-
Negyvenezer befejezett ügy
Megközelítette a 40 ezret a befejezett bírósági ügyek száma 2023-ban a Székesfehérvári Törvényszéken és Fejér vármegye járásbíróságain. A Székesfehérvári Törvényszéken 84 bíró és 244 igazságügyi alkalmazott dolgozik. Kedden tartotta hagyományos évértékelő összbírói értekezletét a Törvényszék.
2024.04.23. -
Általános iskolai beiratkozás
Április 18-án és 19-én (csütörtökön és pénteken) kell beiratkozniuk az általános iskolába azoknak a tanköteles diákoknak, akik szeptemberben kezdik az első osztályt.
2024.04.17. -
Április 1-től lehet napi e-matricát vásárolni - előre is megvehető
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság egy, a vásárló által megjelölt naptári napra lesz érvényes, és a teljes hazai díjköteles úthálózaton használható lesz. Motorokra - a heti (10 napos) és havi e-matricákhoz hasonlóan - kedvezményes áron lehet majd megvásárolni a napi autópálya-matricát.
2024.03.29. -
Nemzetközi konferencia a kastélyban
Az idei év a légierőről szól a Magyar Honvédségnél - jelentette ki a honvédelmi miniszter pénteken, a Fejér vármegyei Fehérvárcsurgón rendezett nemzetközi konferencián. A kétnapos konferenciát a Károlyi József Alapítvány szervezte a francia, a svájci és a holland nagykövetség, az Olasz Kulturális Intézet, az Osztrák Kultúrfórum, a Magyar-Német Intézet, a Mathias Corvinus Collegium Budapest, valamint a Hanns Seidel Alapítvány és a Konrad Adenauer Alapítvány támogatásával.
2024.03.22.
Módosul a közoktatási törvény - szeptembertől változások az iskolákban
Szeptembertől több ponton is módosul a közoktatási törvény: az általános iskolák 5. és 6. évfolyamán 25-50 százalékra emelkedik az az időkeret (A tanítási időkeret új fogalom, jelentősége abban rejlik, hogy a rendes munkaidőn belül végzett tanításért óradíj csak a tanítási időkereten felül teljesített többlettanításért jár.), amelyben a nem szakrendszerű oktatást meg kell szervezni, szélesedett a létszámhatárok átlépésnek lehetősége, s a rendes munkaidőn belül a kötelező órákon felül elrendelhető heti plusz két óra is.
2006.08.14. 07:20 |
Szeptembertől több ponton is módosul a közoktatási törvény: az általános iskolák 5. és 6. évfolyamán 25-50 százalékra emelkedik az az időkeret, amelyben a nem szakrendszerű oktatást meg kell szervezni, szélesedett a létszámhatárok átlépésnek lehetősége, s a rendes munkaidőn belül a kötelező órákon felül elrendelhető heti plusz két óra is.
A szeptembertől módosuló közoktatási törvény rögzíti: abban az esetben, ha arra egyéni foglalkozás, szabadidős foglalkozás, tanórán kívüli foglalkozás megtartása érdekében szükség van, a munkáltató elrendelheti, hogy a pedagógus a munkakörére, beosztására megállapított kötelező órájánál - a rendes munkaidőn belül munkaköri feladatként, külön díjazás nélkül - többet tanítson.
Ehhez kapcsolódóan kimondja a törvény azt, hogy az így elrendelt órák száma egy héten a két órát nem haladhatja meg. Külön előírja azt is, hogy óradíj fizetése mellett egyéni foglalkozás, szabadidős foglalkozás, tanórán kívüli foglalkozás megtartása a pedagógus számára akkor rendelhető el, ha előtte az adott héten a díjazás nélküli két óra megtartását elrendelték.
Az általános iskolák ötödik és hatodik évfolyamán 25-50 százalékra nő az az időkeret, amelyben a nem szakrendszerű oktatást meg kell szervezni, az időalapba bevonják a nem kötelező tanórai foglalkozások időkeretét is. Ehhez az általános iskoláknak a helyi tantervüket 2007. szeptember 30-ig szükség szerint át kell dolgozniuk, és meg kell küldeniük jóváhagyás céljából a fenntartónak.
Szélesedett a létszámhatárok átlépésének lehetősége is: az óvodai csoportokra, iskolai osztályokra megállapított maximális létszámot legfeljebb húsz százalékkal át lehet lépni a nevelési év, illetőleg a tanítási év indításánál, ha az óvodában legfeljebb két óvodai csoport, illetőleg az iskolában az adott évfolyamon legfeljebb két iskolai osztály indul; továbbá függetlenül az indított osztályok, csoportok számától akkor is, ha a nevelési év, tanítási év során az új gyermek, tanuló átvétele, felvétele miatt indokolt a létszámhatár átlépése.
2006. szeptember 1-jétől szervezhető a szakiskolában - a közoktatásról szóló 1993. évi törvény alapján - a nappali rendszerű iskolai oktatás keretében felzárkóztató oktatás azoknak a tanulóknak, akik alapfokú iskolai végzettség hiányában kívánnak bekapcsolódni a szakképzésbe.
Szintén szeptember 1-jétől fejlesztő iskolai oktatás indítható azoknak a tanulóknak, akik az adott évben töltik be a hatodik-tizedik életévüket, ezt követően növekvő életkor szerint.
A fenntartónak 2008. augusztus 31-ig gondoskodnia kell a nyolc évfolyamnál kevesebb osztállyal működő általános iskolájának tagintézménnyé történő átalakításáról vagy az általános iskolai feladatok - e törvényben meghatározottak szerinti - iskolafenntartás nélkül történő megoldásáról.
