Mit hoz a jövő? - a közoktatás kihívásairól volt szó

„Mit hoz a jövő? Tanítás–Tanulás Másképp” címmel kezdődött el kedden a kétnapos XXII. Országos Közoktatási szakértői konferencia, amelyet idén online rendeztek meg a járványhelyzet miatt. Délután kerekasztal beszélgetésre is sor került Székesfehérvár polgármesterének részvételével, aki beszámolt az Alba Innovár Digitális Élményközponttal és az Okos Tanterem programmal kapcsolatos tapasztalatokról is.
2020.11.03. 17:40 |
Mit hoz a jövő? - a közoktatás kihívásairól volt szó

A rendezvény célja, hogy a résztvevők megismerjék a köznevelés, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttképzés – rendkívüli helyzetre hangolt – aktuális feladatait, a kihívásokat, az előttük álló változásokat, terveket, irányokat és intézkedéseket.

Kedden az oktatási ágazat vezetői ismertették az ágazati irányítás terveit, szándékait, fejlesztési elképzeléseit. A résztvevők ízelítőt kaptak az oktatásban használható/használandó technikai újdonságokról, az innovatív pedagógiai módszerekről és a jó gyakorlatokról, a következő évek kihívásairól is. Megismerhették továbbá a korszerű oktatásfejlesztési terveket, irányokat annak érdekében, hogy a magyar fiatalok felkészüljenek a felsőoktatás és a munkaerőpiac kihívásaira, és egy egész életre szóló értékrendet, iránytűt kapjanak az oktatási rendszertől a változó világban való eligazodáshoz.

Délelőtt a XXI. század kihívásaira reagáló köznevelés - a tantermen kívüli digitális munkarend tapasztalatai címmel tartott előadást Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár, aki minden nehézség dacára, kifejezetten sikeresnek tartja a tavasszal megvalósult digitális távoktatást. Az államtitkár szerint a digitális oktatás elemeit hosszú távon is lehetne hasznosítani, hiszen például az érettségizők sok időt tudtak megspórolni azáltal, hogy a vizsgákat megelőző időszakban digitális munkarendben tanulhattak. Az államtitkár szerint a jövőben egyes órákat otthoni formában, digitálisan is meg lehet majd tartani. 

Székesfehérvár Önkormányzata az Alba Innovárral és a Tankerülettel együttműködve alakította ki a Széna Téri Általános Iskolában az első okostantermet. Az intézmény igazgatója, dr. Lórodiné Lajkó Ágnes a konferencián ismertette azt a módszertant, amelyet az okostanterem használatához dolgoztak ki.

Délután kerekasztal beszélgetésre is sor került Oktatás - Digitalizáció = Fejlesztés vagy Reform? címmel, a beszélgetés résztvevői Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár, dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere, Rácz Zsófia fiatalokért felelős helyettes államtitkár és Langerné Victor Katalin társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkár voltak. 

dr. Cser-Palkovics András polgármester a beszélgetésen kiemelte, hogy az internet ma közszolgáltatásnak számít és a digitalizáció, valamint az erre való felkészítés nem opció, hanem szükségszerűség, mert nemcsak a munkához, pályaválasztáshoz szükséges hanem a hétköznapi élet része.

A polgármester szólt az Alba Innovár Digitális Élményközpontról is, ami az országban elsőként jött létre lokális összefogás eredményeként és ahol az elmúlt három évben mintegy 15 ezer fiatal fordult meg és vett részt szakmai programokon. Hozzátette, hogy ez a digitális oktatási program felnőttképzési programmal egészült ki, amelynek célja a munkaerőpiacon maradás.

Cser-Palkovics András kiemelte, hogy a fehérvári ipari parkokban a világ legkorszerűbb technológiájával dolgoznak a munkavállalók. Elmondta, hogy városban van olyan ipari vállalat, amely 3800 embert ingyenesen képez az Alba Innovár program keretében. A polgármester beszélt az Okos Tanterem programról is, amelynek első fecskéje a Széna téri Általános Iskola, ennek kapcsán pozitív tapasztalatokról számolt be a tanárok hozzáállását illetően, kiemelve, hogy nagy lelkesedeéssel sajátítják el a digitális ismereteket és adják át a tudást a diákoknak és saját kollégáiknak is.