. A szülő családi nevének megváltoztatása – ha a szülő ennek ellenkezőjét kifejezetten nem kéri – kiterjed a családi nevét viselő kiskorú gyermek családi nevére is. Ha a nevet változtató házastárs nevét a másik házastárs valamilyen formában viseli, rá is kiterjed a névváltoztatás.

Eljárás díja: A születési családi nevet, valamint a születési családi és utónevet érintő névváltoztatási kérelem igazgatási szolgáltatási díja 18 000 forint. Az igazgatási szolgáltatási díjat az anyakönyvi szerv által megjelölt számlára kell megfizetni.

Tájékoztató

2.0 Házassági név megváltoztatása:

A volt házastársa nevét viselő személy házassági neve a kérelmére megváltoztatható, ha a házasság megszűnt, és a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal vagy a személyiadat- és lakcímnyilvántartás alapiratával igazolható, hogy volt házastársa a nevét a kért formában használta.

Az eljárás illetékmentes.

2.1 Állampolgársági ügyek:

A magyar állampolgárság az érintett kérelmére honosítással, visszahonosítással, illetve a jogszabályban előírt esetekben a köztársasági elnökhöz címzett írásbeli nyilatkozattal szerezhető meg.

A honosított, illetőleg a visszahonosított személy választása szerint állampolgársági esküt vagy fogadalmat tesz. Az esküt vagy a fogadalmat a honosított a lakóhelye szerint illetékes polgármester előtt teszi le, egyszerűsített honosítási eljárás esetén országosan bármely polgármester előtt letehető. A honosított a magyar állampolgárságot az eskü vagy fogadalom letételének napján szerzi meg. Székesfehérváron az ünnepélyes eskütétel a Hiemer-házban történik havi 1 alkalommal.

2.2 Hazai anyakönyvezés:

Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményének (születés, házasságkötés, halál, bejegyzett élettársi kapcsolat) anyakönyvezését országosan bármelyik anyakönyvvezetőnél vagy hivatásos konzuli tisztviselőnél lehet kezdeményezni.

Adatlap külföldön történt születés hazai anyakönyvezéséhez

Adatlap külföldön történt házasság hazai anyakönyvezéséhez

Adatlap külföldön történt haláleset hazai anyakönyvezéséhez

Tájékoztató

2.3 Családi név korrekciója:

A korrekciós eljárás kizárólag a születési családi név anyakönyvi eljárásban történő módosítására vonatkozik, és a megkülönböztető betűjel és a kötőjel anyakönyvezésével kapcsolatos szabályokat foglalja magába. A születési családi név egy- vagy kéttagú lehet. Az a személy, akinek kéttagú családi nevét 1953. január 1-jét megelőzően kötőjel nélkül anyakönyvezték, kérheti, hogy a születési családi nevét a továbbiakban kötőjellel összekapcsolva viselje. Az a személy, akinek a két- vagy többtagú családi nevét kötőjellel összekapcsolva anyakönyvezték, kérheti a születési családi név tagjait összekötő kötőjel törlését.
Az eljárás illetékmentes.