Székesfehérvár a Numbeo-n – életminőség a statisztikák tükrében

A Numbeo 2009 óta hasonlítja össze a világ városait életminőség szempontjából a megélhetési költségek mellett többek között a közbiztonság, a környezetszennyezés és közlekedés alapján. Az oldal szerint egy négyfős család megélhetéséhez Székesfehérváron mintegy 700 ezer forintra van szükség akkor, ha nem kell költeni lakbérre.
2022.10.24. 12:08 |
Székesfehérvár a Numbeo-n – életminőség a statisztikák tükrében

A Numbeo segítségével lehet tájékozódni egy város életminőségéről – más városokéval összehasonlítva - és arról is, hogy mennyibe kerül a megélhetés. Székesfehérvár statisztikáit a lakosságszámban és ipari fejlettségben hasonló Győr városával hasonlítottuk össze.

A székesfehérvári megélhetési költségekről szóló összefoglaló azt tartalmazza, hogy egy négytagú család becsült havi költségei 698 ezer forint, lakbér nélkül. Egyedülálló személy becsült havi költsége mintegy 204 ezer forint volt a városban, szintén bérleti díj nélkül. Székesfehérvár 12,64%-kal olcsóbb, mint Budapest, ennek megállapításánál szintén lakbér nélkül számol az oldal. Székesfehérváron az albérlet ára átlagosan 33,98%-kal alacsonyabb, mint Budapesten. Ezzel összehasonlítva a Numbeo becslése szerint Győrben valamennyivel kevesebbe kerül a megélhetés, egy négytagú család becsült havi költségei 612 ezer forint lakbér nélkül, Győr pedig 23,7%-kal olcsóbb, mint Budapest (lakbér nélkül).

Nagyon magas a biztonság indexe

Az oldal statisztikái szerint a bűnözés összesített indexe Székesfehérváron alacsony, 23,33%-ot kapott a 100%-ig terjedő skálán. Ezzel szemben Győrben magasabb ez az érték (28,85%), de még mindig alacsonynak számít. Székesfehérvár jobb értéket ér el a biztonság tekintetében is, nappal az utcán gyalogolva nagyon magas a biztonság szintje (96,67%-os) és magas éjszaka is (73,33%). Győrben a biztonság százalékos indexe nappal 86,54%, éjszaka pedig 63,46%.

Rövidebb távra és többen használnak autót Fehérváron

Érdekes különbségek mutatkoznak a közlekedés tekintetében, amit azonban nem tekinthetünk reprezentatívnak, az adatközlők alacsony száma miatt. A Numbeo statisztikái szerint a fő közlekedési eszköz a munkába vagy az iskolába járásra Székesfehérváron az autó (50%), míg busszal, vagy gyalog a megkérdezettek 16-17%-a jut el reggel a célállomásra. A Numbeo becslései szerint Székesfehérváron a munkába/iskolába járás miatt minden utas évente 839,62 kg CO2-t termel. Minden egyes utasra 38,57 fa szükséges ahhoz, hogy elegendő oxigént termeljen. A Numbeo szerint Győrben a legtöbben gyalog közlekednek, a második helyen a busz következik és csak a harmadik helyen szerepel az autó. Székesfehérváron egy munkába közlekedő autós átlagban mindössze 7,33 km-t tesz meg és 21 perc alatt ér be a munkahelyére, Győrben az autósok nagyobb távolságra – átlagban 15km-re – mennek és szintén 20 perc alatt érnek be.

A városi szennyezést és légszennyezést tekintve Székesfehérváron a légszennyezettség nemzetközi összehasonlításban (37.5%) alacsonynak számít, az ivóvízszennyezés szintén alacsony (25%), az elégedetlenség a szemétszállítással kapcsolatban (18,75%) pedig a nagyon alacsony tartományba esik. A zaj és fényszennyezés is (12.5%) nagyon alacsony tartományba esik és a többség elégedett a városi zöldterületekkel és parkokkal is. Győrben is hasonló adatokat találunk, azzal a különbséggel, hogy a városi zaj és fényszennyezés a magas tartományba esik mintegy 75%-kal.

Ha Székesfehérvár indexeit a Numbeo-n található nagyvárosokkal hasonlítjuk össze, akkor az összegzésben a következő értékeléseket találjuk:

Biztonsági index (72,2%) magas, egészségügyi index (60%) magas, klímaindex (84.38%) nagyon magas, megélhetési költségek index (34.13%) nagyon alacsony, ingatlanárak és jövedelem arányának indexe (9,57%) mérsékelt, közlekedési ingázási idő indexe (22,4%) nagyon alacsony, szennyezettségi index (34,05%) alacsony.

Városfejlesztés

  1. Elkészültek a tervek a felújításra

    Elkészült a városi uszoda energetikai felújításának, illetve a szaunarészleg bővítésének a terve, amit a Városfejlesztési Kft. szakemberei terveztek meg az üzemeltető Városgondnokság megrendelésére. Az uszoda 1989-es átadása óta jelentős felújításon még nem esett át. A város üzemeltetési szempontból legdrágább létesítménye évente 850 millió forintból működik, ami jelentősen csökkenne egy átfogó felújítás után.

    2024.04.25.
  2. 64 új kórterem a kórházban

    Székesfehérváron zajlik az ország egyik legjelentősebb egészségügyi beruházása. A 112 ágyas, 64 kórtermes új kórházi épület a belgyógyászaton kívül a tüdőgyógyászati osztálynak ad majd otthont, de itt kezelik majd a rákos és fertőzéses megbetegedéssel küzdő betegeket is. Az új kórházi épület, a teljes berendezéssel együtt nyáron állhat a fehérvári egészségügy szolgálatába.

    2024.04.23.
  3. Fejlesztések Csalán

    A Depónia Nonprofit Kft. csalai központjában két fontos beruházás is elkészült: egy megújult, 21. századi lakossági fogadóteret alakítottak ki, valamint a hulladékkezelő központ belső útját is felújították. A fejlesztésekrő tartott tájékoztatón elhangzott, hogy már nem csak érkezik, hanem távozik is a hulladék Csaláról, ami más helyeken kerül újrahasznosításra.

    2024.04.22.
  4. Turbósítás, kétsávosítás

    A város saját költségén indította el az Új Csóri úti körforgalom nagyobb áteresztő képességének érdekében egy engedélyes terv elkészítését. A körforgalom kapacitásbővítésével kapcsolatos engedélyezési tervdokumentáció a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel egyeztetve készült a sok közlekedési problémát okozó csomópont fejlesztéséről, melynek döntéselőkészítő anyagának kivonatát az alábbiakban olvashatják.

    2024.04.21.