Szeretünk közösségben lenni és alkotni - beszélgetés Juhász László önkormányzati képviselővel

Juhász László, a VÁLASZ Független Civilek önkormányzati képviselője negyedik ciklusát kezdheti meg a székesfehérvári közgyűlésben. Az új ciklusban városfejlesztési tanácsnokként is tevékenykedik. Juhász Lászlót az általa képviselt szervezet értékeiről és arról is kérdeztük, hogy hosszú távon hogyan képzeli el a város jövőjét.
2019.12.02. 08:00 |
Szeretünk közösségben lenni és alkotni - beszélgetés Juhász László önkormányzati képviselővel

Fehérvár speciális hely a közélet szempontjából, hiszen az országos trendek nem érvényesültek az önkormányzati választáson, ilyen például az is, hogy van egy civil szervezet, amely országos politikai pártokkal tud versenyezni hosszú évek óta. Minek tudható be, hogy a VÁLASZ már a negyedik önkormányzati ciklusban delegálhat önkormányzati képviselőt a közgyűlésbe?

A 46 legnagyobb magyarországi település - 23 megyei jogú város és 23 budapesti kerület - tekintetében egyedülálló a politikai szerepvállalásunk az országban, hiszen nincs még egy olyan civil szervezet, amelyik korábbi politikai szereplők nélkül, színtisztán civilekből építkezve negyedszer is bent tud lenni a közgyűlésben. A fehérváriaknak párthovatartozástól függetlenül az lehet az érzése, hogy a város dolgai alapvetően jól mennek - ezt a választás eredménye is igazolja - ennek ellenére különböző formációk vannak, mindenki máshogy képzelné egy város vezetését. Közel 80 ezer "nagykorú" szavazópolgár van a városban, ha nekik kellene megalkotniuk Székesfehérvár költségvetését, nem találnánk két olyan embert, aki ugyanúgy gondolkodik. Mi is azt mondjuk, hogy jó az irány, amerre a város halad, de vannak saját elképzeléseink és olyan dolgok, amiket mi másként csinálnánk. Ezt a programunkban meg is mutattuk a választóknak. Nem pillanatnyi érdekek mentén, hanem hosszú távon gondolkoztunk a programunk megalkotásánál. Van egy szimbolikája is az elképzeléseinknek, ami ezt tükrözi: a "2019-2038".. Az alternatívák felmutatása mellett annak is betudható a siker, hogy olyan emberek alkotják a VÁLASZT, akik a saját civil közösségeikben már letettek valamit az asztalra, sokan vezetőségi tagok civil szervezetekben és ott vagyunk az emberek között: ez is "átjön" a választások alkalmával.

Mik azok az alapértékek, amelyek ilyen régóta és ilyen erősen összetartják ezt a közösséget?

Elsősorban a közösség szeretete, az emberekkel való foglalkozás és a más emberekért való tenni akarás. Közösségi emberek vagyunk mindannyian, baráti társaságként is jól érezzük magunkat együtt, de szinte minden tagunknak van egy külön mikroközössége is, ahol vezető szerepet tölt be, ezért a VÁLASZ egyfajta gyűjtőszervezet is egyben. Sokfajta érdeklődési körű és sokféle civil közösségben dolgozó ember tartozik hozzánk, sokunk számára fontos a sport és a kulturális érdeklődés, ezek is összekötő kapcsok. Nálunk a különböző civil területekről érkező emberek tiszteletben tartják és elismerik egymás munkáját. Szeretünk közösségben lenni, szeretünk alkotni és az köt össze minket leginkább, hogy mindannyian erősen lokálpatróta, városunkat szerető emberek vagyunk. az emberekkel való foglalkozás, más emberekért való tenni akarás.

Melyek azok a területek, amelyek a leghangsúlyosabbak a VÁLASZ várospolitikájában?