Az iskoláknak 2007. március 31-ig kell megküldeniük a fenntartónak a minőségirányítási programjukat jóváhagyás céljából. A törvény új elemként előírja, hogy az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét.
A minőségirányítási programban rögzíteni kell a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit és a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát. A minőségirányítási program végrehajtása során figyelembe kell venni az országos mérés és értékelés eredményeit.
Az eddigi kialakult gyakorlattal szemben új munkaszervezési módszert vezet be a törvény, és elvárásként határozza meg a munkáltatóval szemben azt, hogy az irányítása alá tartozó pedagógusok teljesíteni tudják a heti kötelező óraszámuk egy tanítási évre jutó keretét. A tanítási időkeret új fogalom, jelentősége abban rejlik, hogy a rendes munkaidőn belül végzett tanításért óradíj csak a tanítási időkereten felül teljesített többlettanításért jár.
Változás történt abban is, hogy a teljes munkaidő tanítási órákkal le nem kötött részében a munkáltató rendelkezése vagy munkaköri leírás alapján végezhető feladatok közé bekerült többletként a kötelező órákból kivett két feladat: az iskola pedagógiai programjában rögzített, a tanítási órák keretben meg nem valósítható osztály- vagy csoportfoglalkozások és a gyakorlati képzést szervezők ellenőrzése.
A szeptembertől módosuló közoktatási törvény rögzíti: abban az esetben, ha arra egyéni foglalkozás, szabadidős foglalkozás, tanórán kívüli foglalkozás megtartása érdekében szükség van, a munkáltató elrendelheti, hogy a pedagógus a munkakörére, beosztására megállapított kötelező órájánál - a rendes munkaidőn belül munkaköri feladatként, külön díjazás nélkül - többet tanítson.
Ehhez kapcsolódóan kimondja a törvény azt, hogy az így elrendelt órák száma egy héten a két órát nem haladhatja meg. Külön előírja azt is, hogy óradíj fizetése mellett egyéni foglalkozás, szabadidős foglalkozás, tanórán kívüli foglalkozás megtartása a pedagógus számára akkor rendelhető el, ha előtte az adott héten a díjazás nélküli két óra megtartását elrendelték.
Az általános iskolák ötödik és hatodik évfolyamán 25-50 százalékra nő az az időkeret, amelyben a nem szakrendszerű oktatást meg kell szervezni, az időalapba bevonják a nem kötelező tanórai foglalkozások időkeretét is. Ehhez az általános iskoláknak a helyi tantervüket 2007. szeptember 30-ig szükség szerint át kell dolgozniuk, és meg kell küldeniük jóváhagyás céljából a fenntartónak.
Szélesedett a létszámhatárok átlépésének lehetősége is: az óvodai csoportokra, iskolai osztályokra megállapított maximális létszámot legfeljebb húsz százalékkal át lehet lépni a nevelési év, illetőleg a tanítási év indításánál, ha az óvodában legfeljebb két óvodai csoport, illetőleg az iskolában az adott évfolyamon legfeljebb két iskolai osztály indul; továbbá függetlenül az indított osztályok, csoportok számától akkor is, ha a nevelési év, tanítási év során az új gyermek, tanuló átvétele, felvétele miatt indokolt a létszámhatár átlépése.
2006. szeptember 1-jétől szervezhető a szakiskolában - a közoktatásról szóló 1993. évi törvény alapján - a nappali rendszerű iskolai oktatás keretében felzárkóztató oktatás azoknak a tanulóknak, akik alapfokú iskolai végzettség hiányában kívánnak bekapcsolódni a szakképzésbe.
Szintén szeptember 1-jétől fejlesztő iskolai oktatás indítható azoknak a tanulóknak, akik az adott évben töltik be a hatodik-tizedik életévüket, ezt követően növekvő életkor szerint.
A fenntartónak 2008. augusztus 31-ig gondoskodnia kell a nyolc évfolyamnál kevesebb osztállyal működő általános iskolájának tagintézménnyé történő átalakításáról vagy az általános iskolai feladatok - e törvényben meghatározottak szerinti - iskolafenntartás nélkül történő megoldásáról.
Az iskoláknak 2007. március 31-ig kell megküldeniük a fenntartónak a minőségirányítási programjukat jóváhagyás céljából. A törvény új elemként előírja, hogy az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét.
A minőségirányítási programban rögzíteni kell a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit és a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát. A minőségirányítási program végrehajtása során figyelembe kell venni az országos mérés és értékelés eredményeit.
Az eddigi kialakult gyakorlattal szemben új munkaszervezési módszert vezet be a törvény, és elvárásként határozza meg a munkáltatóval szemben azt, hogy az irányítása alá tartozó pedagógusok teljesíteni tudják a heti kötelező óraszámuk egy tanítási évre jutó keretét. A tanítási időkeret új fogalom, jelentősége abban rejlik, hogy a rendes munkaidőn belül végzett tanításért óradíj csak a tanítási időkereten felül teljesített többlettanításért jár.
Változás történt abban is, hogy a teljes munkaidő tanítási órákkal le nem kötött részében a munkáltató rendelkezése vagy munkaköri leírás alapján végezhető feladatok közé bekerült többletként a kötelező órákból kivett két feladat: az iskola pedagógiai programjában rögzített, a tanítási órák keretben meg nem valósítható osztály- vagy csoportfoglalkozások és a gyakorlati képzést szervezők ellenőrzése.