-
A talpunk alatt hever az energia?
A Kárpát-medence európai viszonylatban kiemelt geotermikus adottságokkal rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy egy kilométeres mélységben 60-70 vagy akár 80 Celsius fokos vizet is találhatunk. A szakemberek véleménye szerint Székesfehérvár és közvetlen környezete akár még ennél is érdekesebb eredményeket tartogathat a novemberben véget ért földtani szerkezetet vizsgáló kutatások értékelését követően.
2025.12.01. -
Beszélgetés Nikolics Nemanjaval
Az ÖKK Podcast legújabb adásában Nikolics Nemanjával, a Videoton FC Fehérvár frissen kinevezett sportigazgatójával beszélgettünk új pozíciójáról, a legégetőbb, megoldandó feladatokról, az átmeneti időszakát élő klub lehetőségeiről, a szakmai stábot és a játékoskeretet érintő változásokról, valamint a Vidi utánpótlásáról és tartalékcsapatának újraszervezéséről.
2025.11.14. -
Felsőváros tárgyi örökségei
Az ÖKK Podcast legfrissebb adásában Hegyi Ferencné Jutkával, Gál Istvánné Etával és Gál Istvánné Ildikóval beszélgetett Csordás Csilla a gyűjtemény születéséről, az ötvenes-hatvanas évek Felsővárosának mindennapjairól, a hagyományokat őrző és tisztelő felsővárosi asszonyokról, férfiakról és azokról a lelkükben ma is fiatalokról, akik lassan 55 éve alkotnak egy erős közösséget a városrészben.
2025.11.08. -
Y – Most Ők jönnek
Friss, az Y generáció legizgalmasabb magyar tervezőinek munkáiból nyílik kiállítás november 9-én a Szent István Király Múzeum Rendház épületében. A 13 művész alkotásain keresztül a látogató egy képet kap arról, hogyan gondolkodik ez a generáció az életről, a jövőről, a múltról és mindarról, ami e kettő között van. Az ÖKK Podcast vendége a szervező, Szili Zsuzsanna.
2025.10.31.
Ecsedi Mária a művész, aki változatos munkáival a világot öleli magához
Ecsedi Mária a Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szakán végzett. 1995-ben Rácváros c. fametszet sorozatával elnyerte a Székesfehérváron rendezett Országos Kisgrafikai Pályázat első díját. Főiskolai tanulmányai végeztével Székesfehérvárra költözött. A 60-as években az Egervári Művésztelepen dolgozott. 1969-től kiállító művész. Első munkái fa- és linóleummetszetek voltak. A 80-as évek közepéig elsősorban grafikusként tevékenykedett. Meghívókat, plakátokat tervezett. A Szent István Király Múzeum számára rajzokat készített a kelta régészeti leletekről. A 90-es évek közepén varrott textilmunkákkal jelentkezett. E munkáira nagy hatást gyakoroltak a kínai és a japán nyomatok, textilfestmények. Tervezett faintarziát, faplasztikákat, alumíniumból készült dekoratív plasztikát, művészi cégéreket. Az ő keze munkáját is dicséri a Kossuth-udvari órajáték.
Ezen a kiállításon bennem ismét megerősödött az az eddig is élő érzés, hogy Ecsedi Mária az a képzőművész, akit a sokszínűség jellemez. Kísérletező típus vagy, de az miként lehet, hogy minden porondon sikeres vagy? Kezdjük a cégérekkel…
A Bástya söröző volt az első: az Ikarus gyárba megálmodott alkotás után is egy barátnőm, Eördögh Edit szólt, hogy a kiskereskedők, vendéglátósok fontolgatják, érdemes volna egy-egy jópofa cégért állítani. Azt, hogy figurális körplasztikát csinálok, kizárólag az én döntésem volt. Kincsesbányán, a bányánál sokféle műhely működött – asztalosok, kovácsok egyaránt dolgoztak – onnan ismertem Kovács Károly kovácsmestert. Hozzájárultak, hogy a műhelyben munkaidőn kívül megcsinálhatjuk a cégéreket. Viaszból megmintáztam a figurákat. Étteremről és sörözőről volt szó, ezért az egyik alak egy gazdaasszony lett, tálcával, rajta kakassal, a másik pedig egy tollas kalapos, köpenyes – öltözékével az 1600-as, 1700-as éveket idéző – férfiú, sörös kriglivel a kezében. Ezt lezsűrizték, a lektorátus elfogadta, Kovács Károly pedig vörösrézből formálta meg a figurákat. Ezután jött a többi cégér.
Magam is elcsodálkozom kísérletező kedveden…ott vannak a művész-zászlók is…Te biztos, hogy másként jársz-kelsz Székesfehérváron viszontlátva a saját munkáidat… Mi fogalmazódik meg benned ilyenkor?
Természetesen örülök, ahol a gondot látom az, hogy sokszor nincs lehetőség, mód azok felújítására, pedig fontosak a karbantartási munkálatok.
A művész is ember, s vedd ezt viccesen, mennyire befolyásolja napi hangulatod a munkádat, az alkotást?
Amikor másokkal dolgozom, különösen kell koncentrálnom, mert amikor a kivitelezésre kerül sor, minden munkatársra tekintettel kell lennem.
Mi a legmeghatározóbb élmény a gyerekkorodból?
Öt lányt egyedül nevelt fel korán megözvegyült édesanyánk, aki 32 évesen munkába állt: védőnőként dolgozott. Hihetetlen tartást és pozitív életszemléletet tanultunk. Nagyon összetartozunk, meghatározó a szolidaritás és a szociális érzék, amelyeket korán megtanultunk. Ezért is a legfontosabb számomra a családom, akik mindenben támogatnak!
