Kirendeltség rövid bemutatása

2017.03.04. |

A kirendeltség területe Fejér megye területének megközelítően a felét öleli fel, s itt él a megye lakosságának több mint a fele.

A 66 településből I-es besorolású 1 (Székesfehérvár), III-as besorolású 16 település (Balinka, Csór, Fehérvárcsurgó, Füle, Iszkaszentgyörgy, Isztimér, Jenő, Kincsesbánya, Kőszárhegy, Moha, Nádasdladány, Polgárdi, Sárkeszi, Sárszentmihály, Szabadbattyán, Úrhida), IV-es besorolású 4 település (Bicske, Csabdi, Mány, Óbarok).

A terület infrastruktúrája fejlett, ennek ellenére elmondható, hogy ipara Székesfehérváron koncentrálódik, mely folyamatosan fejlődik. Nagy számban nyújt munkalehetőséget a közel, távol élő munkavállalók részére, melynek következtében az ingázók száma jelentős.

4.1 Kirendeltség jogállása

A Székesfehérvári Polgári Védelmi Kirendeltség a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság közvetlen alárendeltségében működő hivatásos polgári védelmi szerv, amely végrehajtja a felettes szervek által meghatározott feladatokat, valamint közreműködik az illetékességi területén lévő települések polgármestereinek a törvényben és más alacsonyabb szintű jogszabályokban meghatározott polgári védelmi feladatainak ellátásában.

4.2  Kirendeltség illetékessége

A kirendeltség illetékességi területét a 49/1997. (IX. 16.) BM. rendelet szabályozta.

4.3 A kirendeltség szervezete, személyi összetétele

A kirendeltség személyi összetétele: a kirendeltségen közvetlenül 3 fő és az irodákon 1-1 fő foglalkozik hivatásszerűen polgári védelmi feladatokkal. Ennek megoszlása 1 fő hivatásos tiszt, 4 fő főelőadó felsőfokú végzettséggel, és 1 fő középfokú végzettséggel, ebből 3 fő az irodák vezetői állománya, 1 fő pedig a kirendeltségen ügyviteli és informatikai feladatokat lát el.

Polgári védelmi feladatok eredményes ellátása érdekében a hivatásszerűen polgári védelemmel foglalkozó kirendeltség rendkívüli események, katasztrófák vagy minősített időszakban a vonatkozó szabályok betartásával a tervekben foglalt állománytáblázat alapján kiegészülnek a polgári védelmi kötelezettség alapján kijelölt állampolgárokkal.

4.4. A kirendeltség feladatai

 A kirendeltség feladatait az alábbi főbb feladatcsoportok fogják össze:

  1. Szervezési, kidolgozói és ellenőrzési tevékenység
  2. Riasztás, tájékoztatás
  3. Alkalmazási készenlétbe helyezés
  4. Híradás, vezetésbiztosítás
  5. Lakosság és anyagi javak védelme
  6. Felkészítés, kiképzés
  7. Gazdálkodási tevékenység
  8. Sajtó és társadalmi kapcsolatok

A feladatok végrehajtása során a kirendeltség végrehajtja a honvédelmi igazgatásból adódó és a törvényben meghatározott polgári védelmi feladatokat.

4.5. Irodák

 A kirendeltség illetékességi területén 3 iroda tevékenykedik békeidőszakban (Bicske, Gárdony, Mór). Az irodák a belügyminiszter által meghatározott működési területen (Bicske 16, Gárdony 13, Mór 14 település) végzik polgári védelmi feladataikat, nem önálló irányítási szint, de feladatát a helyi igények és sajátosságoknak megfelelően teljes önállósággal végzik. Ezek a működési területek egybe esnek a honvédelmi igazgatás helyi szerveinek illetékességi területeivel.

4.6. Honvédelmi körzetek

 A kirendeltség illetékességi területén az öt város köré szervezett honvédelmi-igazgatási körzet került kialakításra. Bicske, Gárdony, Mór irodák illetékességi területe megegyezik az adott honvédelmi körzettel. Székesfehérvár közvetlen irányítása alá tartozó településeken két honvédelmi körzet került kialakításra (Polgárdi, Székesfehérvár).