-
50 éves a Bugát
Fontos jubileumi esemény helyszíne volt a Székesfehérvári Szakképzési Centrum Bugát Pál Technikum, szerdán délután ünnepelték az iskola fennállásának 50. évfordulóját. Az intézmény életében mérföldkőnek számító rendezvényen Székesfehérvár Önkormányzata és közössége nevében Mészáros Attila alpolgármester gratulált és köszöntötte az iskolát.
2025.12.17. -
Évezredes üzenet
Városunk büszkén viszi tovább a Szent István-i örökséget, ami nemcsak szellemiségében van jelen, hanem – a modern tudományos eszközöknek köszönhetően – immár kézzelfogható bizonyítékokkal rendelkezünk Székesfehérvár ezeréves erődítéséből. Az évzáró intézményvezetői találkozón igazi kincseket, az államalapítás korából származó fa- és földmintát adott át dr. Cser-Palkovics András polgármesternek a Szent István Király Múzeum főigazgatója.
2025.12.16. -
Tovább zöldül Fehérvár
Új korszak kezdődik Székesfehérvár távhőellátásában. Villanykazánok és egy hatalmas hőtároló segíti majd, hogy a város fűtése biztonságosabb és környezetkímélőbb legyen. A beruházást az E.ON valósítja meg, a fejlesztés több ezer fehérvári háztartást támogat majd.
2025.12.17. -
Adomány a kórháznak
Újabb támogatás érkezett a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórházhoz. A Jeruzsálemi Szent János Szuverén Rend, Kórházas Lovagok Magyarországi Parancsnoksága és a Kórházas Lovagok Alapítvány rendezett jótékonysági koncertet, amelynek bevételét felajánlotta a Szent György Kórház Alapítványnak.
2025.12.17.
Fókuszban az 5. számú választókerület – Tóváros, Sóstó, Alsóváros, Őrhalmi Szőlők
Tóváros tele van szépen karbantartott játszóterekkel, és három éve a Torony sor mögötti sétány és park is megújult.
"Ez egy elég változatos körzet, hiszen a Horvát István utcától egészen az autópályáig tart. Nagyjából a körzetben élők kétharmada a Tóvárosi lakónegyedben és a Széchenyi út egy részén lakik, a fennmaradó egyharmad pedig Sóstón, Alsóvárosban és az Őrhalmi Szőlőkben." – mutatta be a területet Mészáros Attila alpolgármester, aki kilenc éve képviseli az itt lakókat. – "Azért is speciális a terület, mert más jellegű teendők merülnek fel a lakótelepen, mint a kertvárosi övezetben. A Tóvárosban van egy bölcsőde, két óvoda és egy iskola, de a kertvárosi területen az elmúlt évtizedekben nem épültek közintézmények, közösségi terek. Ezen kell majd a jövőben dolgozunk. A tavalyi évben az orvosi rendelést részben vissza tudtuk hozni, hiszen a Börgöndi úton heti két nap az itt élők rendelkezésére áll a körzeti orvos.”
A Tóvárosban van egyébként a város legnagyobb általános iskolája. A sporttagozatos intézményben – ahogy a körzet két óvodájában és a bölcsődében is – szintén folyamatosak a fejlesztések.
Parkolók a zöldfelület rovására?
A panelházas lakótelepen – ahogy minden más városrészben – itt is slágertéma a parkolóhiány. Az elmúlt években folyamatosan igyekeztek bővíteni a helyeket. A lakótelep 2019-ben ünnepli az ötvenedik születésnapját. Az akkori út- és parkolókialakítás nem a mai gépjárműszámra épült. „Minden bővítés esetében a lakókkal egyeztetünk, hiszen most már eljutottunk odáig, hogy a zöldfelület rovására tudunk csak bővülni, ami komoly probléma.” – tette hozzá Mészáros Attila.
Viszont a zöldbe vágyóknak sem lehet oka panaszra, hiszen a Tóváros tele van szépen karbantartott játszóterekkel, és három éve a Torony sor mögötti sétány és park is megújult. A sövényekkel, szép fákkal szegélyezett, focipályával, kutyafuttatóval, szalonnasütőhellyel tarkított közösségi tér csendes, barátságos része Tóvárosnak.
Újjászületett a sóstói városrész
Az elmúlt évek legnagyobb fehérvári fejlesztése is ebben a körzetben volt, hiszen a Sóstó Városrészi Rehabilitációs Program mintegy húszmilliárd forintba került. A stadionrekonstrukció és a természetvédelmi terület megújítása mellett a környék összes útjának, járdájának, sétányának megújítása és további parkolóhelyek kialakítása is megkezdődött.
„Ez a folyamat még nem fejeződött be. Az idei évben várhatóan el tudjuk indítani a Homok sor felújítását illetve még száz-kétszáz parkoló építését. Mindez szükséges az új létesítmény miatt és a Sóstó Természetvédelmi Terület miatt is, mely az átadás óta rendkívül népszerű a székesfehérváriak körében. De a három temető kiszolgálása miatt is fontos, hogy legyenek újabb parkolók.”
