A szolgáltatót és az utasokat is ellenőrzik a fehérvári buszokon

Mintegy egymilliárd forintot fordít évente az önkormányzat a fehérvári közösségi közlekedés működtetésére. Naponta 1200-1300 járat közlekedik Székesfehérváron: reggel fél ötkor indul az első, és este fél tizenegykor az utolsó autóbusz. A szolgáltatásért természetesen az utasok is fizetnek, de sajnos van, aki szeretné megkerülni a jegy- vagy bérletváltást. Éppen ezért végez tavaly december eleje óta ellenőri tevékenységet a fehérvári helyi járatos buszokon a Városgondnokság.
2021.03.09. 13:01 |
A szolgáltatót és az utasokat is ellenőrzik a fehérvári buszokon

Az önkormányzat, azaz a város közössége komoly anyagi áldozatokat hoz azért, hogy jobb, minőségibb, biztonságosabb és környezetet kímélő szolgáltatás legyen a városban, új autóbuszokkal, hamarosan hálózatfejlesztéssel. Ráadásul évek óta nem került sor díjemelésre sem. Hogy ezt a kedvező folyamatot fent lehessen tartani, ahhoz is szükség van egy hatékonyabb ellenőrzésre. Aki bliccel, az a többi utazót csapja be, tőlük vesz el lehetőséget.

A Városgondnokság ellenőrei kétféle tevékenységet végeznek a helyi járatos autóbuszokon: egyrészt szolgáltatás-felügyeleti ellenőrzést, amikor a szolgáltató munkavégzését nézik, másrészt az utazóközönség jegyeit és bérleteit is ellenőrzik. A Városgondnokság a decemberi és a januári eseteknél még nem alkalmazott pótdíj kiszabásokat, csak figyelmeztették kollégáik az utasokat. Február elsejétől azonban pótdíjat is kiszabnak, ha szükséges. Az ellenőri tevékenység Székesfehérvár lakóssága, illetve a busszal utazók közössége érdekében történik, hiszen évente akár egy új busz árát is elbliccelhetik, akik nem vesznek sem jegyet, sem bérletet.

Ha a szolgáltatásban találnak hiányosságot az ellenőrök, akkor kötbérrel élhet a megrendelő, azaz Székesfehérvár Önkormányzata. Ilyen ellenőrzésekkor a menetrend betartását, az autóbusz külső-belső tisztaságát, az autóbusz-vezető munkavégzését, a kijelzők meglétét és működését, továbbá a leszállásjelzők működését nézzük leginkább. A legtöbb problémát a menetrendi pontosság terén és a kijelzőkkel kapcsolatban találtunk december óta, de elmondható, hogy az elmúlt időszakban – az ellenőrzések hatékonyságának köszönhetően – a szolgáltató is nagyobb figyelmet fordít a minőség javítására, a hibák minimalizálására. – mondta Erős István, a Városgondnokság Közlekedésszervezési divíziójának vezetője.

Az utasok ellenőrzése terén milyen jellemző problémákkal találkoztak leginkább az ellenőrök?

A jelen helyzetben kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedést, és nagyon sok olyan szabály is született, ami szélesítette a közösségi közlekedést térítésmentesen használók körét. Sok probléma fordul elő az Államkincstár által kiadott igazolványok használatával, mert sok a lejárt kártya, vagy az olyan eset, hogy nem a jogos tulajdonosa használja a kártyát, illetve nem tudja igazolni az utas, hogy sajátja a kártya. Ugyancsak nagy számban fordul elő az a probléma, hogy a bérletekre nem írják fel az azonosításra szolgáló igazolvány számát. Ez így tulajdonképpen egy üres bérlet, ami jogosulatlan használatot feltételezhet. Fontos, és szeretném felhívni az utasok figyelmét, hogy a bérletre a vásárlást követően írják rá az igazolványszámot. Sajnos gyakran előfordul az is, hogy használt menetjeggyel utaznak, ami már többszörösen lyukasztott, gyűrött…

Kevesen vállalják az ellenőri munkát, hiszen nagyon sok konfliktussal jár és sokan nem veszik figyelembe, hogy a közösségért dolgoznak…

