-
Márai Sándor nyomán
Aki a világ fölé hajolt egyszer címmel zenés irodalmi műsort adnak a Ciszterci Szent István Gimnázium diákjai. A Márai Sándor nyomán bemutatásra kerülő előadás december 7-én, vasárnap 19.00 órakor kezdődik a Hetedhét Játékmúzeumban.
2025.12.05. -
A lélek textúrái
Utamra hulló színeim... címmel Fodor Orsi dekorfal designer alkotásaiból nyílik kiállítás december 7-én, vasárnap 17 órakor az Öreghegyi Közösségi Házban. A nemzetközileg elismert tervező és kivitelező tárlatát Kocsis Noémi író, újságíró ajánlja a közönség figyelmébe.
2025.12.05. -
A koronázóbazilika titkai
A Városháza Dísztermében mutatták be Szabó Zoltán építészettörténész koronázóbazilikáról szóló két újabb kötetét.
2025.12.05. -
Aranyat érő beszélgetések
Városunk kulturális életének egyik kimagasló tehetsége volt az Aranybulla Könyvtárban Bokros Judit vendége. Ferenczy-Nagy Boglárka az Aranyat érő beszélgetések keretében mesélt életútjáról, jövőbeni terveiről.
2025.12.05.
Májusban mutatja be az Aladdint a Székesfehérvári Balett Színház
A Székesfehérvári Balett Színház legújabb előadását a közönség május végén láthatja online, majd a tervek szerint a későbbiekben a Vörösmarty Színházban is bemutatják az Aladdint.
Az Aladdin című családi mesebalett egy fiú története, aki nem félt nagyot álmodni. Egy fiúé, aki nem félt küzdeni. Egy fiúé, aki nem félt mindent feladni a boldogságért. Aladdin, a tiszta szívű tolvajfiú történetéről szól a mese, aki megpróbáltatásai során elnyeri a szépséges Jázmin hercegnő kezét. A Székesfehérvári Balett Színház táncosai legújabb darabjukban varázsszőnyegen repítik el a nézőket egy titokzatos arab birodalomba, ahol csodából és nevetésből nem lesz hiány. Izgalmas bazár, kincsekkel teli barlang, misztikus csodalámpa egy tréfás kedvű dzsinnel, pompás palota egy vajszívű szultánnal és egy hataloméhes udvari varázslóval – a jó és a rossz örök harca, a szegénység és a gazdagság találkozása.
A különleges mesebalettet a társulat eredetileg az előző évadban tervezte bemutatni, de a koronavírus-járvány közbeszólt. Idén azonban elkezdődhettek a próbák, amelynek köszönhetően biztossá vált, hogy a közönség láthatja majd az előadást a balett színház hivatalos YouTube csatornáján, ha pedig a járványügyi intézkedések engedik, a Vörösmarty Színházban is. A fehérvári balett az Aladdint a Nemes Zsófia által megálmodott koreográfia alapján viszi színre.
Sajnos a tavalyi évben elmaradt a mesebalett bemutatója, de idén már nem marad a fehérvári közönség Aladdin nélkül. Hol tartanak most a próbafolyamatban?
Már csak a „happy end” hiányzik! Megvan az ív, megvan a vázlat. Ha az utolsó jelenet is megy már, utána következik az igazán látványos munka: bejönnek a kellékek, a jelmezek. Ezekkel meg tudom majd nézni az arányokat, le tudok bizonyos helyeken csípni, bizonyos helyeken hozzáadni az elképzeltekhez. Le tudjuk tisztázni a mozdulatokat, a mimikákat, fixálni, hogy ki honnan jön be. Szóval a nüanszok következnek, amelyektől aztán az igazi csodák megszületnek a színpadon.
Ha az Aladdint említjük, azt gondolom, hogy sokaknak a Disney klasszikus meséje, vagy a pár éve a mozikba került, szintén rendkívül sikeres élő szereplős feldolgozás jut az eszébe. Minden jól ismert szereplővel találkozni fogunk a fehérvári feldolgozásban?
Megnyugtatok mindenkit: Aladdin, Jázmin hercegnő, Abu, Jafar, Jágó, a Szultán és maga Dzsini is tiszteletét teszi Fehérváron, azonban Jázmin hercegnő tigrisét, Rajah-t nem tudtuk ’leszerződtetni’. (...) Aztán itt van ugye a varázsszőnyeg, ami ugye repül. Nekünk is lesz szőnyegünk, meg tudjuk jeleníteni, de nem úgy, mint a filmekben. Valljuk be, ő a filmben vagy a New York-i Broadway-n egy teljes értékű karakter, mi pedig felkutattunk minden létező kárpitost, de csak nem akart sehol sem repülni az a szőnyeg.
Dúdolhatja majd a közönség a fülbemászó dallamokat is?
Teljesen új lesz a darab zenéje, amit Gergely Attila szerzett nekünk. Ez nagy kihívást jelentett mindannyiunk számára. Azt tudom mondani, hogy nagyon mesés, arabos, vicces és játékos lett a hangzás, ahol pedig kell, nagyon drámai. Csak a tánc nyelvén szólunk majd a gyerekekhez, nem lesznek énekesek, és nincs, aki elmondja a történetet, csak a táncosok maguk.
Kinek az ötlete volt ilyen formában átdolgozni és feldolgozni a történetet?
Egerházi Attilától, a Székesfehérvári Balett Színház igazgatójától kaptam meg a felkérést, aminek nagyon örültem, és amiért azóta is nagyon hálás vagyok. Mérhetetlenül hálás feladat az Aladdint színre vinni és a fehérvári társulattal dolgozni. A felkérés után leültünk Fabacsovics Lili dramaturggal, akivel már több ízben dolgoztunk össze. A fő szempont az volt, hogy a rengeteg varázslatot, ami a mesében benne van, mi is meg tudjuk őrizni a színpadon. Nagyon sok humort és pici geget próbáltunk belecsempészni, hiszen mégis gyerekekhez szólunk elsősorban. Abban biztos vagyok, hogy a vizuális megjelenés is segíteni fogja a darab megértését: az előadás díszletét Molnár Zsuzsa, a táncosok jelmezeit pedig Nemes Nóra tervezte.
Hány éves kortól ajánlják a darabot?
Ez mindig egy nagyon fogós kérdés, de azt hiszem, ebben az esetben bátran merném ajánlani már nagyobb óvodásoktól is egészen a szépkorúakig bárkinek, hiszen az egész család számára élmény lehet.
Említette már, hogy hálás Egerházi Attilának a felkérésért, és hogy csodás a fehérvári társulat. Milyen a közös munka?
Elképesztően könnyű a csapattal dolgozni, igazi élmény. Azon felül, hogy rendkívül tehetségesek, nagyon alázatos és dolgos a társulat, szinte éheznek a munkára. Örülök, hogy az a megtiszteltetés ért, hogy megismerhettem őket, és velük dolgozhattam. Tiszta szívből kívánom nekik, hogy áldás legyen a munkájukon, mert nagyon megérdemlik.