Alsóvárosban és az Őrhalmi Szőlőkben a közlekedés gördülékenyebbé tétele a cél, hiszen a területet néhány évvel ezelőtt lakó-pihenő övezetté nyilvánították, annak megfelelő sebességkorlátozással. A csendes, békés utcák viszont egyre intenzívebben beépülnek, így a gördülékeny gépjárműközlekedést biztosítani kell a város felé.
Élénk a közösségi élet
„Örülök neki, hogy sok kisebb közösség működik a városrészben. Elsősorban a nyugdíjascsoportokra gondolok, akik nagyon aktívak. Tóvárosban is komoly közösség alakult ki az elmúlt években, de a Sóstói Nyugdíjasklub és az Alsóvárosi Nyugdíjasklub is magas létszámmal működik és szervezik a programjaikat.” – mesélte Mészáros Attila. Tóvárosban rendszeresek az őszi, karácsony előtti közösségépítő programok. Alsóvárosban pedig a természetvédelmi terület rehabilitációs programjának utolsó állomásaként a vadmadárgondozó és közösségi ház épületének megépítésével alakul ki egy olyan közösségi tér, ahol az Alsóvárosban, az Őrhalmi Szőlőkben élők is megtalálhatják a maguk hétköznapi vagy hétvégi programjait. – „Reméljük, hogy jövő februártól ez a lehetőség már rendelkezésükre áll, és a női tornától elkezdve a különböző kézműves foglalkozásokon keresztül számos programból válogathatnak az érkezők!”
Összekötő- és átkötő utak
A Sóstó rehabilitációja lezárultával a következő nagy feladat, ami érinti a városrészt, a déli összekötő út megépítése. Ennek fő célja, hogy a Sárkeresztúri utat a Seregélyesi úttal összekötve a belváros érintése nélkül is el lehessen jutni egyik városrészből a másikba. „Ennek előkészítése már folyamatban van, a szükséges kisajátítási eljárások nagy részben lezárultak, a tervezés a vége felé tart, valószínűleg nyár végén a közbeszerzési eljárást is ki tudjuk írni. Ez nagyjából kétéves program lesz, várhatóan 2022-re készül el a kétszer egy sávos összekötő út.”
Mindemellett a közlekedők segítségére lesz az intermodális csomópont fejlesztése is, melynek koncepcióterve szintén elfogadásra került a kormány részéről, a kiviteli terv készítése hamarosan megkezdődik. Ennek egyik eleme az Új Váralja sor rákötése lesz a Mártírok útjára. De az M7-es autópálya harmadik lehajtójánál lévő körforgalom átépítésére is megszületett a kormánydöntés.
„Az említett utak megépítésével óriási lehetőség lesz majd a kezünkben. Hiszen nagyjából egyharmadnyi városrész fog feltárulni a város előtt a déli összekötőút illetve a Mártírok útjára átkötő út megépítésével. Zöld mezőben tudunk egy ekkora terület kiépíteni, kigondolni, hogy milyen funkciókkal lássuk el: milyen területeket lehet majd parcellázni, építési teleknek kialakítani. Hol tudunk majd közintézményt kialakítani, akár bölcsődét, óvodát vagy iskolát. Ez az elkövetkező néhány év komoly feladata lesz!”
Mészáros Attila folyamatosan igyekszik a választók rendelkezésére állni: „Havonta kétszer a városrészben tartok fogadóórát, és a hivatalban is van fogadónapom. De ha bárki telefonon, e-mailben megkeres, rövid időn belül biztosan reagálok rá. Évente egyszer-kétszer lakossági fórumon is találkozom a lakókkal. Igyekszem a körzetben minél többet jelen lenni, hogy kérdéseikkel, észrevételeikkel megtalálhassanak a városrész lakói, és megkeressük mindenre a megoldást.”
Sándor István naponta ötször sétáltatja menhelyről hozott kutyusát, Lénit a Torony sor mögötti sétányon.
A hetvenhárom éves férfi feleségével tizenhat éve él a Tóvárosban, de onnan alig pár lépésre, a Tátra utcában – akkori Zeller soron – töltötte a gyerekkorát. Miközben a kutyafuttató mellett beszélgetünk, elárulta, hogy kisfiúként éppen oda járt korcsolyázni: „Egy patak folyt itt keresztül, azt elrekesztettük, kifolyattuk a vizet, hogy megfagyjon. Nádas volt, vizenyős terület, itt ház akkor még nem állt. Egy focipálya volt még errefelé meg pingpongasztal már a nyolcvanas években. Nagyon sokat változott minden!” A házaspár nagyon szeret itt élni, talán csak más kutyatartókkal akad némi nézeteltérésük. István mindig legalább három zacskóval indul útnak, és mások után is összeszedi a kutyaürüléket, ugyanis nagy bánatára ezt nem mindenki teszi meg a saját kutyája után: „Igaz, költsége is van, mert ritkán töltik fel a tartókat, pillanatok alatt eltűnnek belőle a zacskók. Úgyhogy mi egy nagy állatkereskedésben szerezzük be százas nagyságrendben. A kutyafuttatót nagyon szeretjük, csak sötétedés után lehetne valamivel erősebb benne a világítás!”