Eljárást indított az EU a dohánytermékek reklámozása miatt

 Négy tagállam, köztük Magyarország ellen kezdeményezett eljárást az Európai Bizottság, a dohánytermékek reklámozása miatt. Az EU-ban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése. A dohánygyárak nemzetközi eseményeket sem szponzorálhatnak. A bizottság azt kifogásolja, hogy a szabályozás az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermék-reklám tilalma alól. Ez pedig nem más, mint a Forma1 Magyar Nagydíj.
2006.04.05. 07:26 |

 Négy tagállam, köztük Magyarország ellen kezdeményezett eljárást az Európai Bizottság, a dohánytermékek reklámozása miatt. Az EU-ban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése. A dohánygyárak nemzetközi eseményeket sem szponzorálhatnak.

 Két hónap haladékot kapott Csehország, Olaszország, Spanyolország és Magyarország arra, hogy a dohánytermékek reklámozása terén az uniós normáknak megfeleljenek. Az Európai Bizottság a négy ország ellen eljárást kezdeményezett, mert nemzeti szabályozásukban nem, vagy nem megfelelően tiltják a cigarettareklámokat.

 Spanyolországban három évre olyan átmeneti korlátozást vezettek be, amely lehetővé teszi, hogy a dohánygyárak nemzetközi autó- és motorversenyeket szponzoráljanak. Olaszországban olyan rendezvényeket szponzorálnak a dohánygyárak, amelyek ugyan hazainak tekinthetőek, ám több ország televíziója is közvetíti, illetve az interneten is követhetőek az események. Ez pedig ellenkezik azzal uniós irányelvvel, amely szerint nemzetközi eseményt nem támogathat cigarettagyár. A cseheknél az jelent gondot, három évig nem bántják azokat a szerződéseket, amelyeket a tilalom hatályba lépése előtt, azaz 2005. július 31-éig írtak alá.

 Magyarországot is érinti az eljárás, noha a szabályok jóval szigorúbbak az uniós előírásoknál. Esetünkben a bizottság azt kifogásolja, hogy a szabályozás az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermék-reklám tilalma alól. Ez pedig nem más, mint a Forma1 Magyar Nagydíj.

 A közösségi szabályozás szerint tilos újságokban, rádióban és az interneten dohánytermékeket reklámozni. A televíziós népszerűsítést még a 90-es években szüntette meg a közösség. A most hatályba lépő irányelv a nemzetközi kulturális és sportrendezvényeknél nem teszi lehetővé, hogy dohánygyárak szponzorálják az eseményt.

 Az Európai Unió eredetileg a reklámozás teljes tilalmát szerette volna elérni, ám az Európai Bíróság 2001-ben azt mondta, hogy az EU hatásköre erre nem terjed ki. Így a mozikban, óriásplakátokon továbbra is lehet népszerűsíteni a termékeket. Ajándéktárgyakon, például tollon, hamutartón vagy napernyőn is szerepelhet hirdetés.

EU

  1. Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva

     Péntektől olcsóbban telefonálhatnak a magyar mobilszolgáltatók előfizetői az Európai Unió tagországaiba utazva, az uniós roamingdíj hatósági árcsökkenésének hatására. Az EU-ban működő mobilszolgáltatók mától maximum nettó 0,35 eurót számlázhatnak hívásindítás, és 0,11 eurót a hívásfogadás után az uniós tagországokban, és ugyanennyibe, vagyis 0,11 euróba kerül az SMS-küldés is.

    2011.07.01.
  2. Szerdától eltűnik a 75 wattos hagyományos izzó

     Szerdától nem rendelhetnek már 75 wattos hagyományos - vagyis nem energiatakarékos - izzókat sem az üzletek az Európai Unióban, a tagországok egy korábbi közös döntésének megfelelően. Az EU tavaly kezdte meg a hagyományos égők kereskedelmének felszámolását környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Először a 100 wattos izzókat vonták ki, majd idén szeptember 1-jétől a 75 wattosokon a sor.

    2010.08.30.
  3. Egy új felmérés szerint az európaiak nehezen jönnek ki fizetésükből

     Minden hatodik európai állandó nehézségekkel küzd a háztartási számlák kifizetésekor, és az uniós polgárok háromnegyede úgy gondolja, hogy országukban az előző évben nőtt a szegénység. Ezek a legújabb, a válság társadalmi hatásairól végzett Eurobarométer felmérés legfontosabb eredményei, amelyet kedden hozott nyilvánosságra az Európai Bizottság. 

    2010.06.22.
  4. Az uniós polgárok kevesebb, mint fele sportol rendszeresen

     Az uniós polgárok 40%-a legalább hetente egyszer sportol és 65%-uk végez valamiféle testmozgást. Mindazonáltal 25%-uk csaknem teljesen inaktív – derül ki egy, az Európai Bizottság által közzétett, a sportról és a fizikai aktivitásról végzett különleges Eurobarométer-felmérésből. A németek 61%-a, az osztrákoknak pedig 57%-a tagja valamilyen sportklubnak vagy fizikai aktivitást is magában foglaló egyéb klubnak. Ez az arány Magyarországon 8%.

    2010.04.09.