Mikor és hogyan kell féktárcsát cserélni?

Értelemszerűen a fékrendszer óriási igénybevételnek van kitéve nap mint nap, így elkerülhetetlen, hogy bizonyos alkatrészeit - a féktárcsát, a fékbetétet, a fékpofákat vagy a fékdobot – időnként cserélni kelljen. 
2021.12.02. 17:41 |
Mikor és hogyan kell féktárcsát cserélni?

Egy nem megfelelően működő fékrendszer élet- és balesetveszélyes, így nem szabad elhanyagolni a dolgot, a szervizelésével rendszeresen foglalkozni kell. Nézzük meg, milyen gyakran érdemes ellenőriztetni a fékrendszert és mikor kerüljön sor a féktárcsa cseréjére!

Ezek a féktárcsa jellemzői

Egy gépkocsi fékrendszerét számos alkatrész alkotja: a féktárcsa, a fékbetét, a féknyereg, a fékpofa, a fékrásegítő, valamint a fékerőszabályzó és a fékmunkahenger. Ezek közül bizonyos részek - a féktárcsa, a fékbetét, a fékpofák és a fékdob - jobban kopnak, így ezek hamarabb meghibásodhatnak. Ezek közül is a leggyakrabban a témánk középpontjában lévő féktárcsa szorul cserére.

A féktárcsa a fékrendszer részét képezi, a fékezésért és a megállásért felel. Mivel a féktárcsát folyamatosan hő éri, masszív, ellenálló anyagból kell készülnie, ez lehet szén, öntöttvas vagy pedig kerámia. A féktárcsa lehet szellőző és nem szellőző. A szellőző két tárcsából áll, melyek között van egy kis rés, a nem szellőző pedig egy szilárd rész perforációkkal, résekkel vagy éppen anélkül. A perforáció szerint a féktárcsa lehet mély lyukakkal ellátott (mely lehetővé teszi a hosszabb működést) vagy a tárcsán lévő lyukakkal rendelkező, amely hatékony hűtést tesz lehetővé, elvezeti a kipufogóból kibocsátott gázt és az egyéb égéstermékeket, ám egyáltalán nem tartós.

A féktárcsa cserét meghibásodás nélkül is érdemes minden második fékbetét váltásnál végrehajtani, tehát kb. 30.000-40.000 kilométerenként. Természetesen bizonyos tényezők hozzájárulhatnak ahhoz, hogy ennél gyakrabban kelljen, a csere ideje függ például a vezetési stílustól, a domborzati viszonyoktól és attól is, mennyire van leterhelve az autó. Annak a kocsijában, aki sportosan vezet vagy hegyvidéken lakik, ezért a lejtőkön gyakrabban kell fékeznie, hamarabb elhasználódik az alkatrész. Ugyanez igaz a hidegebb éghajlaton élőkre is. Egy jól megpakolt autó nehezebben fékezhető, így a rakomány súlya is jobban terheli a féktárcsát.

Ekkor érkezik el a féktárcsa csere ideje

A fékcsere akkor válik elkerülhetetlenné, amikor a kopás eléri azt a pontot, amikor a féktárcsa már nem képes a gyári előírásoknak megfelelően megbirkózni a terheléssel. Minden gyártó megadja ugyanis a jármű műszaki leírásában azt a minimum féktárcsa vastagságot, amellyel még elmehet az autó. Ez könnyen megmérhető egy tolómérővel. Ha az eredetihez képest 1-3 mm-nél nagyobb az eltérés, a csere elengedhetetlen. A túl vékony anyagból álló féktárcsa ugyanis könnyebben felmelegszik, elrepedhet vagy deformálódhat, ami a fékezőerő csökkenését vonja maga után. Az átlagembereknek azonban a féktárcsa vastagságát elég nehéz pontosan meghatározni, ezért az éves szervizelés alkalmával érdemes elvégeztetni a fékrendszer állapotának ellenőrzését is.

A féktárcsa károsodhat úgy is, ha megváltozik az alakja, karcolódik vagy egyenetlenné válik a vastagsága.

A féktárcsa meghibásodására gyanakodhatunk abban az esetben, mikor:

● fékezéskor megváltozik az autó menetiránya,
● netán sípoló hangot hallunk,
● vibrál a fékpedál, mikor lenyomjuk,
● vagy jelentősen megnő a féktávolság.

A féktárcsa javítása és cseréje házilag

Kis eltérés esetén a féktárcsa élettartama csiszolással meghosszabbítható. A repedések eltüntetésével, a vastagság kiegyenlítésével ugyanis az alkatrész egy ideig még használható marad. Azonban, ha a féktárcsa vastagsága már abszolút nem megfelelő és az alkatrész nem is javítható, a csere elkerülhetetlenné válik. Szerencsére a féktárcsa cseréje nem bonyolult feladat, a művelet otthon is könnyen elvégezhető.

A teljes körű biztonság érdekében azonban érdemes a cserét szakemberre bízni. Ha már a szervizben járunk, vizsgáltassuk meg a fékbetéteket is! Ugyan a gyári előírások szerint a fékbetétek kétszer tovább bírják, mint a féktárcsák, ezutóbbiakkal együtt érdemes a betéteket is lecserélni és egymáshoz idomítani az alkatrészeket. Így azok egyenletesen fognak majd kopni.

Ha azonban nem illeszkednek egymáshoz az alkatrészek, az újonnan beszerelt elemeknek jelentősen lerövidülhet az élettartama, ami a fékerő csökkenésében és a rövidebb üzemidőben mutatkozik meg. Igazítással azonban finomabban, egyenletesebben kopnak majd az alkatrészek. Ha kizárólag a fékbetét cseréjére kerül sor, nem szükséges a féktárcsát is cserélni, de fordított esetben ajánlott a fékrendszer minden alkatrészét újra váltani.

A lényeg, hogy minden 40.000 km megtétele után, de az éves szervizelés alkalmával mindenképpen kerüljön sor a fékrendszer átnézésére.

Forrás:

https://www.autodoc.hu/jarmu-alkatreszek/fektarcsa-10132
http://www.szellemvarosok.hu/mit-kell-tudni-a-fektarcsa-csererol