Három területet említenék. Az első a város szimbolikus tereivel kapcsolatos, fontos tervünk, hogy 2038-ra felépüljön a Koronázó Bazilika a Nemzeti Emlékhelyen nem csak lelki értelemben, hanem a maga fizikai valójában is. Erre példa a krakkói Wawel egyes épületeinek újraépítése. Követendő a példa, hiszen Lengyelországról van szó, akikkel a nemzeti gyökereink és évszázados barátság is összeköt minket. Fontos tervük a Palotai kapu tér helyreállítását is. A második terület azok az elképzelések, amelyeket a közlekedéssel kapcsolatban megfogalmaztunk. Két nagy elemet emelnék ki: az egyik a városrészeken belüli közösségi közlekedés elektromos kisbuszokkal, vagy mikrobuszokkal. Ezeknek az egyes városrészeken belül az lenne a szerepe, hogy a gyűjtőutakra viszik el az egyes városrészben élőket, ahonnan 10 percenként járnak a buszok. A másik hangsúlyos rész a közösségi közlekedésen belül a kötöttpályás közlekedés megvizsgálása, például, hogy Maroshegy, illetve Feketehegy városrészeket hogyan lehetne bekötni a jelenlegi vasúti hálózatba kis átalakítással és hogyan lehetne helyiérdekű vasúti (HÉV) közlekedésre használni a síneket. Szakemberek szerint is érdemes megvizsgálni ennek lehetőségét. Ezzel összefüggésben rendeznénk a parkolás kérdését, azt gondoljuk, hogy a Belváros közvetlen közelébe nem szabad már behozni az autókat, ehhez kétsávos ingyenes P+R parkolóházakak kellenek. Az egyik sáv a Belváros körgyűrűjének peremén helyezkedne el, a másik pedig a város bevezető útjait, a nagy körgyűrűket érintené - szinte a Székesfehérvár táblával egyvonalban - ezeken a főútvonalakon pedig sűrített tömegközlekedést képzelünk el. Ha a város körgyűrűjén tudjuk tartani az autók egy részét, már kisebb terhelést hozunk be a városba. Ha a P+R parkolóktól maximum 10 percenként járnak a buszok a főútvonalakon, akkor el lehetne azt érni lassú lépésekben, hogy többen használják a közösségi közlekedést: ehhez járatsűrűség és gyorsaság kell. A harmadik nagy terület a környezettudatosság, egy élhető, lélegző Fehérvár. Számos nagyszerű kezdeményezés indult el az elmúlt évtizedben és hoztunk olyan döntéseket is, aminek csak a következő évtizedben lesz hatása, ilyenek például a faültetések. A város káros öröksége, hogy a történelmi belvárost panelgyűrűbe zárták, szinte megfojtották, így nem tud szellőzni, lélegezni ez a belvárosi mag. Ezért is lenne fontos, hogy ezen a magon belül is minél több zöldítés legyen. Ennek színtere lehetne például Skála parkoló, amely az egyik Belváros körüli, többszintes, föld alá süllyeszetett P+R parkoló lenne, a tetején parkkal. Fontos lenne a zöld tetőteraszok kialakítás a bölcsödék, óvodák és iskolák tetejét is. Hiszünk abban, hogy 2039-ig több dolog megvalósulhat ezekből az elképzelésekből Székesfehérváron.

Az előző ciklusban környezetvédelmi tanácsnok volt, talán innen is fakad az az elkötelezettsége, hogy gyakran láthatjuk kerékpárral közlekedni..

Nem szakadtam el a környezetvédelemtől, jelenleg városfejlesztési tanácsnokként dolgozom és úgy érzem, ennek a területnek is szerves része az aktív környezetvédelem, hiszen akkor fejlődhetünk, ha egyre élhetőbb lesz a környezetünk. Tanácsnokként javaslatokkal, véleményezéssel is élhetek, illetve nyomon követhetem a fejlesztéseket a kezdetektől a megvalósulásig, mindez nagyon fontos számomra. Tősgyökeres fehérváriként büszke vagyok arra, hogy a várost és az itt élőket szolgálhatom és ezúton is köszönöm a választóknak a csapatomba és belém fektetett bizalmukat.