Gyalogos átkelőhelyek épülnek a Tompán, biciklis fejlesztések a Felsővárosban

A városrész aktuális kérdéseiről, a Zámolyi úti kerékpárútról, a csapadékvíz-elvezetésről, a tájház kialakításról, valamint a HÉSZ-módosításról szóló lakossági fórumot tartottak a Felsővárosban kedden este. A fórumon ott volt a Fehérvári Téglaipari Kft ügyvezetője Horváth Sándor ügyvezető igazgató, aki 1970-ben kezdett a cég jogelődjénél a Téglagyárban és személyesen nyugtatta meg a lakókat a bányagödör rekultivációval kapcsolatban.
2019.07.02. 20:17 |
Gyalogos átkelőhelyek épülnek a Tompán, biciklis fejlesztések a Felsővárosban

Az utóbbi napokban megannyi valótlanság jelent meg arról, hogyan is rekultiválják a bányagödröt a Zámoly felé vezető út mellett és hogyan készítenek talajt, majd ültetnek ebbe erdőt a szennyvíziszapból. Horváth Sándor ügyvezető elmondta, hogy az itt kitermelt agyagból készítették a téglát, majd a bányászat befejezésével az agyaggödröt vissza kell állítani az eredeti terepszintre. Olyan termőréteget készítenek különböző biológiai hulladékok segítségével, amit a rekultivált területre tesznek és ezen intenzív növénytermelésre van lehetőség – mondta. Ezen a talajon az induló növényzet számára rendkívül jó a táptalaj. Közel 20 hektárnyi növényzetet telepítenek, ebből 14 hektár már megvalósult.

Tudom, hogy ez a tevékenység milyen szaghatással jár – mondta az ügyvezető, majd hozzátette, hogy mindig is Fehérváron lakott és hatunokás nagypapaként, 72 évesen esze ágában sincs semmit szennyezni. „A mi célunk, hogy ez a biológiai hulladék megújuló energiaként szolgáljon és a bányarekultivációknál kiválóan lehessen használni. Mintaprojektként a legzöldebb eljárásokhoz tartozik ez a technológia és szeretném, ha ez minél több helyen megvalósulna.” - hangzott el a fórumon.

Nem hulladéklerakó, hanem mesterséges talajt állítanak elő.

1970-ben, amikor felépült a téglagyár, annak beüzemelésére úgy kaptak engedélyt, hogy nem a kubikgödrökből bányásznak tovább agyagot, hanem a Zámoly felé vezető út mellett a téglagyártól mintegy egy kilométerre. Akkoriban pedig elkezdték a város szemetét mindenféle talajszigetelés nélkül, egészen 1980-ig a kubik gödrökbe hordani, ami mindössze 20-30 cm-es fedőréteget kapott. Ennek a szemétnek még mindig van szaga és ha száraz időben kicserepesedik a talaj, akkor a levegőbe kerül, ami okozhat szaghatást a Park center és a Felsőváros környékén. A volt szemétlerakó területén több helyen földmunkát is végeztek, ami szintén megbolygatta a fedőréteget szintén szaghatást okozva.

Cser-Palkovics András polgármester és Földi Zoltán önkormányzati képviselő mellett ott volt a fórumon Bozai István városgondnok, Nagy Zsolt, a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának vezetője valamint Kovács Zsolt rendőr ezredes, városi rendőrkapitány.

A város polgármestere a fórumon elmondta, hogy elkészültek a Móri út felújításának a tervei és amint forrást sikerül találni erre a városi szinten is jelentős beruházásra kezdődik a felújítás, mely a közműcseréket is tartalmazza majd.

Földi Zoltán a Felsőváros önkormányzati képviselője a Felsőváros tájházzal kapcsolatban elmondta, hogy a Kertalja utca 8. szám alatti, ingatlanon álló lakóépület felújítására és tájházzá történő átalakítása elkezdődött, az épületben a gépészeti és villamoshálózat kerül felújításra, külső homlokzat javítás, kiállító tér valamint teakonyha kerül kialakításra.

Gyalogos átkelőhelyek épülnek négy helyen a városrészben

Több helyen új gyalogos-átkelőhelyeket terveznek a Felsővárosban. Várhatóan szeptemberben kiírják a pályázatot a kivitelező kiválasztására, és ezek még idén megvalósulhatnak. A Tompa Mihály utcában három, az autóbusz-megállók mellett, valamint a Park Centernél az önkormányzati úton egy darab.

Biciklis fejlesztések

Jelentős kerékpáros fejlesztések lesznek a Felsővárosban a következő három évben, ezek tervei elkészültek. A Mikszáth Kálmán utcában irányhelyes kerékpársávok lesznek, a parkolás megtartásával, teljes burkolatfelújítással. Szeptemberben indítják a kivitelező kiválasztására a közbeszerzést. Zámoly utcában szintén irányhelyes kerékpársávok lesznek az útburkolat szélesítésével és felújításával. A Kiskút útján pedig közös gyalogos-kerékpáros út épül egészen az elkerülő útig. A csomópontban lesz egy új gyalogos-átkelőhely a Kiskút útja keresztezésére.