Digitális élményközpont a jövőért - bemutatták az Alba Innovárt

Szeptembertől fogadja a diákokat az Alba Innovár digitális élményközpontról, ahol az országban elsőként világszínvonalú, csúcstechnológiájú digitális eszközöket és rendszereket ismerhetnek meg. A látogató humanoid robotokkal, LEGO robotokkal, 3D szobrászattal és 3D nyomtatással, valamint interaktív asztallal és szociális robotokkal is megismerkedhet, míg a Paraparkban, vagyis a szabaduló szobában a digitalizáció világára épülő rejtvényekkel és kihívásokkal találkozhatunk.
2017.06.15. 17:19 |
Digitális élményközpont a jövőért - bemutatták az Alba Innovárt

„A jövőt nem lehet előre megjósolni, de a jövőnket fel lehet találni.”- ez a Gábor Dénes idézet köszönti majd szeptembertől mindazokat, akik betérnek az Alba Innovár digitális élményközpontba. A centrum jelenleg 88%-os készültségben van, és az elkövetkezendő hetekben próbaüzemmódban tesztelik majd a különböző foglalkozásaikat, hogy aztán szeptembertől már „élesben” fogadhassák a fehérvári diákokat.

A bejáráson Székesfehérvár polgármestere kiemelte, hogy az önkormányzat finanszírozásában létrejött élményközpont célja elsősorban az, hogy a fehérvári fiatalok – szociális helyzettől függetlenül – ingyenesen ismerkedhessenek a digitális világgal, mely ismerete nélkül a jövőben nem boldogulnak majd. Hangsúlyozta, hogy Magyarországon ez az első ilyen digitális élményközpont, és még Európában sincsen túl sok. "Itt vannak olyan eszközök, melyekből szinte alig van Európában máshol. Itt lehetőséget kapnak a fiatalok arra – akár pályaorientáció keretében -, hogy ezeket az eszközöket kipróbálhassák. Nem kell a világ másik felére utazni ahhoz, hogy csúcstechnológiás digitális eszközökkel találkozzanak." - mondta el Cser-Palkovics András polgármester, aki köszönetet mondott a kezdeményezés felkarolásáért a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítványnak, valamint az IVSZ-nek, hogy bízott Fehérvárban, és ezt a szakmai programot itt valósítja meg.Hozzátette, hogy ezen túl a felnőtteket is igyekeznek megismertetni a digitális világgal. "Ezzel a kezdeményezéssel Székesfehérvár azt is bebizonyította, hogy nemcsak régi, hanem nagyon modern is, mert valamit létrehozott Magyarországon először. 

Laufer Tamás, a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány kuratóriumi elnöke gróf Széchenyi István szavait idézte, aki szerint „Igazibb súly s erő az emberi agyvelőnél nincs. Ennek több vagy kevesebb volta a nemzetnek több vagy kevesebb szerencséje.” Laufer Tamás beszélt arról, hogy évek múlva a világ teljesen át fog alakulni, s a mostani gyerekek nagy eséllyel teljesen mást fognak csinálni, mint a mostani felnőttek nagy része, amire fel kell készülni. Elmondta, hogy a most kialakításra került élményközpontban minden gyereknek lehetősége nyílik szeptemberben arra, hogy szórakozva tanuljanak, és megismerjék a különböző technológiai eszközöket. 

A digitális élményközpont elsődlegesen iskolásoknak tart majd foglalkozásokat és szakköröket a hét négy napján délelőtt, valamint délután. A diákok megismerkedhetnek a digitális világot működtető technológiával és annak lehetőségeivel annak érdekében, hogy biztonsággal igazodjanak el az információs társadalomban és hasznos segítséget kapjanak jövőbeli pályaválasztásukhoz is.

Az élményközpont foglalkozásai az iskolák számára ingyenesek, gyakorlat orientáltak, előtérbe helyezik a készségfejlesztést, az alkotást és a tanulói aktivitást oly módon, hogy azok illeszkednek a Nemzeti alaptanterv elvárásaihoz. Annak érdekében, hogy a foglalkozásokon megfelelő mértékű figyelem jusson a gyerekekre, a létesítmény egyszerre legfeljebb 36-40 fős tanulócsoportokat fogad, amelyekkel négy pedagógus dolgozik.

A tanév során a délutáni sávban szakkörökre kerül sor, míg hétvégén a családok és más érdeklődők számára is megnyílik a központ. A nyári szünetben az élményközpont gyermektáborok helyszíne lesz, míg a kiállítótérben a turisták számára is ajánlhatók programok. További lehetőséget jelentenek a kora esti órákban tartott rendezvények, képzések, felnőtteknek szóló fizetős workshopok. 

Az élményközpont épületében több kiállítási helyszín található, úgy, mint Digitalizáció – tudomány és technika, ahol robotokkal találkozhatnak az érdeklődők, Oktatás a jövőben szoba, mely a virtuális valóságot tárja elénk és interaktív padló van benne, Digitális alkotás és művészethelyisége, ahol 3D szobrászattal és nyomtatóval találkozhatunk, valamint Együttműködés és kommunikáció – interaktív asztallal és szociális robottal. A bejáráson bemutatkozott az Alba névre keresztelt érző, kommunikáló szociális robot is, mely az oktatási csúcstechnológia egyik képviselője. A foglalkoztatókban kísérletek, robotika és kódolás várja majd a gyerekeket, melyek készségfejlesztésre, valamint a digitális kompetencia fejlesztésére épülnek, a feladatok megoldása során pedig mikrokontrollerekkel és mini számítógépekkel történnek a különböző mérések. 

A digitalizáció világára épülő rejtvények és kihívások megoldására pedig az alagsorban kialakításra került egy Szabadulószoba – Parapark, melyben a fiatalok felügyelettel vehetnek részt a különböző szabadulásokon. Gyurkovics Attila, a Parapark kitalálója elmondta, hogy 2011-ben nyitották meg először Budapesten egy romkocsma pincéjében az első szabaduló szobájukat eredeti ötlet alapján, egy számítógépes játék nyomán. A célja a csapatépítés, illetve a flow-élmény, ami az az epizód, hogy úgy lopja el az ember idejét, hogy a végén azt mondja, "de jó volt".