Székesfehérvár a Numbeo-n – életminőség a statisztikák tükrében

A Numbeo 2009 óta hasonlítja össze a világ városait életminőség szempontjából a megélhetési költségek mellett többek között a közbiztonság, a környezetszennyezés és közlekedés alapján. Az oldal szerint egy négyfős család megélhetéséhez Székesfehérváron mintegy 700 ezer forintra van szükség akkor, ha nem kell költeni lakbérre.
2022.10.24. 12:08 |
Székesfehérvár a Numbeo-n – életminőség a statisztikák tükrében

A Numbeo segítségével lehet tájékozódni egy város életminőségéről – más városokéval összehasonlítva - és arról is, hogy mennyibe kerül a megélhetés. Székesfehérvár statisztikáit a lakosságszámban és ipari fejlettségben hasonló Győr városával hasonlítottuk össze.

A székesfehérvári megélhetési költségekről szóló összefoglaló azt tartalmazza, hogy egy négytagú család becsült havi költségei 698 ezer forint, lakbér nélkül. Egyedülálló személy becsült havi költsége mintegy 204 ezer forint volt a városban, szintén bérleti díj nélkül. Székesfehérvár 12,64%-kal olcsóbb, mint Budapest, ennek megállapításánál szintén lakbér nélkül számol az oldal. Székesfehérváron az albérlet ára átlagosan 33,98%-kal alacsonyabb, mint Budapesten. Ezzel összehasonlítva a Numbeo becslése szerint Győrben valamennyivel kevesebbe kerül a megélhetés, egy négytagú család becsült havi költségei 612 ezer forint lakbér nélkül, Győr pedig 23,7%-kal olcsóbb, mint Budapest (lakbér nélkül).

Nagyon magas a biztonság indexe

Az oldal statisztikái szerint a bűnözés összesített indexe Székesfehérváron alacsony, 23,33%-ot kapott a 100%-ig terjedő skálán. Ezzel szemben Győrben magasabb ez az érték (28,85%), de még mindig alacsonynak számít. Székesfehérvár jobb értéket ér el a biztonság tekintetében is, nappal az utcán gyalogolva nagyon magas a biztonság szintje (96,67%-os) és magas éjszaka is (73,33%). Győrben a biztonság százalékos indexe nappal 86,54%, éjszaka pedig 63,46%.

Rövidebb távra és többen használnak autót Fehérváron

Érdekes különbségek mutatkoznak a közlekedés tekintetében, amit azonban nem tekinthetünk reprezentatívnak, az adatközlők alacsony száma miatt. A Numbeo statisztikái szerint a fő közlekedési eszköz a munkába vagy az iskolába járásra Székesfehérváron az autó (50%), míg busszal, vagy gyalog a megkérdezettek 16-17%-a jut el reggel a célállomásra. A Numbeo becslései szerint Székesfehérváron a munkába/iskolába járás miatt minden utas évente 839,62 kg CO2-t termel. Minden egyes utasra 38,57 fa szükséges ahhoz, hogy elegendő oxigént termeljen. A Numbeo szerint Győrben a legtöbben gyalog közlekednek, a második helyen a busz következik és csak a harmadik helyen szerepel az autó. Székesfehérváron egy munkába közlekedő autós átlagban mindössze 7,33 km-t tesz meg és 21 perc alatt ér be a munkahelyére, Győrben az autósok nagyobb távolságra – átlagban 15km-re – mennek és szintén 20 perc alatt érnek be.

A városi szennyezést és légszennyezést tekintve Székesfehérváron a légszennyezettség nemzetközi összehasonlításban (37.5%) alacsonynak számít, az ivóvízszennyezés szintén alacsony (25%), az elégedetlenség a szemétszállítással kapcsolatban (18,75%) pedig a nagyon alacsony tartományba esik. A zaj és fényszennyezés is (12.5%) nagyon alacsony tartományba esik és a többség elégedett a városi zöldterületekkel és parkokkal is. Győrben is hasonló adatokat találunk, azzal a különbséggel, hogy a városi zaj és fényszennyezés a magas tartományba esik mintegy 75%-kal.

Ha Székesfehérvár indexeit a Numbeo-n található nagyvárosokkal hasonlítjuk össze, akkor az összegzésben a következő értékeléseket találjuk:

Biztonsági index (72,2%) magas, egészségügyi index (60%) magas, klímaindex (84.38%) nagyon magas, megélhetési költségek index (34.13%) nagyon alacsony, ingatlanárak és jövedelem arányának indexe (9,57%) mérsékelt, közlekedési ingázási idő indexe (22,4%) nagyon alacsony, szennyezettségi index (34,05%) alacsony.

Városfejlesztés

  1. Új zebra a Kassain

    Elkészült az új gyalogos átkelőhely a Kassai út és a Vágújhelyi utca sarkán, a buszmegállók mellett. A környéken élők kérésére készült el a fejlesztés, ami nem pusztán a burkolati jelek felfestését jelentette, hiszen egy biztonságos gyalogos átkelőhely létesítéséhez a megfelelő közvilágítást és a járdakapcsolatokat is ki kellett építeni a szegélyek szintbe süllyesztésével együtt - mondta Östör Annamária a terület önkormányzati képviselője.

    2022.12.06.
  2. Szinte kész a déli összekötő

    Végéhez közeledik a Seregélyesi és Sárkeresztúri utak közötti déli összekötő kivitelezése. Elérték a 95%-os készültséget, a tervek szerint a lakosság a műszaki átadás után, kora tavasszal veheti használatba a modern közvilágítással és kerékpárúttal szegélyezett, közel 5 kilométeres szakaszt.

    2022.12.02.
  3. Pályaválasztási nap a Rákócziban

    Robotikai bemutatóval, tájékoztató előadásokkal, interaktív foglalkozásokkal várta a KÉPES programban részt vevő nyolc nagyvállalat a II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola felső tagozatosait a hétfői pályaorientációs napon. Az iskolában tartott rendezvényen a diákok megismerkedtek azokkal a képességekkel, készségekkel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a jövőben sikeres munkavállalók lehessenek Székesfehérváron.

    2022.11.21.
  4. Épül már az új kishíd

    Jövő év tavaszára készül el a Malom-csatorna feletti új kishíd a Fürdő utcánál. A héten a kivitelezők beemelték helyére az átvezetést biztosító vasbeton szerkezeti elemeket.

    2022.11.17.