Valóban, nem egy népszerű tevékenység, és nagyon becsülöm azokat a kollégákat, akik ezt a munkát vállalják és becsülettel végzik. A Városgondnokságon 4-6 fő ellenőr dolgozik, akik havi vezénylés szerint, naponta tíz órás szolgálatot látnak el. Minden egyes ellenőrzés párbeszéddel jár, és természetesen sok tényezőtől függ, hogy ezek a párbeszédek milyen eredménnyel végződnek. Akinél hiányosságot találnak, ott már alapvetően van egy kellemetlen szituáció, ellentét az ellenőr és az ellenőrzött között, hiszen senki sem szereti, ha megbüntetik, főleg több ember jelenlétében. Ezekben az esetekben az ellenőröknek kell határozott, de mindvégig udvarias magatartást tanúsítaniuk. Persze könnyen elkerülhetőek ezek a szituációk, de ennek érdekében minden utasnak rendelkeznie kell érvényes utazási jogosultsággal. Az elmúlt években naponta egy-két járaton volt ellenőrzés Fehérváron, de decembertől ez 50-60 járat/napra növekedett, ami az összjáratszám mintegy öt százalékát teszi ki.  Kora reggeltől késő estig a hét minden napján dolgozunk, és próbáljuk lefedni az összes időszakot.

Az ellenőri tevékenységet elvileg fölöslegessé tenné, hogy az első ajtón szállunk fel már több mint tizenöt éve Fehérváron…

Az első ajtós felszállás rendjét több mint 15 éve alkalmazzuk a helyi közlekedésben. Ez nem lehet újdonság az utasok számára. Önkormányzati rendeletbe vannak foglalva a közösségi közlekedés menetdíjai és pótdíjai is, amit az ellenőrök alkalmaznak. Meghatározó a feladatvégzésünk során a Volánbusz üzletszabályzata. Ezek a szabályzatok határozzák meg például azt, hogy ki szállítható le az autóbuszról, kit milyen mértékben lehet pótdíjazni, mik az utazás pontos feltételei.
Az elmúlt héten volt egy a közösségi médiát is megjárt eset, amikor fiatalokkal szemben intézkedtek az ellenőrök. Mindez a szolgáltató üzletszabályzata szerint történt. Egy tinédzsertől persze nem elvárható, hogy részletesen ismerje az üzletszabályzatot, de az igen, hogy egy igazolványszámot ráírjon egy üres bérletre, és ha erre megkéri az ellenőr, azt legyen szíves tegye meg. (A Volánbusz üzletszabályzatát ITT olvashatja el részletesen!)

Sokszor van konfliktusuk az ellenőröknek a fiatalabb korosztállyal?

Nem mondanám azt, hogy sok konfliktus van, inkább azt, hogy előfordulnak hiányosságok, és ebből néha adódik konfliktus. Leginkább akkor, amikor a különböző szabályok betartására felhívják a figyelmüket az ellenőrök. Úgy érzem, hogy az ellenőreink próbálnak elvárható, normális hangnemben és megfelelő segítséggel közelíteni az összes ellenőrzéshez. Természetesen van olyan, hogy előfordulnak konfliktusok, de az ellenőrök feladata a szabályok betartatása.
Azt is el kell ismerni, hogy ekkora mennyiségű ellenőrzés mellett néha előfordulnak hibák, esetleg előírt szabályok nem megfelelő értelmezése. Ezeknél az eseteknél, a hiba elismerése mellett, minden esetben elnézést kérünk az érintettektől. (Szerencsére az elmúlt hónapok során mindössze egy ilyen eset fordult elő.)

El kell érni, hogy senkinek ne okozzon problémát, ha meglátja az ellenőrt. Tudatosulni kell az utasokban annak a ténynek, hogy ez egy olyan szolgáltatás, amiért fizetni kell. Fontos, hogy ne legyen probléma, ha egy jegyet vagy bérletet fel kell mutatni. Amennyiben a menetdíjból származó bevételek csökkennek, akkor a kieső bevételeket az önkormányzatnak kell kipótolnia. Mondhatjuk úgy is, hogy a fehérváriak közösségének érdeke, hogy az ellenőrök hatékonyan végezzék a munkájukat. 

Aki nem bliccel annak általában semmi problémája az ellenőrrel, aki bliccel az valószínűleg nem szeretni az ellenőrzést…

Ez általában így van, mert aki becsületesen utazik, annak nem jelent problémát bérletet vagy jegyet felmutatni. Pontos adat nincs arra vonatkozóan, hogy mennyien bliccelnek, de vannak sejtéseink, mert a decemberi megjelenésünk után elkezdett növekedni az eladott menetjegyek száma.
Nagyon bízunk abban, hogy hosszú távon jelentős eredményt tudunk majd elérni.
Általánosságban elmondható, hogy az elmúlt években drasztikusan csökkentek a menetdíjból származó bevételek és az utasok számában is érzékelhető csökkenés, de nem akkora, amely indokolná a bevételek ilyen mértékű csökkenését. Természetesen mindenki mellett nem állhatnak ott az ellenőrök, de igyekszünk rávenni a nem fizető utasokat arra, hogy a szolgáltatásért fizetni kell.