Miért nem érdemes télen nyári gumival közlekedni?

Megérkezett a hűvösebb időjárás is, ezért lassan már érdemes lefoglalni az időpontot a gumiszervizben gumicserére. Sokan vannak azonban, akik úgy gondolják, hogy a hazai enyhe telek miatt nem szükséges téli gumira váltani, jó lesz a nyári is, hiszen hó nem igazán esik. A helyzet azonban az, hogy ez egyáltalán nem jó ötlet. Bár úgy tűnhet, hogy spórolunk, de nemcsak, hogy anyagilag nem éri meg, még veszélyes is télen a nyári abroncsokkal közlekednek.
2023.11.13. 20:27 |
Miért nem érdemes télen nyári gumival közlekedni?

Mikor és miért váltsunk téli gumira?

Nem véletlen, hogy a gumigyártók külön gyártanak abroncsokat télre és nyárra. A nyári gumik keverékükben és mintázatukban is úgy vannak kialakítva, hogy a nyári nagy melegekben, a forró aszfalton is egyenletesen kopjanak, és kellő tapadást érjenek el. Ezeket az abroncsokat 7 fok felett érdemes használni, és bár a havazás az elmúlt teleken meglehetősen ritka volt, bőven 7 fok alatti volt a hőmérséklet. A téli gumik nemcsak a havon, de a hideg időben is sokkal jobb tapadást érnek el, ennél fogva rövidebb fékúttal is bírnak.

A téli gumik keverékét úgy alakítják ki a gyártók, hogy a gumi bírja az alacsony hőmérsékletet, és már 7 fok alatt érdemes téli abroncsra váltani. A mintázati kialakítás is eltér a nyári gumikétól, hiszen jóval több barázdát és bordát láthatunk a mintázati kialakításban, ez pedig lehetővé teszi az abroncs számára, hogy havas-jeges körülmények között is jó tapadást és rövid fékutat érjen el, erre pedig télen jellemzően szükség is van, ha nem is minden nap. Ha tehát a hőmérséklet tartósan 7 fok alá esik, ami már jellemező november közepén, akkor bizony érdemes elővenni a téli abroncsokat – írja az Autógumiakció.

Milyen tényezők alapján válasszunk téli gumit?

Persze megeshet, hogy a régi szett már nagyon kopott, és új gumira van szükség. A törvényi szabályozás ugyan engedi Magyarországon, hogy egészen addig használjuk az abroncsokat, amíg el nem érjük az 1,6 mm-es profilmélységet, ugyanakkor a gumis szakemberek és az abroncsgyártók is azt javasolják, hogy 4 mm-es mélység alatt már érdemes új szettet vásárolni. Ha pedig eljött ennek az ideje, érdekes kérdés, hogy milyen szempontokat vegyünk figyelembe a választásnál.

Az abroncsgyártók természetesen csak jót fognak mondani a termékeikről, a vásárolói vélemények között pedig előbb találunk negatívat, mint pozitívat. Hogy objektív képet kaphassunk a téli gumi állapotáról, érdemes a nemzetközi abroncstesztek eredményeit figyelni. Az ADAC teszteredmények például jó alapot adhatnak ahhoz, hogy a megfelelő gumit válasszuk ki.

Az idei ADAC téli gumi teszt is két méretben zajlott, a kisebb méretű hobbiterepjáróra való 205/60 R16-os méretben, illetve a kompakt kategóriában nagyon keresett 225/45 R17-es méretben. Míg a hobbiterepjárók méretében hét abroncs is jó minősítést ért el, a Dunlop Winter Sport 5, a Michelin Alpin 6, a Goodyear UltraGrip 9+, a Continental WinterContact ST 870 P, a Hankook Winter i*cept RS3, a Bridgestone Blizzak LM 005, és a Firestone Winterhawk 4, a 225/45 R17-es méretben csak négy abroncs, a Continental WinterContact TS870, a Michelin Alpin 6, a Goodyear UltraGrip Performance +, és a Dunlop Winter Sport 5 mondhatja el ugyanezt.